سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
غنیمی فرد:

قیمت های کنونی نفت خام ناشی از کمبود آن در بازار نیست

  تاريخ:بيست و يکم ارديبهشت 1387 ساعت 14:40   |     کد : 80   |     مشاهده: 3945
به گزارش صنعت نیوز، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت قیمت های کنونی نفت خام را ناشی از کمبود عرضه آن توسط کشورهای تولیدکننده نفت ندانست و بر نقش افزایش نقدینگی در بازارهای نفت و رشد قیمت های آن تاکید کرد.

به گزارش صنعت نیوز، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت قیمت های کنونی نفت خام را ناشی از کمبود عرضه آن توسط کشورهای تولیدکننده نفت ندانست و بر نقش افزایش نقدینگی در بازارهای نفت و رشد قیمت های آن تاکید کرد.

دکتر حجت الله غنیمی فرد ظهر امروز (یکشنبه 15 اردیبهشت)در حاشیه نشست ارائه برنامه های ستاد بزرگداشت صد سالگی صنعت نفت  گفت: مشکل کنونی بازار نفت کمبود برخی از انواع نفت خام است و با بروز مشکلات در نیجریه و انگلیس تولید نفت خام‌های بسیار سبک و شیرین کم شده است.

وی با بیان اینکه کمبود نفت خام به طور کلی در بازار وجود ندارد تاکید کرد: وضعیت فعلی بازار نفت در ماه دوم فصل بهار حاکی از آن است که میزان نفت خام مصرفی در پالایشگاه ها کمتر از ماه های قبل و ماه های نزدیک به فصل تابستان است.

غنیمی فرد ادامه داد: این مساله بدان دلیل است که بسیاری از پالایشگرها در این دوره با توجه به اعتدال هوا در نیمکره شمالی که بخش عمده بازار مصرف در آن قرار دارد، به تعمیرات موردی مشغولند و برخی از این تعمیرات بین ۲هفته تا ۴۵روز طول می‌کشد.

وی با اشاره به اینکه به همین دلیل تقاضا برای نفت خام کمتر از ماه های قبل است، افزود: مشکل کنونی بازار نفت کمبود برخی از انواع خاص نفت خام است نه اینکه نفت خام به طور کلی کم باشد.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران خاطرنشان کرد: مشکلات به وجود آمده در نیجریه و انگلیس در زمینه کاهش تولید نفت خام بسیار سبک و شیرین مانند بونی لایت و برنت باعث می‌شود این نوع نفت خام که شبیه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا است در بازار ایجاد اضطراب کند و این موضوع امری روانی است نه اینکه نفت خام در بازار موجود نیست و نیاز به نفت خام بیشتری وجود دارد.

غنیمی فرد با اشاره به افزایش ارقام هفتگی میزان ذخایر راهبردی و تجاری نفت خام کشورهای اصلی مصرف‌کننده نفت تاکید کرد: این امر حاکی از آن است که در وضعیت کنونی کمبودی برای عرضه نفت خام نیست. در بسیاری از کشورها از جمله در آمریکا میزان نرخ استفاده از ظرفیت پالایشی در وضعیت کنونی حدود ۸۵درصد است. یعنی با توجه به نفت خام اضافه ای که ذخیره می‌شود و در پالایشگاه ها استفاده نمی شود،  دلیل بالابودن قیمت نفت ناشی از کمبود عرضه نفت به وسیله تولیدکنندگان نفت اوپک یا خارج از اوپک نیست.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در خصوص پیش بینی قیمت نفت گفت: همانطور که اطلاع دارید، عوامل بنیادی بخشی از بازار است و برخی عوامل دیگر بر بازار تحمیلی است.

غنیمی فرد با اشاره به اینکه مشکل اصلی در وضعیت کنونی بازار نقدینگی است، افزود: بروز مشکل در بانک های آمریکایی، اروپایی و به ویژه انگلیس در خصوص موارد مربوط به مسکن باعث شده تا بخش زیادی از نقدینگی در اختیار این بانک ها باشد بنابراین بانک ها با قرض دادن به صندوق های تخصصی و عمومی بر امکان حضور خود در بازارهای بورس مختلف از جمله انرژی (نفت خام و فرآورده های نفتی و گاز طبیعی) تا فلزات (گرانبها، رنگین و فولادهای مختلف) و محصولات کشاورزی اضافه کرده اند.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت طلا نیز به دلیل کمبود آن نیست گفت: همه اینها نشان می‌دهد که مشکلات به وجود آمده در بازارهای پولی برای رفع مشکل وام های غیرقابل پرداخت و از دست رفتن قدرت خرید دلار، دارندگان دلار در موسسه‌های مالی دنیا را مجبور به حضور در این بازارها می‌کند به طوری که میزان عملیات بورسی در رابطه با نفت خام حداقل ده برابر تولید واقعی است.

وی افزود: تا زمانی که این پول ها در این بازار و به ویژه در بازار انرژی وجود دارد تلاطمی در بازار نفت وجود خواهد داشت که این امر نیز در نهایت سبب افزایش قیمت ها خواهد شد.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، تصریح کرد: اگر روال تاریخی تکرار شود به دلیل اینکه در سال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستیم، برخی پیش بینی می‌کنند اگر کاهش قیمتی در ماه های سپتامبر، اکتبر و نوامبر وجود داشته باشد همزمان با این دوره برگزاری انتخابات آمریکا صورت می گیرد. هرچند در ژوئیه که ماه اول تابستان است قیمت نفت به طور سنتی بالاتر خواهد رفت و برخی بر این اعتقاد هستند که اگر در این ماه قیمت نفت بالاتر از الان باشد، رسیدن قیمت نفت به بیش از آن در پایان سال ۲۰۰۸امکان پذیر است.

 

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/80
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است