شنبه 1 ارديبهشت 1403

ایران امسال جهشی خارق العاده در صادرات پلیمرها دارد

  تاريخ:بيست و سوم ارديبهشت 1387 ساعت 15:47   |     کد : 218   |     مشاهده: 3359
به گزارش صنعت نيوز، مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران گفت: با توجه به راه اندازی واحدهای پلیمری مجتمع های پتروشیمی جم، آریاساسول و مارون امسال با جهشی خارق العاده در صادرات پلیمرها رو به رو خواهیم شد.

 به گزارش صنعت نيوز، مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران گفت: با توجه به راه اندازی واحدهای پلیمری مجتمع های پتروشیمی جم، آریاساسول و مارون امسال با جهشی خارق العاده در صادرات پلیمرها رو به رو خواهیم شد.

 مهندس محمدعلی زردبانی همچنین در باره صادرات اتیلن افزود: هم اکنون این شرکت با صادرات ماهانه بیش از 80 هزار تن اتیلن از کشور، حضوری موفق در تجارت اتیلن در دنیا دارد.

 مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران تصریح کرد: اضافه کردن ماهانه 80 هزار تن یا سالانه یک میلیون تن اتیلن به حجم تجارت اتیلن دنیا، چالش های خاصی در زمینه تأمین کشتی ویژه حمل و نقل اتیلن و یافتن بازار مناسب برای آن ایجاد می کند که خوشبختانه شرکت بازرگانی پتروشیمی تا کنون در این زمینه موفق بوده است.

 وی با بیان این که صادرات اتیلن کاری دشوار است، تصریح کرد: کشتی های حمل اتیلن، کشتی های ویژه ای هستند؛ بنابراین تجارت و حمل و نقل اتیلن در دنیا از طریق کشتی محدود است و شاید سالانه تنها 2 تا 3 میلیون تن از 110 میلیون تن اتیلن تولید شده در دنیا  به وسیله کشتی جا به جا شود و باقی صادرات و انتقال این فرآورده از طریق خطوط لوله انجام می شود.

 زردبانی با اشاره به تنوع محصولات صادراتی شرکت بازرگانی پتروشیمی ادامه داد: همه محصولات پتروشیمی تولید شده در کشور مشتریان خوبی دارند و هم اکنون از نظر فروش ال.پی.جی، نفتا، متانول، اتیلن، بنزن، گلایکول ها، زایلین ها و پلیمرها، بازارهای خوب و مشتریان پر و پا قرصی وجود دارد.

 وی در باره صادرات ال.پی.جی اظهار داشت: سالانه نزدیک به 7/2 میلیون تن محصول ال.پی.جی در کشور تولید می شود که بخشی از آن به مصرف داخل می رسد و قسمتی نیز صادر می شود.

 مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی با اشاره به این که تولید و صادرات متانول در کشور رو به افزایش است، یادآور شد: هم اکنون سالانه حدود 100 هزار تن متانول در شیراز تولید می شود که به مصرف داخل می رسد، همچنین در پتروشیمی خارگ که یک شرکت خصوصی است، سالانه حدود 660 هزار تن متانول تولید می شود که با توجه به موقعیت جغرافیایی، همه تولید آن به صادرات اختصاص دارد.

 وی با تأکید بر این که در تولید و صادرات متانول کشور جهش بزرگی اتفاق خواهد افتاد، توضیح داد: هم اکنون یک میلیون تن ظرفیت تولید متانول در پتروشیمی فن آوران وجود دارد که بخشی از آن به تولید ام.تی.بی اختصاص دارد و بخشی دیگر به مصرف داخلی و صادرات می رسد؛ همچنین در پتروشیمی زاگرس دو واحد 6/1 میلیون تنی متانول وجود دارد که یکی از آنها در حال تولید و امید است واحد دوم تا پایان سال جاری به تولید برسد.

 وی افزود: در سال گذشته بیشتر پلی اتیلن و پلی پروپیلن تولید شده در مجتمع های پتروشیمی به بازار داخل اختصاص داشت و بعضی محصولات که در بازار داخل جذب نمی شد، صادر می شد، اما در سال جاری با توجه به روی کار آمدن واحدهای یاد شده، پلیمرهای مازاد نیاز داخل به صادرات اختصاص خواهند یافت.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/218
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است