شنبه 1 ارديبهشت 1403
وزیر صمت

صادرات مواد معدنی خام نداریم

صادرات مواد معدنی خام نداریم
  تاريخ:ششم اسفند 1401 ساعت 09:06   |     کد : 274088   |     مشاهده: 440
به گزارش صنعت نیوز، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تقاضا برای مواد خام در کشور بسیار بالاست و بیش از این که صادرات داشته باشیم واردات مواد خام داریم.
به گزارش صنعت نیوز، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تقاضا برای مواد خام در کشور بسیار بالاست و بیش از این که صادرات داشته باشیم واردات مواد خام داریم.

سیدرضا فاطمی امین در برنامه صف اول شبکه یک سیما درباره دستاورد‌های سفر هیئت ایرانی به چین در بخش معدنی افزود: به طور ویژه از اوایل امسال در حوزه‌های مختلف معدنی مثل فولاد، مس، از صنایع فناوری مس و ماشین آلات مثل نورد تا تجهیزات معدنی مثل دامپتراک و ... فعالیت‌های خوبی را شروع کردیم و پیش می‌رویم و به طور مشخص در حوزه مس طرح‌های بسیار بزرگی را داریم.

وی گفت: وقتی می‌گوییم معدن عقب مانده، یعنی آن رشد لازم را نداشته و در چند محور این عقب ماندگی وجود دارد، یکی از این محور‌ها این است که ما در بخشی از موادمعدنی که زمینه داریم حرکت جدی نداشتیم، مثل موضوع مس که متأسفانه خیلی کمتر از ذخایرمان تولید می‌کنیم.

فاطمی امین افزود: طرح بسیار بزرگی که در شش سال آینده ظرفیت تولید را از ۲۸۰ هزار تن به یک میلیون تن می‌رساند، تعریف کرده ایم که ۱۵ میلیارد دلار ارزش این طرح است. این طرح ماشین آلات، دامپتراک و ... می‌خواهد که در بحث معدن به کار می‌رود. بنابراین، این موضوع برای ما بسیار اهمیت دارد و مذاکراتی را در این خصوص داشته ایم که اگر بتوانیم بحث مس را به آن ظرفیت یک میلیون تن برسانیم، بیش از ۱۲ میلیارد دلار برای ما درآمد صادراتی ایجاد خواهد کرد یعنی می‌تواند یک محور صادرات برای کشور باشد.

وی درباره اینکه ما وقتی در بحث معدن وارد می‌شویم یا درباره خام فروشی صحبت می‌کنیم و یا درباره صنایع مربوط به معدن گفت: ما تقریباً خام فروشی نداریم؛ ۶۰۰ میلیون تن ماده معدنی برداشت می‌کنیم که یک و هفت دهم درصد آن را به طور خام صادر می‌کنیم که ناچیز است. یعنی کسی شمش فولاد و کاتد مس را خام محسوب نمی‌کند و می‌توانیم بگوییم نیمه خام است و می‌توانیم بگوییم ما ۷ تا ۸ میلیارد دلار فولاد صادر می‌کنیم که باید به سمت ورق و آلیاژ‌ها برویم که در این بخش هم اقدامات خوبی صورت گرفته است.

فاطمی امین افزود: فولاد زنگ نزن برای نخستین بار در کشور در چند ماه گذشته تولید شد که ان شاء الله ما سال آینده ۷۰ درصد نیاز کشور را تأمین خواهیم کرد؛ ارزش آن پنج برابر قیمت ورق معمولی است. ما به جای این که شمش صادر کنیم می‌توانیم ورق زنگ نزن تولید و صادر کنیم.

وی گفت: ما مواد خام و خاک سرب و روی، آلومینا و بوکسیت وارد می‌کنیم؛ یعنی بیش از این که صادرات داشته باشیم واردات مواد خام داریم پس در خام فروشی می‌توانیم بگوییم وضعیت بسیار مناسبی داریم، اما شمش صادر می‌کنیم که نباید این کار را کنیم، باید تبدیل به ورقش کنیم نه ورق معمولی؛ ورق زنگ نزن و الکتریکی.

فاطمی امین ادامه داد: همکاری‌های‌مان با کشور چین، برای تکمیل برنامه‌های خودمان است که یکی از این برنامه‌ها مس است، ابعاد طرح بزرگ است، فولاد است.

وی درباره تولید تجهیزات و ماشین آلات معدنی نیز که قرار است از چین برای استخراج معدن و بالا بردن ظرفیت حوزه معدن کمک بگیریم نیز گفت: تولید ماشین آلات معدنی و راهسازی امسال در مقایسه با سال گذشته ۱۰۰ درصد رشد داشته؛ یکی از این بنگاه‌های بارز «هپکو» است که همیشه درباره اش شنیدیم، یک بنگاهی بود که با مشکل روبرو بود، امسال سه برابر سال گذشته تولید داشته است.

وزیر صمت گفت: تاکید اصلی مان در مبادلات با کشور‌های مختلف این است که ما وارد کننده نباشیم حتی اگر یک محصولی در ایران تولید نمی‌شود، یک روالی داشته باشد که به سمت ساخت داخل حرکت کنیم و در کار به نوعی انتقال فناوری صورت بگیرد.

http://www.sanatnews.ir/News//274088
Share

برچسب ها :  وزیر صمت , صادرات
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است