پنج شنبه 6 ارديبهشت 1403

ساخت ابزار جدید برای تشخیص تومور مغزی

تاريخ:شانزدهم بهمن 1401 ساعت 14:12   |     کد : 273625   |     مشاهده: 496
به گزارش صنعت نیوز، پژوهشگران دانشگاه «ناگویا» ژاپن دستگاه جدیدی ساختند که می‌تواند با شناسایی یک غشای پروتئینی ، وجود تومور مغزی را در بیماران تشخیص دهد.

این روش برای تشخیص سرطان مغز قابل استفاده است ضمن اینکه نیاز به آزمایش‌های تهاجمی را برطرف می‌کند و همچنین احتمال تشخیص زودهنگام تومور‌های مغزی را برای جراحی فراهم می کند .

این تحقیقات منتشر شده در نشریه «ای. سی. اس نانو» (ACS Nano) ، همچنین می‌تواند امکان بالقوه‌ای برای تشخیص سایر انواع سرطان را ایجاد کند.

هر چند تشخیص زودهنگام انواع سرطان در سال‌های اخیر به افزایش نرخ بهبود و نجات جان بیماران سرطانی کمک کرده است، اما نرخ بقا در بین افراد مبتلا به تومور‌های مغزی در مدت نزدیک به ۲۰ سال گذشته تقریبا تغییری نکرده که این مساله تاحدی ناشی از تشخیص دیرهنگام تومور‌های مغزی است.

بنا بر اعلام «نیوز مدیکال» ، پزشکان معمولا تومور‌های مغزی را پس از شروع نشانه‌های عصبی مانند از دست دادن توانایی حرکتی یا سخن گفتن کشف می‌کنند که تا آن زمان تومور به اندازه بزرگی رسیده است. تشخیص تومور در زمانی که هنوز کوچک است وشروع درمان در اسرع وقت به نجات جان بیماران کمک خواهد کرد.

یک علامت احتمالی حاکی از ابتلای فرد به تومور مغزی، وجود وزیکول‌های خارج سلولی مرتبط با تومور (extracellular vesicles) در ادرار فرد بیمار است. این وزیکول‌ها (EVs) در واقع کیسه‌های کوچک در مقیاس نانو هستند که در عملکرد‌های مختلفی از جمله ارتباط سلول به سلول نقش دارند.

از آنجا که وزیکول‌های یافت شده در بدن بیماران مبتلا به سرطان مغزی انواع خاصی از «آر ان ای» (RNA) و غشا‌های پروتئینی دارند، می‌توان از آن‌ها برای تشخیص وجود سرطان و پیشرفت آن استفاده کرد.

«تاکائو یاسوئی» استاد دانشگاه ناگویا می‌گوید: «بسیاری از وزیکول‌های خارج سلولی ناشی از سلول‌های سرطانی از مغز به بیرون سرایت می‌کنند و در ادرار هم قابل یافت هستند و آزمایش ادراری مزیت‌های زیادی دارد.»

یاسوئی و شماری از محققان این دانشگاه ژاپن ، یک پلتفرم تحلیلی جدید برای وزیکول‌های خارج سلولی تومور‌ها با استفاده از نانومفتول‌ها (nanowires) ابداع کردند.

این دانشمند ژاپنی افزود : در حال حاضر شیوه‌های جداسازی و ردیابی وزیکول‌های خارج سلولی نیازمند بیش از دو ابزار متفاوت هستند، اما شیوه آزمایشی نانومفتولی می‌تواند EVs را با یک طرز عمل ساده این کار را به انجام برساند ، ما انتظار داریم که با استفاده از این روش شناسایی ، غشا‌های پروتئینی خاص در وزیکول‌های خارج سلولی ادراری را ارتقا دهیم که امکان تشخیص زودهنگام انواع مختلف سرطان را فراهم خواهد کرد .

ساخت ابزار جدید برای تشخیص تومور مغزی