معرفی مقاصد جدید گردشگری در نوروز۱۴۰۱
به گزارش صنعت نیوز، اعضای ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر امروز دوشنبه ۱۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ در پایان نشست خبری عملکرد نوروزی این ستاد به پرسش خبرنگاران پاسخ دادند.
تاريخ : پانزدهم فروردين 1401 ساعت 15:08   کد : 246213
به گزارش صنعت نیوز، اعضای ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر امروز دوشنبه ۱۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ در پایان نشست خبری عملکرد نوروزی این ستاد به پرسش خبرنگاران پاسخ دادند.

سید مصطفی فاطمی دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در پاسخ به سوال خبرنگاران در نشست خبری عملکرد نوروزی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر امروز دوشنبه ۱۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ درباره ظرفیت استان‌ها در ایام نوروز گفت: «رزروها از قبل انجام شده بود، می‌توانستیم پیش‌بینی کنیم ظرفیت کدام استان تکمیل شده و همچنین میزان آمار روزانه نیز در دسترس بود. با توجه به تکمیل شدن ظرفیت‌ها، شهرهای اطراف را معرفی کردیم اما ظرفیت این شهرها نیز به سرعت تکمیل می‌َشد. آنچه در توان ما بود، ظرفیت‌ها را شکستیم، هماهنگی خوبی میان دستگاه‌ها اتفاق افتاد.»

امسال توزیع سفر به خوبی توسط وزارت میراث‌فرهنگی و وزارت کشور انجام شد

مهدی جمالی‌نژاد معاون عمرانی وزیر کشور نیز در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: «جاذبه‌های گردشگری زیادی در کشور داریم. در طول سال‌های مختلف مقاصد گردشگری محدود بود اما اتفاق خوبی که امسال توسط وزارت کشور و میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افتاد، توزیع سفر در سطح کشور بود.»

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها افزود: «امسال در ایام نوروز مقاصد جدید را تعریف کردیم و با معرفی شهرهای جدید، ضریب ماندگاری زیاد شد. وقتی توزیع متوازن سفر را داشته باشیم قطعا تراکم سفر را نخواهیم داشت این موضوع می‌تواند به کمتر شدن سوانح و حوادث جاده‌ای کمک کند.»

جمالی‌نژاد تصریح کرد: «امسال معرفی روستاهای گردشگری را براساس صحبت‌هایی که با دهیاری‌ها انجام دادیم تنها محدود به ۵۰۰ روستای هدف گردشگری نکردیم و سایر روستاهای کشور را نیز معرفی کردیم. برنامه‌ریزی می‌کنیم تا توزیع سفر را در ایام‌های مختلف سال داشته باشیم.»

توقیف ساعتی ۳۵ هزار نقلیه متخلف در ایام نوروز ۱۴۰۱

عین‌الله جهانی معاون اجتماعی و ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: «کاهش ۲۳ درصدی تعداد جانباختگان را در ایام نوروز سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته داشتیم. در تصادفات درون شهری ۵۰ درصد و برون شهری نیز ۱۵ درصد کاهش داشتیم.»

او افزود: «با توجه به حجم ترددهایی که داشتیم برآورد این بود که ۱۴۱۶ نفر میزان جانباختگان باشد که خوشبختانه ۴۷ درصد از پیش‌بینی راهور کمتر بود.»

معاون اجتماعی و ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تصریح کرد: «در ایام نوروز ۳۵ هزار وسیله نقلیه را توقیف ساعتی کردیم. علت عمده تصادفات عدم توجه به جلو در حین رانندگی، سرعت‌ها و سبقت‌های غیر مجاز و واژگونی‌ خودروها به دلیل خواب‌آلودگی‌ها بود.»

تشکیل کمیسیون ایمنی‌ راه‌ها برای شناسایی نقاط حادثه خیز

شهریار افندی‌زاده معاون حمل‌و‌نقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: «۲۲۰ هزار کیلومتر راه داریم بیش از ۸۰ درصد سفرها در سطح راه‌های اصلی اتفاق می‌افتد.»

او افزود: «در وزارت راه و شهرسازی، کمیسیون ایمنی راه‌ها برای شناسایی نقاط پر حادثه تشکیل شده و این نقاط با توجه به آیین‌نامه موجود مورد بررسی قرار می‌گیرد و نسبت به رفع آن اقدام خواهد شد. یکی از بخش‌های عمده در جاده‌ها علائم است که بسیاری از رانندگان به آن بی‌توجه هستند. با توجه به بودجه‌ای که داریم مشکلات نقاط پرحادثه را رفع می‌کنیم.»

افندی‌زاده تصریح کرد: «از ابتدای طرح نوروزی تا چهاردهم فروردین‌ماه سال جاری ۸۹ هزار و ۴۹۰ نفر از مرز بازرگان، ۷۷ هزار و ۹۹۹ نفر از مرز رازی و ۷۲ هزار و ۲۸۲ نفر از مرز دوغارون وارد و خارج شده‌اند.»

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: «امروزه در کشورمان بیشتر سفرهایی که مدنظر مردم قرار دارد سفرهای کوتاه است. اگر در تابستان سفر انجام شود، مشکلی نداریم. تعداد روزهای سفرهای کوتاه از دو روزه باید بیشتر شود این کار را می‌توان با مرخصی دادن انجام داد.»

او افزود: «باید تدابیر و برنامه‌ریزی‌ها درباره ظرفیت جابه‌جایی، ایمنی و اقامت انجام شود. اگر سفرها را در استان‌ها بتوانیم توزیع کنیم مشکلی نخواهیم داشت.»

یحیی نقی‌زاده محجوب مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور هم در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: «در اقامتگاه‌های رسمی ۵۲۰ هزار تخت داریم و در مجموع طی ۱۸ روز گذشته ۵۰ میلیون نفر شب میزان اقامت‌ها در سطح کشور بود.»