سه شنبه 4 ارديبهشت 1403

افزایش سرمایه‌گذاری در بخش مسکن با حمایت دولت

  تاريخ:چهاردهم مرداد 1387 ساعت 09:58   |     کد : 4115   |     مشاهده: 861
به گزارش صنعت نيوز ، در راستای حمایت از تولید و ساخت مسکن و با اتخاذ سیاست‌های حمایتی که از سوی دولت نهم دنبال و پیگیری شده است ، میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌هایی که در نیمه نخست سال 1386 ساخت آنها آغاز شده بود ، رشد 122 درصدی را نشان می‌دهد .

به گزارش خبرنگار گروه راه و ساختمان صنعت نيوز ،  در راستای حمایت از تولید و ساخت مسکن و با اتخاذ سیاست‌های حمایتی که از سوی دولت نهم دنبال و پیگیری شده است ، میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌هایی که در نیمه نخست سال 1386 ساخت آنها آغاز شده بود ، رشد 122 درصدی را نشان می‌دهد .

گزارش آماری که اخیراً بانک مرکزی از فعالیت‌های ساختمانی بخش خصوصی در مناطق شهری کشور در 6 ماهه اول سال 1386 منتشر کرده ، حاوی آمارهای بسیار مثبتی است که از یک سو نشاندهنده رشد چشمگیر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساخت مسکن در کشور است و از سوی دیگر، تایید کننده اظهارات اخیر سخنگو درباره کاهش قیمت مسکن در برخی شهرهای کشور است .

آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساخت واحدهای مسکونی در نیمه نخست سال 86 با رشد چشمگیر 66 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن، به بیش از 7 هزار میلیارد تومان رسیده است .

به عبارت دیگر ، دولت توانسته است با سیاست‌های تشویقی و اعطای تسهیلات بانکی ، حدود 7 هزار میلیارد تومان از نقدینگی موجود در جامعه را به سمت ساخت مسکن سوق دهد .

در این مدت ، استان‌های تهران ، خراسان رضوی و اصفهان بیشترین سهم را از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساخت مسکن بر عهده داشته‌اند.

همچنین در نیمه نخست سال گذشته، میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساخت مسکن در برخی استان‌ها با رشد چشمگیری مواجه بوده است.

مثلاً در استان بوشهر 353 درصد، چهارمحال و بختیاری 237 درصد، لرستان 190 درصد، همدان 179 درصد، مرکزی 171 درصد، خراسان جنوبی 155 درصد، خراسان شمالی 151 درصد، هرمزگان 133 درصد ، کهکیلویه و بویر احمد 129 درصد، اردبیل 127 درصد، کردستان 125 درصد، و در استان زنجان 122 درصد نسبت به نیمه نخست سال 85 با رشد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساخت مسکن مواجه بوده‌ایم .

در همین مدت یعنی در نیمه نخست سال گذشته، میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در واحدهای مسکونی تکمیل شده 46 درصد نسبت به سال قبل از آن رشد کرده که این آمار نیز بیانگر رونق تولید مسکن در سطح کشور است. میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌هایی که در نیمه نخست 86 نیمه‌تمام بوده‌اند 45 درصد و در ساختمان‌هایی که ساخت آنها در نیمه نخست سال گذشته آغاز شده بود، 122 درصد رشد کرده است .

گفتنی است از لحاظ تعداد ساختمان‌های در حال ساخت نیز ، آمارها از رشد چشمگیر ساخت مسکن در کشور توسط بخش خصوصی حکایت دارد . در نیمه نخست سال 86 ساخت نزدیک به 126 هزار واحد مسکونی توسط بخش خصوصی در مناطق شهری کشور آغاز شد که 53 درصد رشد نشان می‌دهد . طبیعی است با به بهره‌برداری رسیدن تدریجی این تعداد واحد مسکونی و همچنین تکمیل واحدهایی که در نیمه نخست سال 86 نیمه‌تمام بودند، کاهش قیمت مسکن در برخی شهرها رخ دهد .

یادآوری این نکته نیز ضروری است که رونق ساخت مسکن در کشور ، یکی از دلایل کاهش نرخ بیکاری است و چون اکثر کارگران ساختمانی، بیمه نیستند قاعدتاً میزان اشتغال جدید ایجاد شده در این بخش را نمی‌توان در آمار بیمه تامین اجتماعی پیدا کرد و این مسئله‌ای است که منتقدان دولت برای زیر سوال بردن کاهش نرخ بیکاری به آن استناد می‌کنند .

http://www.sanatnews.ir/News/1/4115
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است