سه شنبه 4 ارديبهشت 1403

الزام قانونی صدور شناسنامه فنی ساختمان‌ها

الزام قانونی صدور شناسنامه فنی ساختمان‌ها
  تاريخ:بيست و چهارم مرداد 1401 ساعت 11:11   |     کد : 268945   |     مشاهده: 758
به گزارش صنعت نیوز، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان الزام قانونی دارد.
به گزارش صنعت نیوز، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان الزام قانونی دارد.

الزام قانونی صدور شناسنامه فنی ساختمان‌ها

آقای رامین کرمی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در برنامه صبح بخیر ایران شبکه یک سیما گفت: در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان صراحتاً به شناسنامه فنی ملکی ساختمان اشاره شده و اجرای مواردی از جمله مهندس ناظر، مجری صاحب صلاحیت و کارشناسان بیمه تضمین کیفیت، الزامی است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به این که سال ۱۳۷۴ قانون نظام مهندسی و به دنبال آن سازمان‌های نظام مهندسی تشکیل شد افزود: قانون شناسنامه فنی و ملکی برای ساختمان با هر متراژی صادق است که متأسفانه در استانی مانند تهران علیرغم وجود قانون، شهرداری‌ها و بهره‌برداران به آن تمکین نمی‌کنند.

به گفته آقای کرمی، در حالی در دنیا علاوه بر شناسنامه فنی و ملکی، شناسنامه انرژی نیز برای ساختمان‌ها صادر می‌شود، اما این موضوع در کشور ما به دست فراموشی سپرده شده است. در همه‌جای دنیا شرکت‌های بازرسی وجود دارند که یک پروژه برای خرید را ارزیابی می‌کنند و بسته به سلامت و کیفیت فنی آن، ارزیابی بها می‌شود.

مجری ذی‌صلاح باید اجباری شود و این نیازمند اعتماد به دانش مهندسان ساختمان کشور است. در حال حاضر افراد غیرحرفه‌ای با پول اضافه خود به مرجع صدور پروانه مراجعه کرده و اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند. برای اجباری شدن مجری ذی صلاح در متراژ‌های زیر ۲۰۰۰ متر نیازمند کمک دستگاه‌های نظارتی هستیم.

شهرداری‌ها به‌عنوان دستگاه‌های اجرایی مسئول نظارت و برخورد با متخلفان هستند

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان در مراحل مختلف بازدید‌های خود را انجام می‌دهند و گزارش ارزیابی تخلف خود را به مراجع صدور پروانه ارائه می‌کنند و این شهرداری‌ها هستند که به‌عنوان دستگاه‌های اجرایی می‌بایست مقابل این تخلفات اقدام کنند.

کرمی افزود: هزینه‌ای که به مهندسان پرداخت می‌شود باید متناسب خدمات باشد. در همه‌جای دنیا ۳ تا ۵ درصد هزینه ساختمان به مهندسان پرداخت می‌شود، ولی این عدد در ایران حدود ۰.۳ درصد است. در کشور قیمت واقعی ملک ارزیابی نمی‌شود و به تناسب آن، حق‌الزحمه نامناسب و غیرواقعی به مهندسان پرداخت می‌شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر با حکم دیوان عدالت اداری در خصوص دریافت حق‌الزحمه تهیه و صدور شناسنامه فنی ملکی تمام زحمات مندرج در قانون و سازمان‌های مختلف از بین خواهد رفت. در حالی که برای ساختمانی با متراژ ۱۰۰۰ متر هزینه صدور شناسنامه فنی ملکی چیزی حدود ۲۰ میلیون تومان است که در بین سایر هزینه‌های ساخت هرگز قابل‌توجه نیست.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران خاطر نشان کرد: نظام مهندسی در ازای این هزینه خدمات مهندسی، ارزیابی، نظارتی و کنترلی ارائه می‌دهد. سازمان‌های نظام مهندسی مجموعه‌های مردم‌نهاد هستند که خودشان درآمدزایی می‌کنند و بودجه‌ای از دولت دریافت نمی‌کنند. وقتی منابع درآمدی سازمان حذف شود، طبیعتاً سطح خدمات نیز کاهش پیدا می‌کند. سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران حتی با قطع درآمد‌های فوق نیز هم‌چنان به ارائه خدمات صدور شناسنامه فنی ملکی ادامه می‌دهد.

http://www.sanatnews.ir/News/1/268945
Share

الزام قانونی صدور شناسنامه فنی ساختمان‌ها
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است