سه شنبه 28 فروردين 1403
در دیدار مدیران شرکت ملی نفت با شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح شد

رویکرد دغدغه‌مند مدیران شرکت ملی نفت برای دانش‌بنیان کردن صنعت نفت

  تاريخ:هشتم ارديبهشت 1401 ساعت 13:25   |     کد : 256798   |     مشاهده: 1007
به گزارش صنعت نیوز، دانش‌بنیان‌ها در نشست با مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران دیدگاه‌ها، چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی توسعه فعالیت‌هایشان در صنعت نفت را مطرح کردند.
به گزارش صنعت نیوز، دانش‌بنیان‌ها در نشست با مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران دیدگاه‌ها، چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی توسعه فعالیت‌هایشان در صنعت نفت را مطرح کردند.
 
روز گذشته چهارشنبه (هفتم اردیبهشت‌ماه) پرهام زمانپور، مدیرعامل شرکت پترو ویژن پاسارگاد در نشست مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به ارائه ۹ پیشنهاد کاربردی برای توسعه روزافزون فعالیت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت پرداخت و گفت: اگر بتوان اطلاعات جامع صنعت نفت را در دسترس همه ذی‌نفعان قرار داد می‌توان شاهد افزایش قابلیت جست‌وجو، گزارش‌گیری و کاهش موازی‌کاری بود.

وی ایجاد همکاری و هماهنگی با دیگر اعضای زیست‌بوم فناوری از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان را از دیگر راهکارهای خود برای توسعه روزافزون فعالیت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت خواند و تصریح کرد: اعتباربخشی ویژه به دانش‌بنیان‌ها برای امکان امضای قرارداد می‌تواند در همکاری دو طرفه ما و صنعت نفت تأثیرگذار باشد.
 
مدیرعامل شرکت پترو ویژن پاسارگاد قائل شدن به امتیازهای واقعی و عملیاتی برای دانش‌بنیان‌ها همچون تغییر در نحوه تسویه قراردادهای شرکت‌های دانش‌بنیان، استفاده از توان دانش‌بنیان‌ها در پروژه‌های پژوهشی، لزوم استفاده از نرم‌افزارهای داخلی با هدف رفع نیاز کشور و صادرات، فعال شدن صندوق و پارک نفت با هدف ایجاد بازار برای شرکت‌های دانش‌بنیان، انتصاب نماینده ویژه برای پیگیری مطالبات شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، ایجاد سازوکار تشویقی برای مدیران پیشرو در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان را از دیگر راهکارهای خود برای توسعه روزافزون فعالیت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت اعلام کرد.

فعالیت ۳۵۰ کارشناس و متخصص داخلی برای شکستن انحصار زیمنس آلمان
 
هیوا خالدی، مدیرعامل شرکت توربوتک (یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت توربین ساز OTC) در این نشست گفت: امروزه در کشورهای غربی همچون کانادا شرکت‌های بزرگ صنعتی از شرکت‌های دانش‌بنیان در قبال خلق دانش حمایت‌های ویژه‌ای انجام می‌دهند، این موضوع سبب شده امروزه در این کشورها بیش از ۹۰ درصد فناوری توربین در اختیار این کشورها قرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه شرکت OTC با تکیه بر ۳۵۰ کارشناس و متخصص داخلی خود چند سال است که دیگر بدون نیاز به دانش فنی شرکت آلمانی زیمنس مشغول تولید توربین برای صنعت نفت و دیگر صنایع است، ادامه داد: تاکنون بیش از ۴ میلیارد یورو توربین و کمپرسور برای بخش‌های مختلف صنعت نفت تولید و نصب کرده‌ایم.
 
مدیرعامل شرکت توربوتک با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۶۵ درصد از گاز مصرفی کشور به‌وسیله کمپرسورها شرکت OTC جابه‌جا می‌شود، تصریح کرد: هم‌اکنون نوسازی و بهسازی ناوگان توربین کلاس ۱۰ تا ۱۶ مگاوات در این شرکت در دستور کار قرار دارد.

ارزش بالای دارایی‌های فکری و فناوری صنعت نفت کشورمان
 
مریم فولادی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کارافام در این نشست با تأکید بر ارزش بالای دارایی‌های فکری و فناوری صنعت نفت اظهار کرد: بر اساس بررسی‌ها در سال ۲۰۲۰ میلادی در بیش از ۵۰ شرکت بورسی فعال در ایالات متحده آمریکا بیش از ۹۰ درصد ارزش هر شرکت به دارایی‌های فکری و فناوری مربوط بوده است.
 
وی تأکید کرد: همکاری با بخش خصوصی در آینده انرژی کشور، جست‌وجو و تحلیل پتنت‌ها و رصد فناوری‌های موجود، سیاست‌گذاری و طراحی ساختار و اقدام‌های حفاظتی را می‌توان از جمله راهکارهای کوتاه و میان‌مدت برای افزایش سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه صنعت نفت دانست.
 
