پنج شنبه 30 فروردين 1403

انجام ۱۵۰ میلیون نفرساعت کار برای توسعه پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی

انجام ۱۵۰ میلیون نفرساعت کار برای توسعه پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی
  تاريخ:پانزدهم اسفند 1401 ساعت 14:51   |     کد : 274370   |     مشاهده: 392
به گزارش صنعت نیوز، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از انجام ۱۵۰ میلیون نفر ساعت کار برای توسعه پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی خبر داد و گفت: کارهایی در این پالایشگاه باقی مانده است که این رقم را افزایش می‌دهد.
به گزارش صنعت نیوز، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از انجام ۱۵۰ میلیون نفر ساعت کار برای توسعه پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی خبر داد و گفت: کارهایی در این پالایشگاه باقی مانده است که این رقم را افزایش می‌دهد.

محمدحسین متجلی، درباره افتتاح پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی توضیح داد و گفت: این پالایشگاه آخرین پالایشگاه خشکی در پارس‌جنوبی بود که روز پنجشنبه (۱۱ اسفندماه) با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

وی درباره بخش دریایی فاز ۱۴ نیز توضیح داد و افزود: از چهار سکوی دریایی این فاز روزانه ۱۴ میلیون مترمکعب گاز برداشت می‌شود که این سکوها در فاصله ۱۰۵ کیلومتری از ساحل کنگان قرار دارند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس حفر ۴۴ حلقه چاه را از دیگر کارهای انجام‌شده برای این فاز پارس‌جنوبی دانست و اظهار کرد: دو خط لوله دریایی به طول ۲۱۰ کیلومتر تولید سکوها را به سمت پالایشگاه فاز ۱۴ ارسال می‌کند و دو خط لوله گلایکول با قطر ۴.۵ اینچ این دو خط را تغذیه می‌کنند و افزون بر این خطوط، دو خط دریایی به‌طول ۱۸ کیلومتر نیز ارتباط سکوهای اقماری را با سکوی اصلی برقرار می‌کند.

متجلی از ظرفیت ۵۶ میلیون مترمکعبی پالایشگاه فاز ۱۴ یاد کرد و گفت: برای کل طرح فاز ۵.۲ میلیارد سرمایه‌گذاری انجام شد که حدود ۲.۷ میلیارد دلار از این سرمایه‌گذاری مربوط به پالایشگاه فاز ۱۴ بوده است.

وی درباره پیمانکاران این طرح نیز توضیح داد: این طرح هشت پیمانکار داشت که به‌صورت کنسرسیوم به رهبری شرکت ایدرو فعالیت توسعه را به‌عهده داشتند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس فاز ۱۴ را ایرانی‌ترین فاز در میان ۱۳ پالایشگاه میدان مشترک پارس‌جنوبی برشمرد و افزود: ۷۰ درصد تجهیزات این پالایشگاه ایرانی هستند که همین موضوع این پالایشگاه را ایرانی‌ترین پالایشگاه می‌کند.

متجلی درباره تولید روزانه این پالایشگاه نیز توضیح داد و تصریح کرد: در این پالایشگاه روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز متان برای مصارف مردم و خوراک پتروشیمی‌ها و صنایع تصفیه می‌شود، همچنین روزانه ۲۷۵۰ تن اتان، ۱۱۰۰ تن پروپان و ۱۸۰۰ تن بوتان، همچنین ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد تصفیه می‌شود.

وی ارزش روزانه این محصولات را ۱۰ میلیون دلار دانست و گفت: می‌توان انتظار سالانه ۳.۵ میلیارد دلار ارزش افزوده از محصولات پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی داشت.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از انجام ۱۵۰ میلیون نفرساعت کار برای توسعه این پالایشگاه خبر داد و اظهار کرد: کارهایی در پالایشگاه باقی مانده که این میزان را افزایش می‌دهد، اما در این پالایشگاه به‌طور میانگین روزانه ۸۵۰۰ نفر مشغول عملیات توسعه بودند.

متجلی به بهره‌برداری از راه‌اندازی سریع ردیف‌های شیرین‌سازی در این پالایشگاه اشاره کرد و افزود: سه ردیف شیرین‌سازی و واحدهای یوتولیتی طی یک سال به بهره‌برداری رسید که رکوردی بی‌سابقه بود.

وی درباره عملیات خاکی این پالایشگاه نیز توضیح داد و گفت: ۱۳ میلیون مترمکعب عملیات خاکبرداری انجام شد، ۳۶۰ میلیون مترمکعب بتن ریزی شده است، نصب سازه‌های فلزی ۱۲۰ هزار تن برآورد شد، ۶ هزار کیلومتر کابل کشی این فاز با فاصله ایران تا چین برابری می‌کند، لوله‌گذاری ۲.۸ میلیون اینچ قطر را برای این پالایشگاه داشتیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره گام‌های بعدی این شرکت گفت: همواره مخازن نفت و گاز پس از مدتی با افت فشار روبه‌رو می‌شوند که به‌منظور بهره‌برداری حداکثری از میدان گازی پارس‌جنوبی برنامه‌هایی تدوین شده است که تأسیسات فشارافزایی یکی از این برنامه‌ها به‌شمار می‌رود که شامل ساخت کمپرسورهایی می‌شود و شرکت‌های ایرانی باید به این موضوع ورود کنند.

متجلی افزود: حفر چاه‌های درون میدانی از دیگر اقدام‌ها در میدان مشترک پارس‌جنوبی برای ثبات تولید است که تاکنون ۳۵ حلقه چاه نیز به این منظور حفر شده است.

وی دیگر اقدام‌های آتی شرکت را برشمرد و گفت: توسعه میدان گازی بلال که چاه توصیفی اولیه به ثمر نشسته است، توسعه میدان‌های گازی کیش، پارس‌شمالی و میدان گازی فرزاد دیگر برنامه‌های شرکت نفت و گاز پارس است

http://www.sanatnews.ir/News/1/274370
Share

انجام ۱۵۰ میلیون نفرساعت کار برای توسعه پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی
انجام ۱۵۰ میلیون نفرساعت کار برای توسعه پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است