پنج شنبه 6 ارديبهشت 1403

نخست‌وزیر سوئد با پذیرش شکست استعفا می دهد

  تاريخ:بيست و ششم شهريور 1401 ساعت 19:45   |     کد : 269892   |     مشاهده: 453
همشهری آنلاین: ماگدالنا آندرسون، نخست‌وزیر سوئد روز چهارشنبه شکست در انتخابات را پس از مبارزه‌ای نزدیک را پذیرفت و به این ترتیب ائتلاف مخالف شامل چهار حزب دست‌راستی دولت را تشکیل خواهند داد.

به نقل از یورونیوز در حالیکه ۹۹ درصد آرا شمرده است و فقط تکلیف معدودی از آرا معلوم نیست، آندرسون که سال پیش به عنوان نخستین زن در سوئد به نخست‌وزیری رسید، گفت نتایج نشان می‌دهد که رقبایش انتخابات را برده‌اند.

آندرسون در یک کنفرانس خبری به گزارشگران گفت: «بنابراین من فردا از سخنگوی پارلمان خواهم خواست که استعفای من را بپذیرد.»

چهار حزب جناح راست شامل میانه‌روها، دموکرات‌های سوئد، دموکرات‌های مسیحی و لیبرال‌ها پس از انتخابات یکشنبه تا به حال در مجموع یک کرسی بیشتر از مجموع کرسی‌های اتحاد احزاب میانه و چپ به دست آورده‌اند، اما انتظار می‌رود در نهایت از ۳۷۹ کرسی پارلمان سوئد ۱۷۶ کرسی به ائتلاف پیروز احزاب دست‌راستی و ۱۷۳ کرسی به ائتلاف احزاب دست ‌چپی و میانه برسد.

البته هنوز نتایج انتخابات رسما تایید نشده است.

این انتخابات نقطه عطفی در سیاست سوئد شمرده می‌شود چرا که حزب دست راستی افراطی «دموکرات‌های سوئد» که مواضع ضد مهاجرت دارد، به پیروز چشمگیری در آن دست یافته است. این حزب که هنگامی که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۰ به پارلمان وارد شد، از لحاظ آستانه به دست آوردن نفوذ بر سیاست‌های دولت تحت‌الشعاع سایر احزاب عمده قرار داشت، در این انتخابات ۲۰/۶ درصد آرا را کسب کرد و از حزب «میانه‌روها» بزرگترین حزب جناح راست با ۱۹/۱ درصد آرا پیشی گرفت.

گرچه حزب «میانه‌روها» به رهبری اولف کریسترسون، آرای کمتری به دست آورده است، اما جیمی آکسون، رهبر حزب «دموکرات‌های سوئد» پشتیبانی سایر احزاب جناح راست برای برگزیده شدن به مقام نخست‌وزیری را ندارد و به این ترتیب به نظر می‌رسد بخت کریسترسون برای رسیدن به این مقام بیشتر باشد.

http://www.sanatnews.ir/News/1/269892
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است