مدیران خطرپذیر و صبور برای به‌کارگیری فناوری‌های داخلی
 
علیرضا مروج، مشاور نوسازی صنعت هوانوردی وزیر راه و شهرسازی و فعال در حوزه صادرات و انتقال فناوری نیز در این نشست ایجاد فرهنگ نوآورانه در بدنه صنعت نفت را ضرورتی غیرقابل‌انکار برای توسعه صنعت نفت خواند و گفت: خلق شرکت‌ها و مدیران خطرپذیر و صبور می‌تواند در زمینه به‌کارگیری فناوری‌های داخلی تأثیرگذار باشد.
 
وی افزود: نوآوری در صنعت نفت باید به سهولت بتواند هزینه و زمان پروژه‌ها را کاهش و دقت و کیفیت آن را افزایش دهد. امروزه شرکت‌های برتر دانش‌بنیان در دنیا ۲۵ درصد از وقت کارکنان خود را آزاد می‌گذارند تا بتوانند به خلق ایده‌های نو بپردازند.
 
این فعال حوزه صادرات و انتقال فناوری، راه‌اندازی و حمایت از مراکز شتاب‌بخشی حوزه انرژی، تأسیس دفاتر نوآوری انرژی در جزایر جنوبی همچون قشم، برگزاری رویدادهای انرژی مانند جایزه بزرگ شهید تندگویان، سرمایه‌گذاری و تأسیس صندوق‌های خطرپذیر با محوریت سرمایه‌گذاری در حل مسائل و مشکلات را از جمله راهکارهای خود برای توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت اعلام کرد.
 
مروج با تأکید بر اینکه صنعت نفت زمینه‌های مناسبی برای توسعه فناوری و دانش‌بنیان دارد، گفت: حضور در منطقه خاورمیانه و همکاری با کشورهای همسایه می‌تواند ما را در مسیر رسیدن به اهداف خود در زمینه توسعه فناوری‌های روز دنیا در صنعت نفت کمک کند.

صنعت نفت پیشران اقتصاد
 
محمد لباف‌زاده، مدیرکل امور دانش‌آموختگان وزارت علوم نیز در این نشست بر نحوه آموزش‌وپرورش در سه حوزه تحقیق، فناوری و نوآوری در صنعت نفت تأکید و اظهار کرد: اگر صنعت نفت به‌عنوان پیشران اقتصاد بتواند به سمت نوآوری حرکت کند بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد.
 
وی شرط دانش‌بنیان شدن صنعت نفت را تغییر نگاه مدیران صنعت نفت و دانش‌بنیان شدن خود آنها خواند و تصریح کرد: صبر و حوصله برای استفاده از فناوری‌های داخلی باید در دستور کار مدیران صنعت نفت باشد.
 
مدیرکل امور دانش‌آموختگان وزارت علوم گفت: امروزه بر اساس آمارهای موجود ۲۰ درصد دانش‌آموختگان ایرانی در خارج از کشور بعد از اتمام تحصیل به کشور بازمی‌گردند، در این میان کشورهای امارات متحده عربی و ترکیه رتبه نخست در جذب دانش‌آموختگان ایرانی در خارج از کشور را در اختیار دارند، از این رو برای جلوگیری از این موضوع در حال راه‌اندازی سامانه‌ای با هدف اتصال فارغ‌التحصیلان ایرانی خارج از کشور به شرکت‌های داخلی جویای نیروی کار هستیم.

لباف‌زاده افزود: در سال تحصیلی جدید قصد داریم مقاطع کارشناسی و دکتری پژوهشی بر اساس نیازهای صنعت نفت در کشور ایجاد کنیم.
 
به گزارش شانا، در مدت چند ماه اخیر رویکرد دلسوزانه و دغدغه‌مند مدیران و مسئولان صنعت نفت به‌ویژه در بخش پژوهش و فناوری به گرمی پذیرای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور بوده و تلاش شده با تعامل حداکثری با این شرکت‌ها موجبات تحقق دانش‌بنیان شدن صنعت نفت طی سال‌های آینده فراهم شود.
 
اکنون افزون بر ظرفیت‌های ارزشمند موجود در دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و شرکت‌های دولتی و خصوصی بزرگ، توانمندی‌های بالفعل و عملیاتی بسیاری در مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور فعال در صنعت نفت کشور وجود دارد که بدون نیاز به حمایت ویژه‌ای و تنها با اعتماد و میدان دادن وزارت نفت و شرکت‌های تابعه به آنها از طریق امضای قراردادهای اجرایی و عادلانه، می‌توان افزون بر رفع نیازهای داخلی کشور، موجبات ایجاد اشتغال پایدار جوانان تحصیل‌کرده و صادرات کالا و خدمات فناورانه به کشورهای نفت‌خیز را فراهم کرد.

http://www.sanatnews.ir/News//256798
Share

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است