سه شنبه 29 اسفند 1402

استاندارد گاز طبیعی، نفت گاز و نفت کوره اجباری می‌شود

استاندارد گاز طبیعی، نفت گاز و نفت کوره اجباری می‌شود
  تاريخ:چهارم بهمن 1401 ساعت 12:50   |     کد : 273352   |     مشاهده: 492
به گزارش صنعت نیوز، رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: تلاش می‌کنیم در اولین جلسه شورای‌عالی استاندارد، استاندارد گاز طبیعی، نفت گاز و نفت کوره را که تاکنون اجباری نبوده را به تصویب برسانیم تا بتوانیم بر آن نظارت داشته باشیم.
به گزارش صنعت نیوز، رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: تلاش می‌کنیم در اولین جلسه شورای‌عالی استاندارد، استاندارد گاز طبیعی، نفت گاز و نفت کوره را که تاکنون اجباری نبوده را به تصویب برسانیم تا بتوانیم بر آن نظارت داشته باشیم.



مهدی اسلام پناه در برنامه «صبحانه ایرانی» با بیان این‌که بیش از ۹۵ درصد از تکالیف سازمان ملی استاندارد ایران در قانون هوای پاک در یک سال گذشته اجرایی شده است، گفت: از بابت عقب‌ماندگی در انجام تکالیف قانون هوای پاک در سنوات گذشته که ما را به شرایط امروز دچار کرده است از مردم عذرخواهی می‌کنم.

وی درخصوص وظایف سازمان ملی استاندارد در اجرای قانون هوای پاک افزود: این قانون ۴ تکلیف اساسی برای سازمان به صراحت مشخص کرده است که عمدتاً در رابطه با استانداردنویسی و استانداردسازی است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به مصوبات آخرین جلسه شورای‌عالی استاندارد در خصوص هوای پاک، ادامه داد: با اجرای مصوبات تا پایان سال، سازمان ملی استاندارد ایران ۱۰۰ درصد از تکالیف خود را در موضوع قانون هوای پاک اجرا می‌کند.

اسلام‌پناه، عوامل آلودگی هوا را منابع متحرک، منابع غیرمتحرک، سوخت، ناوگان فرسوده و خودرو‌های در حال تردد دانست و گفت: در کشور حدود ۲۷ یا ۲۸ میلیون خودروی سواری، تجاری سنگین و نیمه‌سنگین تردد می‌کنند که تعدادی از آن‌ها احتراق کاملی ندارند و حتی با استفاده از سوخت استاندارد آلودگی ایجاد می‌کنند.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان این‌که عوامل مختلفی از آلودگی هوا وجود دارد که رفع آن نیازمند تصمیمات چند وجهی است، افزود: استاندارد تجهیز و کالیبراسیون مراکز معاینه فنی خودرو، نفت کوره و بخشی از قانون هوای پاک در جلسه اخیر شورای‌عالی استاندارد به تصویب رسید.

اسلام‌پناه با بیان اینکه در تهران و برخی کلان شهر‌ها بنزین یورو‌۴ (EURO۴) عرضه می‌شود گفت: نمونه‌برداری‌ها از سوخت قبلاً به‌صورت فصلی بوده، اما امروزه برای اولین بار نمونه‌برداری در پالایشگاه اتفاق می‌افتد که به‌صورت ماهیانه انجام می‌گیرد.

وی با بیان این‌که باید راهبرد را در حوزه سوخت تغییر دهیم افزود: لازم است با رویکرد جدید در زمینه سوخت قدم برداریم تا ضمن رعایت حقوق شهروندی، سوختی منطبق با استاندارد‌ها در کشور توزیع شود.

اسلام‌پناه رعایت حقوق شهروندی را جزوِ اولویت‌های سازمان اساندارد برشمرد و گفت: در راستای اجرای تکالیف در قانون هوای پاک سوخت گازوئیل با میزان آلایندگی ۷ هزار ppm جایگزین نفت کوره با آلودگی ۳۵ هزار ppm شد که تا حدود زیادی توانست شرایط را مساعدتر کند.

رئیس سازمان ملی استاندارد به تردد ۲ میلیون و ۹۰۰ خودروی فرسوده در سطح شهر تهران اشاره کرد و افزود: این خودرو‌ها حتی با بهترین سوخت هم آلودگی ایجاد می‌کند.

وی در رابطه با استانداردسازی آسانسور‌ها گفت: از سال ۹۶ استاندارد‌های اجباری برای آسانسور در دستور کار قرار گرفت به‌طوریکه باید همه آسانسور‌ها مجوز استاندارد را قبل از بهره‌برداری کسب کنند.

اسلام‌پناه درباره کم‌فروشی در سطح تولید و عرضه گفت: از ابتدای سال جاری طرح پایش و کنترل کمیت فرآورده‌های بسته‌بندی شده در سازمان ملی استاندارد ایران آغاز شد و در راستای اجرای این طرح میزان کم‌فروشی به ۳۷ درصد رسید و اجرای آن همچنان دنبال می‌شود.

http://www.sanatnews.ir/News/1/273352
Share

برچسب ها :  گاز , نفت
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است