توسعه بازار شرکت‌های دانش بنیان با ورود بنگاه‌های بزرگ
به گزارش صنعت نیوز، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تمرکز ما در حوزه صنعت و معدن، ورود بنگاه‌های بزرگ به عرصه تحقیق و توسعه است، زیرا مسیر برای توسعه بازار شرکت‌های دانش بنیان را فراهم می‌کند.
تاريخ : پانزدهم مرداد 1401 ساعت 16:37   کد : 268749
به گزارش صنعت نیوز، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تمرکز ما در حوزه صنعت و معدن، ورود بنگاه‌های بزرگ به عرصه تحقیق و توسعه است، زیرا مسیر برای توسعه بازار شرکت‌های دانش بنیان را فراهم می‌کند.

سید رضا فاطمی امین در حاشیه نمایشگاه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های وزارت دفاع افزود: با اتصال شرکت‌های خرد دانش بنیانی به بنگاه بزرگ و ایجاد طرح و توسعه، بازار گسترده‌ای برای شرکت‌های دانش بنیان ایجاد می‌شود و در اقتصاد سهمی به خود اختصاص می‌هد.

وی با اشاره به سهم بالای شرکت‌های دانش بنیان در فناوری‌های نوین گفت: در ساخت تجهیزات پزشکی، محصولات دانش بنیان به بنگاه‌های بزرگ اقتصادی متصل شده اند و سهمشان را در اقتصاد پیدا کرده اند، اما به دلیل اینکه محصولات دانش بنیان هنوز با بنگاه‌های بزرگ ارتباط برقر نکرده اند در حوزه صنایع سهم اندکی در اقتصاد دارند.

فاطمی امین با اشاره به رایزنی‌های دو وزارت صمت و دفاع درباره ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صنعتی وزارت دفاع افزود: طبق توافقات انجام شده، سرریز فناوری‌های دفاعی را می‌توانیم در سایر سایر بخش‌های صنعتی استفاده کنیم.

وی گفت: وزارت دفاع تا کنون در حوزه میکروالکترونیک، تولید قطعات خودرو، در بخش‌های شیمیایی و معدنی، به وزارت صمت کمک زیادی داشته که باید گسترش و تقویت یابد.

فاطمی امین با اشاره به قانون محدودیت واردات تولیدات مشابه ساخت داخل افزود: حمایت از محصول، روش‌های مختلف دارد که یکی از آنها، محدودیت واردات است ضمن اینکه محصولات داخلی هم باید با قیمت کمتر، کیفیت و کارایی بالا، و در زمان مناسب تولید شده و قابل استفاده باشد.

وی اضافه کرد: تنها راه حمایت از تولید محصولات داخلی، محدودیت واردات نیست، بلکه باید برای کالای تولید داخل تقاضا ایجاد کنیم و یا اینکه استاندارد‌های یک محصول را ارتقاء دهیم و شرکت‌های خرد را به بنگاه‌های بزرگ وصل کنیم.

وزیر صمت با اشاره به تولید قطعات ECU (رایانه خودرو) محصول مشترک ایران خودرو و صنایع دفاع نیز گفت: در ۲۰ تا ۲۵ حوزه دیگر از جمله حوزه‌های صنعت هوایی، ریلی و میکروالکترونیک امکان سرریز شدن فناوری به سمت صنعت، وجود دارد. ­