سهم ۲۵ درصدی صنعت، معدن و تجارت در اقتصاد ایران
به گزارش صنعت نیوز، وزیر صمت گفت: بخش صنعت، معدن و تجارت شامل فعالیت‌های بسیار زیاد و متنوعی است که ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی و ۴۵ درصد اشتغال کشور در این بخش قرار دارد.
تاريخ : چهارم تير 1401 ساعت 12:10   کد : 267880
به گزارش صنعت نیوز، وزیر صمت گفت: بخش صنعت، معدن و تجارت شامل فعالیت‌های بسیار زیاد و متنوعی است که ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی و ۴۵ درصد اشتغال کشور در این بخش قرار دارد.

سیدرضا فاطمی امین شنبه ۴ تیر ۱۴۰۱ در نشست خبری با بیان این مطلب افزود: تنوع بسیار بالا در حوزه صنعت، معدن و تجارت از جمله صنعت خودرو، نساجی، فولاد، صادرات، اصناف و ... نیازمند ساز و کار‌های منسجم و دقیق است.

وی ادامه داد: مسائل بخش صنعت، معدن و تجارت سال‌ها انباشته شده و پیچیدگی بالایی دارند بنابراین با راه حل‌های جزئی و تدریجی بهبود موقتی ایجاد می‌شود و باعث بهم ریختگی بیشتر و مسائل جدید می‌شود.

فاطمی امین گفت: ساز و کار‌های بخش صنعت معدن تجارت باید بازنگری شود چرا که در دهه گذشته کمتر به اصلاح و توسعه ساز و کار‌ها پرداخته شده است.

به گفته وزیر صمت این در حالی است که برای حل مسائل اساسی این بخش و با توجه به تحولات مورد نیاز در فضای کسب و کار باید ساز و کار‌های نوین طراحی و استقرار یابد.

عدم توازن در حوزه سرمایه گذاری


وزیر صمت تصریح کرد: در حوزه سرمایه گذاری با عدم توازن مواجه هستیم که در مورد سرمایه گذاری با صنایع بالادستی وضعیت چنین است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال ظرفیت تولید ۳ میلیون خودرو را به شرط ۲ شیفت کاری داریم، ولی برای تولید موتور و بدنه این ظرفیت کمتر است.


به گفته فاطمی امین مهمترین رسالت ما در دوره جدید که برای ما تعریف شده حرکت به سوی سازوکار‌های نوین است که امکان استفاده از نهایت ظرفیت را برای ما فراهم می‌کند.

وی نرخ ارز و تاثیر آن در بازار داخلی را از دیگر مشکلات حوزه صنعت، معدن و تجارت دانست و افزود: با دست خودمان نرخ ارز را با مسائل داخلی و تولید اجناس مرتبط کردیم که اشتباه است.

فاطمی امین افزود: اصلاح ساختاری سخت است، زیرا ما در شرایط ناپایداری هستیم، ۵ سال متوالی از سال ۹۷ تا کنون تورم بالای ۳۰ درصد است که برای اولین بار چنین وضعیتی در اقتصاد وجود دارد، ضمن اینکه وقتی سازوکار‌ها تغییر پیدا کند منافع عده‌ای به هم می‌خورد.

قابل قبول نبودن وضعیت صنعت خودرو


وی با بیان اینکه وضعیت صنعت خودروی ما قابل قبول نیست یادآور شد: در نیمه دوم سال گذشته وضعیت خودرو‌های کف آنقدر بد شد که سازمان بازرسی کل کشور ورود کرد.


فاطمی امین اظهار داشت: در حوزه تولید قدم‌های بلندی برداشته شده است و در اینجا به تولید در حوزه خودرو اشاره می‌کنم که براساس اقدامات انجام شده در سه ماهه اول سال جاری ۲۴۶ هزار خودرو تحویل داده شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۶ درصد افزایش داشته است.


وی گفت: حدود ۱۷۰ هزار خودرو در کف پارکینگ‌ها موجود بود که در پایان خرداد امسال، این تعداد به ۴۲ هزار خودرو کاهش یافت که نسبت به ۱۴۳ هزار خودرو کف در سال قبل ۷۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد. تولید هم افزایش بسیار مناسبی داشته است.


به گفته وزیر صمت هم اکنون فرآیند خودروی تولیدی در کارخانه تا تحویل به مشتری نزدیک به ۱۰۰ درصد رسیده است که نشان می‌دهد تولید خودرو در کف پارکینگ کاهش بسیار چشمگیری یافته است.

وی اظهار داشت: به حوزه قطعات یدکی ورود کردیم متاسفانه برخی‌ها کمک فنر دست دوم اصلاح کرده و رنگ می‌کرد و به بازار عرضه می‌کرد که همین موضوع باعث افزایش تصادفات و بالا رفتن حجم خسارت‌ها می‌شد، در زمینه حوزه لوازم خانگی هم رشد بسیار چشمگیری پیدا کرده ایم.

وزیر صمت گفت: تدوین تراز نامه ذخائر معدنی در سال جاری و برای نخستین بار توسط وزارت صمت منتشر خواهد شد.

وی ادامه داد: در این تراز نامه میزان بهره برداری و برداشت معادن و همچنین میزان باقی مانده آن‌ها را اعلام خواهیم کرد.

وی با اشاره به رویکرد وزارت صمت در انتفاع مردم از معادن گفت: بخشی از سهام معادن به مردم واگذار خواهد شد که در این باره سال گذشته ۴۰ درصد از سهام معدن مس جانجا را به مردم آن منطقه واگذار شد.