افتتاح فاز نخست ابرپروژه انتقال آب همدان در هفته‌های آتی
به گزارش صنعت نیوز، وزیر نیرو گفت: فاز نخست ابرپروژه انتقال آب به همدان در هفته‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و پس از آن امیدواریم شاهد تامین آب کامل شهر همدان باشیم.
تاريخ : سی ام مرداد 1401 ساعت 12:52   کد : 269121
به گزارش صنعت نیوز، وزیر نیرو گفت: فاز نخست ابرپروژه انتقال آب به همدان در هفته‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و پس از آن امیدواریم شاهد تامین آب کامل شهر همدان باشیم.

آقای علی‌اکبر محرابیان در سفر به استان همدان و بازدید از خط انتقال سد تالوار به همدان، با تشریح جزئیات این خط انتقال، افزود: پروژه انتقال آب همدان، یک ابرپروژه است که از ۱۷ سال پیش عملیات اجرایی آن آغاز شده و در سال گذشته با توجه به وضعیت تامین آب شرب همدان و خشکسالی ممتدی که در این استان وجود داشت، تصمیم بر این شد که این پروژه جزو پروژه‌های مهم و اولویت‌دار قرار گیرد.

وی اضافه کرد: این پروژه با ۱۴۰ کیلومتر خط انتقال دارای سه ایستگاه پمپاژ است که آب با طی یک مسیر بسیار سخت به محل تصفیه‌خانه رسیده و از این نقطه به شهر همدان وارد می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به پیشرفت پروژه‌های انجام شده، گفت: با بسیج امکانات و تامین اعتبارات در کشور سعی خواهد شد ابرپروژه آبرسانی به شهر همدان در اسرع وقت به بهره‌برداری برسد.

محرابیان ادامه داد: هم‌اکنون بخشی از آب شهر همدان از سد اکباتان تامین می‌شود که به دلیل کاهش بارش‌ها وضعیت این سد بسیار نگران کننده بوده، به‌طوری‌که دبی خروجی آن بسیار کم است.

وی افزود: بخش دیگر آب شهر همدان از محل چاه‌ها در حال تامین است که در تلاشیم، آب چاه‌ها را افزایش دهیم تا بتوانیم آب مورد نیاز را تا زمان افتتاح فاز نخست این ابرپروژه تامین کنیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه در حال حاضر نیمی از خروجی سد اکباتان را از دست داده‌ایم، گفت: با افتتاح فاز نخست این ابرپروژه، آب پایدار و مطمئن را به کمک دیگر منابع موجود همدان به مدار می‌آوریم و مشکل رفع خواهد شد.

محرابیان افزود: گفت: در ماه‌های آینده شاهد بهره‌برداری از فاز‌های بعدی این پروژه و تکمیل ظرفیت آن خواهیم بود که امیدواریم مشکل آب شرب همدان برای همیشه برطرف شود.