بهره برداری از ۶۰۰ طرح زیرساختی و صنعتی در هفته دولت
به گزارش صنعت نیوز، مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، از بهره برداری ۶۰۰ طرح زیرساختی‏ صنعتی و تولیدی در هفته دولت خبر داد.
تاريخ : هفتم شهريور 1401 ساعت 11:03   کد : 269375
به گزارش صنعت نیوز، مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، از بهره برداری ۶۰۰ طرح زیرساختی‏ صنعتی و تولیدی در هفته دولت خبر داد.
علی رسولیان در گفتگوی ویژه خبری به مناسبت هفته دولت درباره بهره برداری از طرح‌های عمرانی و صنعتی در شهرک‌های صنعتی توضیحاتی ارائه کرد.

مجری: بهره برداری از حدود ۶۰۰ طرح عمرانی و صنعتی در شهرک‌های صنعتی در چه بخش‌ها و موضوعاتی هستند و سهم استان‌های مختلف مخصوصاً کم برخوردار‌ها و مناطق محروم از این بهره برداری‌ها چقدر است؟

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: در هفته دولت ۳۷۲ طرح زیرساختی عمدتاً در حوزه‌های راه، برقرسانی، آب رسانی و محوطه سازی و سایر بخش‌های مرتبط با شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور با اعتبار هزار ۵۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسید و نزدیک به ۲۲۸ طرح صنعتی و تولیدی هم که توسط فعالان اقتصادی ایجاد شده با ارزش بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان آماده بهره برداری است که نزدیک به ۱۰ هزار شغل هم در کشور ایجاد می‌کند

وی با بیان اینکه اکثر این واحدها، هم در شهرک‌های صنعتی قرار دارند که آماده افتتاح است هم در نواحی صنعتی مناطق محروم و در شهرستان‌های مرزی احداث شده اند افزود: تمرکز ما بر موضوع عدالت اقتصادی است یعنی اینکه علاوه بر شهر‌های بزرگ، هم زیرساخت‌ها را به شهر‌های کوچک‌تر و به شهر‌هایی که محرومیت صنعتی دارند توسعه دهیم و تقریباً عمده کمک‌هایی که سازمان در سال گذشته انجام داده معطوف به استان‌های مرزی و استان‌های محروم بوده بنابراین بخش عمده‌ای از این طرح‌ها در این مناطق بوده ضمن اینکه امسال هم تا پایان سال بیش از ۸ هزار میلیارد تومان در زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور از محل منابع داخلی خودمان و از محل کمک‌هایی که دولت دارد خواهیم داشت.

رسولیان گفت: در سفر‌هایی که آقای رئیس جمهور به استان‌های مختلف دارند نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان در بخش‌های مختلف عمدتاً در ایجاد پست‌های برق و همچنین تصفیه خانه‌ها تأمین مالی شده که تا یکی دو سال آینده عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

مجری: استقبال دانش بنیان‌ها در بهره برداری از شهرک‌های صنعتی چقدر بوده است؟

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت یکی از موضوعاتی که بسیار مهم هست و مقام معظم رهبری هم تأکید فرمودند بحث حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است و دلیل آن هم این است که صنعت ما به فناوری‌های جدید نیاز‌مند است یعنی ما برای بقا، باید بتواینم در حوزه صنعت و تولید با تولیدات خارجی رقابت کنیم و برای این کار نیازمند توسعه فناوری هستیم بنابراین بحث حمایت از شرکت‌های دانش بنیان یکی از اصول محوری است که ما امسال توجه بیشتری به آن داشتیم.

رسولیان افزود: محدودیت‌هایی در واگذاری زمین در شهر‌های بزرگ وجود دارد، اولویت را به شرکت‌های دانش بنیان واگذار کردیم یعنی یک شرکت دانش بنیان در هر نقطه‌ای که زمین وجود داشته باشد ما این را به آن شرکت واگذار می‌کنیم بحث دوم این است که اگر شرکتی زمینه دانش بنیان شدن داشته باشد مشاورتن ما حضور، تأمین مالی و حمایت می‌کنند.

