پنج شنبه 30 فروردين 1403

تحول در صنعت رباتیک و پروتز با فوم سه‌بعدی گرافنی

تحول در صنعت رباتیک و پروتز با فوم سه‌بعدی گرافنی
  تاريخ:پانزدهم مرداد 1401 ساعت 12:43   |     کد : 268738   |     مشاهده: 920
به گزارش صنعت نیوز، محققان دانشگاهی در اسکاتلند با همکاری چند مرکز تحقیقات پیشرو در این کشور، طرحی با هدف توسعه حسگر‌های پیشرفته اجرا می کنند که می‌تواند پروتز و اندام‌های رباتیک را متحول کند.
به گزارش صنعت نیوز، محققان دانشگاهی در اسکاتلند با همکاری چند مرکز تحقیقات پیشرو در این کشور، طرحی با هدف توسعه حسگر‌های پیشرفته اجرا می کنند که می‌تواند پروتز و اندام‌های رباتیک را متحول کند.
 
این طرح تحقیقاتی به دنبال استفاده از حسگر‌های فشار دقیق است که بازخورد لمسی را ارائه می‌کنند تا حسگر‌هایی را توسعه دهند که قابلیت‌های پیشرفته‌تری برای روبات‌ها فراهم و به بهبود مهارت‌های حرکتی آن‌ها کمک می‌کند.
 
دس گیبسون، مدیر مؤسسه فیلم‌های نازک، حسگر‌ها و تصویربرداری در دانشگاه غرب اسکاتلند و محقق اصلی طرح گفت: «در سال‌های اخیر پیشرفت‌ها در صنعت رباتیک قابل توجه بوده است، با این حال، به دلیل کمبود قابلیت‌های حسی، سیستم‌های رباتیک اغلب نمی‌توانند وظایف خاصی را به راحتی اجرا کنند. برای اینکه ربات‌ها به ظرفیت کامل خود دست یابند، به حسگر‌های فشار دقیقی نیاز است که قادر به ارائه توانایی لمسی بیشتر باشند. همکاری ما با شرکت اینتگریتدگرافن منجر به توسعه فناوری پیشرفته حسگر فشاری شده است که می‌تواند به تغییر سیستم‌های رباتیک کمک کند.»
 
این حسگر‌ها که از فوم گرافن سه‌بعدی ساخته شده‌اند، قابلیت‌های کم نظیری را در هنگام قرار گرفتن تحت فشار مکانیکی ارائه می‌دهند، این حسگر‌ها از رویکرد پیزومقاومتی استفاده می‌کنند، به این معنی که وقتی ماده تحت فشار قرار می‌گیرد، مقاومت الکتریکی خود را به صورت دینامیکی تغییر می‌دهد و به راحتی تشخیص می دهد و با محدوده فشار مورد نیاز سازگار می‌شود.
 
مارکو کافیو، یکی از بنیانگذاران شرکت اینتگریتدگرافن می‌گوید: «فوم گرافن سه‌بعدی ما موسوم به Gii، توانایی تقلید حساسیت و بازخورد لمس انسان را دارد، که می‌تواند تاثیری دگرگون کننده بر نحوه استفاده از رباتیک برای طیف وسیعی از برنامه‌های کاربردی در دنیای واقعی از جراحی تا ساخت دقیق داشته باشد.»
 
وی می‌افزاید: «ما می‌دانیم که ویژگی Gii آن را برای استفاده در سایر برنامه‌های کاربردی مانند تشخیص بیماری و ذخیره انرژی مناسب می‌کند، بنابراین ما همیشه بسیار هیجان زده هستیم که بتوانیم انعطاف‌پذیری آن را در طرح های مختلف نشان دهیم.»
 
اینتگریتدگرافن یک فناوری تولید نوآورانه ابداع کرده است که به این شرکت اجازه می‌دهد تا فوم گرافنی سه‌بعدی با عملکرد بالا را به‌صورت خالص تولید و آن را به‌صورت مستقیم روی هر نوع سطحی در دمای اتاق و در مدت زمان چند ثانیه اعمال کند. فوم سه‌بعدی گرافنی به‌دلیل سطح متخلخل و وسیع، دارای مساحت سطحی قابل توجهی است که باعث تغییر عملکرد در طیف گسترده‌ای از کاربرد‌ها می‌شود.

http://www.sanatnews.ir/News/1/268738
Share

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است