به گزارش خبرنگار گروه راه و ساختمان صنعت نيوز ، دبير كل انجمن اتريش و ايران از آمادگي اتريش براي همكاري در ساخت راه آهن – قزوين – رشت – انزلي و آستارا خبر داد .
مسعود مصاحب در نشست بررسي تامين اعتبار بخشي از ساخت راه آهن قزوين – رشت – انزلي – استارا از طريق فاينانس گفت : در بازديد دو روزه يك گروه اتريشي از روند ساخت اين راه آهن اعضاي اين گروه آمادگي کشورشان را براي مشارکت در ساخت اين راه آهن اعلام کردند .
وي افزود : اتريش آمادگي دارد در صورت مهيا بودن شرايط با پرداخت تسهيلات در بخش هاي ساخت لوكوموتيو - ريل - واگن - حفر تونل و برقي كردن راه آهن با طرف ايراني همكاري كند .
دراين نشست که دراستانداري گيلان برگزارشد ، مدير كل دفتر ساخت و توسعه منطقه 2 راه آهن كشور نيز گفت : ساخت راه آهن قزوين – رشت – انزلي 22 درصد پيشرفت دارد .
كرامتي افزود : ساخت اين راه آهن به لحاظ رعايت مسائل فني هيچ مشكلي ندارد و فقط با كمبود منابع مالي مواجه است .
وي با بيان اينكه تاكنون براي ساخت راه آهن رشت – قزوين 960 ميليارد ريال هزينه شده است ، گفت : در برآورد نخست هزينه اجراي اين طرح 7 هزار و 810 ميليارد ريال تخمين زده شده است .
مدير كل دفتر ساخت و توسعه منطقه 2 راه آهن كشور افزود : 31 كيلومتر از ساخت راه آهن قزوين – رشت – انزلي – آماده ريل گذاري است و درصورت تامين به موقع اعتبار تا 3 سال آينده به بهره برداري مي رسد .
ساخت راه آهن قزوين – رشت – انزلي – آستارا از سال 84 آغاز شد و در مرحله نخست بهره برداري تا انزلي ظرفيت جابجايي سالانه يك ميليون و 366 هزار نفر مسافر و 2 ميليون و 900 هزار تن بار را دارد .
راه آهن قزوين – رشت – انزلي 205 كيلومتر و تا آستارا 375 كيلومتر است .