پنج شنبه 6 ارديبهشت 1403

ثبت معامله ۵۱۹ میلیون گواهی سپرده کالایی در بورس کالا

ثبت معامله ۵۱۹ میلیون گواهی سپرده کالایی در بورس کالا
  تاريخ:هفتم آبان 1401 ساعت 12:38   |     کد : 270934   |     مشاهده: 479
به گزارش صنعت نیوز، از ابتدای امسال تا پایان مهر، ۵۱۹ میلیون گواهی سپرده به ارزش نزدیک ۱۲.۵ همت در بورس کالا میان معامله گران دست به دست شد.
به گزارش صنعت نیوز، از ابتدای امسال تا پایان مهر، ۵۱۹ میلیون گواهی سپرده به ارزش نزدیک ۱۲.۵ همت در بورس کالا میان معامله گران دست به دست شد.

حجم معاملات ماهانه بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران در مهر سال ۱۴۰۱ به ۴۳ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۵۸۳ ورقه بهادار مبتنی بر کالا بر پایه دارایی‌های سکه طلا، زعفران، شیشه، سیمان، زیره، پسته بادامی و فندقی به ارزش نزدیک یک هزار و ۲۲۹ میلیارد و ۷۲۸ میلیون تومان رسید.

در معاملات ماهانه، عنوان برتر معاملات به لحاظ حجم به سیمان و به لحاظ ارزش به سکه طلا تعلق گرفت. به عبارت دیگر، ۳۰ میلیون و ۳۷۰ هزار گواهی سپرده سیمان در حالی دست به دست شد که این دارایی پایه با ثبت ارزش نزدیک ۲۳ میلیارد تومان به لحاظ حجم صدرنشین شد، اما از نظر ارزش معاملات در جایگاه چهارم و پس از سکه، زعفران و شیشه ایستاد. این دارایی به ترتیب ۶۹ درصد از حجم کل و ۲ درصد از ارزش کل معاملات این ماه را به ثبت رساند.

بعد از سیمان، زعفران به لحاظ حجمی با جا به جایی ۶ میلیون و ۴ هزار و ۱۹۳ گواهی سپرده و کسب سهم ۱۴ درصدی از حجم کل معاملات، در جایگاه دوم قرار گرفت و ارزش معاملات این دارایی به نزدیک ۲۰۶ میلیارد و ۳۰۵ میلیون تومان رسید. سهم زعفران از ارزش معاملات ۱۷ درصد بوده و این دارایی در جایگاه دوم ارزش معاملات قرار گرفت.

۵ میلیون و ۴۷۸ هزار و ۸۰۰ گواهی سپرده سکه طلا نیز به ارزش بیش از ۸۲۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت و دارایی پایه مذکور در هفتمین ماه از سال جاری از نظر حجم رتبه سوم و از نظر ارزش، رتبه نخست معاملات را کسب کند. این دارایی پایه ۱۳ درصد از حجم معاملات و ۶۷ درصد از ارزش معاملات را در مهر از آن خود کرده بود.

ارزش معامله یک میلیون و ۹۰۷ هزار و ۸۳۲ گواهی سپرده شیشه نیز از رقم ۱۷۲ میلیارد تومان فراتر رفت که این دارایی از نظر ارزش معاملات مقام سوم را بعد از زعفران نگین و سکه طلا به نام خود کند.

در ماه مورد بررسی در نماد معاملاتی برنج طارم نیز ۷۳ هزار و ۲۶۳ گواهی سپرده میان معامله گران دست به دست شد و ارزش بیش از ۶.۵ میلیارد تومان را در پی داشت.
در نماد معاملات زیره سبز نیز در مجموع ۳۴۷ ورقه بهادار مبتنی بر کالا دست به دست شد و ارزش بیش از ۳۷ میلیون تومان را رقم زد.

در مهر ۱۴۰۱ و بر پایه دارایی پسته بادامی و فندقی نیز در مجموع ۱۴۸ گواهی سپرده معامله شد و ارزش به ۳۴ میلیون تومانی را به ثبت رساند.

آمار‌ها همچنین گویای آن است که در مجموع ۷ ماهه نخست امسال ۵۱۹ میلیون و ۷۸۲ هزار و ۴۳۳ گواهی سپرده کالایی به ارزش نزدیک ۱۲ هزار و ۴۷۱ میلیارد تومان میان معامله گران دست به دست شده است. در هفت ماه نخست سال گذشته، ۵۵ میلیون و ۹۸۸ هزار و ۸۷۳ گواهی سپرده کالایی به ارزش نزدیک ۳ هزار و ۹۰۳ میلیارد تومان دست به دست شده بود. بررسی‌ها در هفته ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته از لحاظ حجم، افزایش ۸۲۸ درصدی و از لحاظ ارزش، افزایش ۲۱۹ درصدی را نشان میدهد.

http://www.sanatnews.ir/News//270934
Share

ثبت معامله ۵۱۹ میلیون گواهی سپرده کالایی در بورس کالا
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است