پنج شنبه 30 فروردين 1403

پاکسازی پارک مردم همدان از فیلتر سیگار

  تاريخ:هفدهم خرداد 1402 ساعت 12:33   |     کد : 278121   |     مشاهده: 138
به مناسبت هفته محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان با همکاری اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان ضمن پاکسازی پارک مردم از فیلتر سیگار، به پرنده‌نگری نیز پرداختند.
در حاشیه برنامه پاکسازی پارک مردم همدان از فیلتر سیگار، معاون اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان با بیان اینکه فیلتر سیگار قاتل خاموش محیط زیست است، گفت: فیلترهای سیگار دارای ترکیبات بسیار خطرناک برای خاک و محیط زیست هستند.
مجیدرضا مهری با اشاره به اینکه باید در زمینه خودداری از انداختن فیلتر سیگار در طبیعت کار فرهنگی صورت بگیرد، اظهار کرد: متأسفانه در سطح جامعه می‌بینیم که برخی افراد سیگاری فیلترهای سیگار خود را در طبیعت رها کرده و تصور می‌کنند بخشی از المان‌های خاک است.
وی تصریح کرد: آرسنیک، سرب، مس و حتی فلزات سنگین دیگر در ترکیبات فیلترهای سیگار وجود دارد که با آبشویی وارد ساختار خاک شده و یا توسط پرندگان بلعیده می شود.
مهری درباره آلودگی‌ها و اثرات سوء فیلترهای سیگار در طبیعت خاطرنشان کرد: آلودگی های محیط زیستی مانند آلودگی‌های پاتولوژیک نیست که به سرعت خود را نشان دهد بلکه در طول زمان بروز می کند و ردیابی منشأ این آلودگی‌ها هم به سادگی قابل انجام نیست.
معاون اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان یادآور شد: انواع سرطان‌ها و ناراحتی‌های گوارشی به عنوان بیماری‌هایی که از طریق رها شدن فیلترهای سیگار در طبیعت ایجاد می‌کند، بیان شده است.
در ادامه برنامه پرنده‌نگری با حضور علیرضا محمدی، رئیس اداره حیات‌وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان برگزار شد که وی با بیان اینکه پرنده نگری یکی از شاخه های طبیعت‌گری و پرنده شناسی است و در این اقدام به رصد پرندگان پرداخته می شود، اظهار کرد: وضعیت امروز نشان دهنده کاهش کیفیت محل زندگی و زیستگاه شهری برای برخی از گونه های حساس است که تداوم این وضعیت موجب کاهش یا مهاجرت پرندگان شده است.
محمدی گفت: متأسفانه در شهرها و به ویژه کلانشهرها به علت آلاینده های صوتی و نوری و تغییرات اقلیمی شاهد کاهش یا انقراض برخی از گونه های پرندگان شده ایم به طوریکه در همدان شاهد کاهش محسوس «هد هد» هستیم چراکه طی ۲۰ سال گذشته در کوچه های شهر به راحتی قابل رؤیت بود اما امروز این گونه پرندگان نایاب شده و به سختی و محدود در مناطق شهری رؤیت می شود.
وی افزود: پرندگان شهری در محیط هایی که انسان ها زیست می کنند، قابل رؤیت هستند البته این نوع پرندگان به گنجشک، کلاغ و قمری محدود نمی شود به طوریکه در استان همدان ۲۸ تا ۳۰ گونه پرنده شهری زندگی می کند که دارکوب باغی و سارها مهمترین آنهاست.
رئیس اداره حیات‌وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه بالا بودن تنوع و تعداد پرندگان در یک محیط نشان دهنده کیفیت بالای آن زیستگاه است، توضیح داد: افزایش آلایندگی منابع ثابت و متحرک در شهرها و کلانشهرها موجب کاهش پرندگان بومی شده است.
محمدی ادامه داد: دو مؤلفه برای جانوران مهم است؛ غذا و پناه که هر چه کیفیت زیست برای گونه جانوری بهتر باشد، آن منطقه را برای زیست و زادآوری خودش انتخاب می کند و با توجه به صنعتی شدن شهر شاهد کاهش زیستگاه برای جانوران هستیم.
وی ادامه داد: طی سال های اخیر به علت تغییرات آب و هوایی و گرم شدن برخی مناطق شاهد مهاجرت پرندگان به مناطق دیگر بوده ایم که باعث افزایش گونه های جانوری هستند؛ مانند بلبل خرما که پرنده زیستگاه های گرمسیری است اما این پرندگان به مرور زمان تبدیل به گونه های مهاجم شده و رقابت را با گونه های بومی بر سر قلمرو و مواد غذایی افزایش می دهند و تداوم این رویه موجب حذف گونه های بومی محلی و منطقه ای می شود.
محمدی با بیان اینکه در گذشته کرکس مصری به وفور در همدان دیده می شد اما در حال حاضر به یکی دو گونه کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر انقراض گونه های بومی و محلی و ترک زیستگاه را به علت تغییر شرایط در برخی گونه ها از جمله کرکس مصری را داشته ایم و گونه قالب استان همدان و کوهستان های الوند عقاب طلایی، بحری و بالابان و نوعی از قوچ ها است.

http://www.sanatnews.ir/News/1/278121
Share

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است