سه شنبه 29 اسفند 1402

پرواز اولین کشتی پرنده برقی جهان

پرواز اولین کشتی پرنده برقی جهان
  تاريخ:ششم مهر 1401 ساعت 10:22   |     کد : 270172   |     مشاهده: 4392
به گزارش صنعت نیوز، کشتی برقی دومنظوره سی‌گلایدر (Seaglider) که توسط شرکت ریجنت (Regent) ساخته شده، اولین پرواز آزمایشی خود را با موفقیت انجام داد.
به گزارش صنعت نیوز، کشتی برقی دومنظوره سی‌گلایدر (Seaglider) که توسط شرکت ریجنت (Regent) ساخته شده، اولین پرواز آزمایشی خود را با موفقیت انجام داد.

ویدئویی از نمونه اولیه کشتی پرنده منحصر به فرد تحت عنوان «سی‌گلایدر» در حال انجام پرواز آزمایشی منتشر شده است. این وسیله نقلیه دوزیست به عنوان اولین وسیله نقلیه در نوع خود شناخته می‌شود.

مایک کلینکر، مدیر ارشد فناوری شرکت ریجنت و یکی از هم‌بنیانگذاران این شرکت گفت: مردم برای ۶۰ سال تلاش کرده‌اند تا چنین وسایل نقلیه‌ای را به صورت با دوام بسازند و ما اکنون ظرف ۱۵ ماه از یک نقاشی روی یک دستمال به اولین پرواز موفقیت‌آمیز این وسیله نقلیه رسیده‌ایم.

با این حال، این وسایل نقلیه تا به امروز از لحاظ اقتصادی جذابیت کمتری داشته‌اند، اما برقی‌سازی آن‌ها می‌تواند کلید اصلی توسعه آن‌ها باشد. از طرفی ظرفیت باتری، اصلی‌ترین چالشی است که کشتی‌های برقی به خاطر آن نمی‌توانند مسافت‌های طولانی را در محیط چالش برانگیز آب طی کنند.

هواپیما‌های الکتریکی اولیه نیز در ارائه برد عملیاتی در حین حمل تعدادی مسافر با مشکل مواجه هستند. وقتی ریجنت این موضوع را در نظر گرفت، مشخص شد که وقتی با تکنولوژی مدرن‌تر کار کند، می‌تواند از نظر کارایی به آن مزیت رقابتی بدهد.

علاوه بر این، پیشرفت این کشتی پرنده به طرز چشمگیری سریع بوده است و همانطور که مدیر فناوری این شرکت می‌گوید، تنها ظرف ۱۵ ماه از یک طرح روی یک دستمال سفره به یک کشتی پرنده تبدیل شده که اکنون نخستین پرواز آزمایشی خود را نیز با موفقیت پشت سر گذاشته است.

بدنه V شکل زیرین و بالاتنه شبیه به هواپیمای سی‌گلایدر به آن اجازه می‌دهد تا مانند یک کشتی روی سطح دریا به آرامی حرکت کند و با افزایش سرعت بتواند به هوا بلند شود و پرواز کند.

سی‌گلایدر می‌تواند با بلند شدن از سطح آب به راحتی روی آب پرواز کند. علاوه بر این، اصطکاک را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و انرژی مورد نیاز برای حرکت در آب را پایین می‌آورد.

شکل بدنه آن به میزان زیادی نیروی اصطکاک و در نتیجه انرژی مورد نیاز برای حرکت در آب را کاهش می‌دهد، بنابراین انرژی بسیار کمتری برای رسیدن به سرعت مورد نیاز برای برخاستن و پرواز مصرف می‌کند.

هنگامی که این کشتی پرنده از آب خارج می‌شود، باله‌های زیرین آن جمع می‌شوند تا اصطکاک کاهش یابد و سپس دوباره در هنگام فرود باز می‌شوند.

به گفته ریجنت، محصول نهایی بسیار چشمگیر خواهد بود. به گفته آنها، این وسیله یک حمل و نقل ساحلی برقی سریع، آرام، راحت و ۱۴ نفره را میسر خواهد کرد که می‌تواند با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند، آن هم در حالی که آلایندگی ندارد.

به گفته آنها، این امر با استفاده از باتری‌های تجاری موجود در حال حاضر به دست می‌آید. سی‌گلایدر مقرون به صرفه است و هزینه عملیاتی آن نصف یک هواپیما است. ادعا می‌شود که این کشتی پرنده در آب، شش برابر سریع‌تر از یک کشتی معمولی هم اندازه خود است.

علاوه بر این، این ایده مقیاس‌پذیر است. به این معنی که افزایش اندازه آن ممکن است و شرکت سازنده آن ساخت نسخه‌هایی با حداقل ظرفیت ۱۵۰ مسافر را در سر دارد.

به نظر می‌رسد بازار نیز به خوبی از برنامه‌های ریجنت استقبال می‌کند، چرا که این شرکت هم اکنون پیش‌سفارش‌هایی به مبلغ حیرت آور ۷ میلیارد دلار دریافت کرده است که شامل تعداد قابل توجهی سفارش برای کشتی‌های پرنده با اندازه‌های مختلف است.

این در حالی است که نمونه اولیه سی‌گلایدر در مقیاس یک چهارم با طول بال‌های حدود ۵.۵ متر در حال حاضر اولین پرواز آزمایشی خود را پشت سر گذاشته است.

اگرچه برخاست و فرود سی‌گلایدر در ویدیوی منتشر شده هیجان انگیز به نظر می‌رسد، اما این کنجکاوی وجود دارد که بودن داخل کابین این کشتی پرنده چه حسی دارد، زیرا سرعت آن کم می‌شود و به سطح آب برخورد می‌کند و احتمالا فرود ملایم‌تری نسبت به یک هواپیمای دریایی دارد.

شرکت ریجنت اولین شرکت در تاریخ است که این آرزو را برآورده کرده و نوآوری مهمی را پدید آورده است که حمل و نقل ساحلی را متحول می‌کند. "کلینکر" می‌گوید: هیچ وسیله نقلیه‌ای در تاریخ نمی‌تواند با تحمل موج و سرعت ترکیبی سی‌گلایدر ما برابری کند.

مرحله بعدی برای شرکت ریجنت، ایجاد یک نمونه اولیه در مقیاس کامل با طول بال‌های ۱۹.۸ متر برای آزمایشات سرنشین‌دار است که قصد دارد در سال ۲۰۲۴ انجام دهد. ریجنت در حال حاضر حدود ۱۸ میلیون دلار برای این بخش از پروژه نیاز دارد.پیش‌بینی می‌شود سی‌گلایدر تا سال ۲۰۲۵ به تولید انبوه برسد و بتواند مسافران را جابجا کند.

بنابر اعلام وبگاه Interesting Engineering، اگرچه این زمان‌بندی، بلندپروازانه است، اما ریجنت بودجه قابل توجهی را متعهد شده است و قبلاً نشان داده است که می‌تواند به سرعت به اهداف خود برسد.

http://www.sanatnews.ir/News/1/270172
Share

پرواز اولین کشتی پرنده برقی جهان
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است