پنج شنبه 30 فروردين 1403

ابهام مالیات بر ارزش افزوده گواهی سپرده کالایی رفع شد

ابهام مالیات بر ارزش افزوده گواهی سپرده کالایی رفع شد
  تاريخ:نوزدهم مرداد 1401 ساعت 14:41   |     کد : 268817   |     مشاهده: 775
به گزارش صنعت نیوز، کارشناس بازار سرمایه، گفت: مالیات بر ارزش افزوده نکته مبهم گواهی سپرده کالایی بود که با ابلاغیه معافیت مالیاتی، رفع شد.
به گزارش صنعت نیوز، کارشناس بازار سرمایه، گفت: مالیات بر ارزش افزوده نکته مبهم گواهی سپرده کالایی بود که با ابلاغیه معافیت مالیاتی، رفع شد.
 
حمید باقری در خصوص گواهی سپرده کالایی، گفت: گواهی سپرده کالایی، اوراق بهاداری است که مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی از کالا را نشان می‌دهد، پشتوانه آن نیز قبض انبار استانداردی است که توسط انبار‌های مورد تائید بورس صادر می‌شود، این گواهی می‌تواند به دو صورت معامله ثانویه و گواهی که تک معامله و فاقد معامله پیوسته هستند، باشد.
 
باقری ادامه داد: گواهی سپرده کالایی با تبدیل کالا به ورقه بهادار، امکان معاملات پیوسته کالا، توثیق کالا، معاملات خرد، انبارداری استاندارد کالا، تامین مالی، ایجاد زیرساخت تحویل کالا برای راه اندازی معاملات مشتقه کالایی را فراهم می‌کند.

وی اظهار داشت: مالیات بر ارزش افزوده نکته مبهم گواهی سپرده کالایی و توسعه این گواهی بر کالا‌های بیشتر بود که با ابلاغیه معافیت مالیاتی این ابهام رفع شد.
 
این کارشناس حوزه بورس کالا در خصوص کالا‌هایی که معافیت ارزش افزوده داشتند، اظهار کرد: کالا‌هایی گواهی سپرده کالایی تا کنون روی محصول‌های کشاورزی که معافیت ارزش افزوده داشتند و سکه طلا که مشمول ارزش افزوده نبودند، رونق داشت.
 
باقری افزود: ابلاغیه اخیر معافیت از مالیات گواهی سپرده کالایی، زمینه را برای انتشار گواهی سپرده کالایی در بورس کالا و بورس انرژی بر روی کالا‌های دارای ارزش افزوده همچون، کالا‌های صنعتی، معدنی، پتروشیمی و نفتی فراهم می‌کند و موجب افزایش گواهی سپرده در بورس کالا از لحاظ تنوع محصول می‌شود.
 
وی همچنین گفت: افزایش گواهی سپرده مختلف در بازار، از نظر قابلیت و تنوع سرمایه گذاری به سود سهامداران خواهد بود و در نتیجه باعث رونق معاملات ثانویه و جذب مشارکت کننده بیشتری می‌شود و این گونه سهامداران بیشتری می‌توانند از مزیت‌های این گواهی سود ببرند.

بخشنامه معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی روز شنبه (۱۵ مرداد) براساس قانون بودجه ۱۴۰۱ از سوی رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ شد.
 
با ابلاغ این بخشنامه، مالیات بر ارزش افزوده همه کالا‌هایی که در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس‌های کالایی کشور پذیرش و معامله می‌شوند، مشمول نرخ صفر مالیاتی است.
 
خاندوزی وزیر اقتصاد اردیبهشت امسال در حاشیه مراسم تجلیل از برترین‌های بورس کالا از رئیس سازمان مالیات و شورای عالی مالیات خواسته بود با قید فوریت معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی تعیین تکلیف شود.

http://www.sanatnews.ir/News/1/268817
Share

ابهام مالیات بر ارزش افزوده گواهی سپرده کالایی رفع شدابهام مالیات بر ارزش افزوده گواهی سپرده کالایی رفع شدابهام مالیات بر ارزش افزوده گواهی سپرده کالایی رفع شد
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است