سه شنبه 29 اسفند 1402

توافق تهران - کابل برای آغاز تهاتر کالا

  تاريخ:چهاردهم بهمن 1400 ساعت 10:29   |     کد : 244808   |     مشاهده: 4343

 ایلنا: رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان اظهار داشت: هفته گذشته هیاتی از افغانستان به اتاق بازرگانی ایران آمدند و توافقاتی برای ترانزیت کالا و صادرات دوطرفه انجام شد.

حسین سلیمی در مورد آخرین وضعیت تجاری ایران و افغانستان اظهار کرد: وضعیت تجارت ایران و افغانستان از وضعیتی که تقریبا تعطیل شده بود خارج شده اما هنوز به حد مطلوب نرسیده است.
 
وی افزود: هفته گذشته هیئتی از افغانستان به اتاق بازرگانی ایران آمدند و توافقاتی برای ترانزیت کالا و صادرات دوطرفه انجام شد؛ ما هم پیشنهادهایی برای افزایش تبادلات کالایی ارائه دادیم.
 
سلیمی خاطرنشان کرد: صادرات افغانستان به ایران‌ حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار بوده درحالی که صادرات ایران به این کشور قبل از مشکلات اخیر ۲.۵ میلیارد دلار بوده است.
 
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان گفت: باید توازن بیشتری رعایت شود، افغانستان کالاهایی دارد که به ترکیه و دیگر کشور صادر می‌کند. در جهت افزیش این توازن می‌توانیم برخی از این کالاها به خصوص در حوزه کشاورزی مانند انبه را به کشور وارد کنیم. اگر این مذاکرات به نتیجه برسد، احتمالا شرایط تجاری دو کشور به حالت عادی بازمی‌گردد.
 
وی تصریح کرد: رقم صادراتی ما هنوز به حدی نرسیده است که راضی‌کننده باشد و مجموع سالیانه آن مانند گذشته به ۲.۵ میلیارد دلار برسد. در نه ماهه امسال حدود سه ماه، کل تجارت تهران و کابل تعطیل بوده است. در شش ماه باقیمانده نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱.۲ میلیارد دلار صادرات به افغانستان داشتیم که در مجموع به ۲.۵ میلیارد دلار سالیانه رسید، هنوز صادرات به این کشور کمتر از ۱ میلیارد دلار است.
 
سلیمی در پاسخ به سوالی در مورد تهاتر بین دو کشور بیان کرد: در حضور هیئت افغانستانی در اتاق بازرگانی ایران، دو طرف وعده‌هایی مبنی بر انجام تهاتر و تعرفه‌های گمرکی دادند. کنسول‌های ما در مزار شریف از ما خواستند که در نمایشگاه‌هایی در افغانستان شرکت کرده و کالاهای خودمان را آنجا عرضه کنیم. بنابراین فعالیت‌های جدیدی از طرف کنسولگری‌های ما در این کشور در حال انجام است.
 
وی افزود: به صورت کلان در مورد تهاتر و ارتقای روابط تجاری با هیئت افغانستانی توافق شد و بتوانیم برخی از کالاهای صادراتی و وارداتی را در دستور کار خود قرار دهیم اما روی جزئیات آن هنوز در حال بررسی هستیم.
 
سلیمی متذکر شد: بعد از قطع درآمد ۴ میلیارد دلاری از آمریکا، افغانستان با مشکل مواجه است. بنابراین نمی‌توانیم توقع زیادی داشته باشیم. خرید کالا پول می‌خواهد؛ درآمد دولت این کشور کم شده است، حتی صرافی‌ها هم تعطیل بودند که البته قرار شده فعالیت خود را از سر بگیرند.
 
وی خاطرنشان ساخت: مشکلاتی همچنان باقی است و برای قضاوت هنوز زود است. برای مثال قوانین جدید و دولت جدید شرایط جدیدی ایجاد کرده است، یا در مورد آب هیرمند همچنان مشکلاتی وجود دارد و موضوع مقدار حقابه مطرح است همانطور که چندی پیش مشکلاتی به خاطر کاهش حقابه در سیستان و بلوچستان ایجاد شده بود.

http://www.sanatnews.ir/News/1/244808
Share

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است