وی اضافه کرد: با همکاری معاونت علمی برای تامین نیاز‌های شرکت‌های دانش بنیان تلاش می‌کنیم البته نیاز‌ها قابلیت تأمین در داخل کشور را دارد ما از طریق فن بازار‌ها ارتباطی بین شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های دانش بنیان برقرار می‌کنیم ضمن اینکه تأمین نیاز‌های فناورانه تقریباً هزار و ۶۰۰ شرکت دانش بنیان هم شناسایی شده و بیش از ۴۰۰ نیاز هم تأمین شده البته با وزارت علوم در زمینه ایجاد پردیس‌های دانش بنیان در شهرک‌هایی که استعداد دارد و شرکت‌های دانش بنیان که می‌توانند حضور پیدا کنند توافق بسیار خوبی داریم.

مجری: مثل کجاها، الآن در دستور کار دارید؟

آقای رسولیان گفت: مثل تهران، مشهد، تبریز، شیراز و تقریباً بنای ما این است که در همه استان‌ها حداقل یک مکان را در شهرک‌ها به پردیس دانش بنیان اختصاص دهیم تا از مزیت‌های دانش بنیانی بتوانند استفاده کنند ضمن اینکه معافیت‌های مالیاتی و سایر مشوق‌ها برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

وی با بیان ایکه کار خوب دیگری هم که از سال گذشته شروع شده و امسال تقویت بیشتری می‌شود بحث ایجاد کارگاه‌ها برای شرکت‌های کوچک و با اولویت شرکت‌های دانش بنیان است افزود: خوشبختانه حدود ۲۰ روز قبل مصوبه‌ای را دولت به ما تکلیف کرد تا ما هزار کارگاه را ایجاد کنیم کاری که ما امسال انجام دادیم تقریباً از ابتدای سال ۴۰۰ کارگاه، آماده بهره برداری شده و حدود هزار و ۵۰۰ کارگاه هم در حال ساخت است که ان شاء الله این هم عملیاتی خواهد شد

رسولیان اضافه کرد: مصوبه‌ای هم دولت با پیشنهاد آقای فاطمی امین برای ایجاد ۴۰ شهرک فناوری در کشور تا ۵ سال آینده داد، در همین مدت کوتاه مکان یابی هایش انجام شده و هماهنگی‌هایی با معاونت علمی و بخش‌های مختلف در استان‌ها برای ایجاد شرک‌های فناوری در سطح کشور انجام شده است.

مجری: برای تسهیل امور کسب و کار‌ها مخصوصاً در شهرک‌های صنعتی هم اکنون در استان آذربایجان شرقی چه تمهیداتی صورت گرفته؟

آقای صابر پرنیان مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی در ارتباط تصویری از شهر تبریز در گفتگوی ویژه خبری گفت: استان آذربایجان شرقی یک استان صنعتی است و محورمان هم تسهیل گری است یعنی اینکه فضا برا برای فعالیت‌های کسب و کار، تولید، صنعت و ایجاد واحد‌های صنعتی، مساعد کنیم.

وی افزود: افزایش ظرفیت واحد‌های تولیدی و ایجاد واحد‌های صنعتی و گسترش آن با سرمایه گذاری ۳ هزار میلیارد تومان و اشتغال ۳ هزار و ۸۰۰ نفر از اقدامات خوبی بود که در دولت سیزدهم اتفاق افتاده است.

رسولیان با بیان اینکه امروز در استان آذربایجان شرقی, ۱۷۰ واحد صنعتی جدید با ۵ هزار میلیارد تومان و ۳ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال به بهره برداری رساندیم، گفت: این استان در اجرای طرح‌های صنعتی با هزار و ۸۰۰ طرح صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده ضن اینکه ۲۷ مگا پروژه داریم عمده این پروژه‌ها در قالب ستاد تسهیل و رفع موانع تولید رصد می‌شود البته در ۱۰ ماه گذشته مشکل ۳۴۰ واحد صنعتی مطرح، بررسی و مصوبات خوبی برای آن‌ها در نظر گرفته شد.

مجری: آقای پرنیان هم اکنون چه مصوباتی برای تسهیل کسب و کار و رفع موانع تولید صاحبان کسب و کار، در نظر گرفته شده است؟

پرنیان گفت:‌: بحث تامین مالی و نقدینگی عمده مشکلاتی بود که در ۶ ماهه اخیر با آن مواجه بودیم که با اجرای عدالت سازی یارانه‌ها در مقاطع اولیه به خصوص در واحد‌های تولیدی مواد غذایی، افزایش قیمت داشتیم نیاز به تسهیلات حداقل چهار برابر فزایش پیدا کرده بنابراین عمده مشکلی که وجود دارد تامین مالی واحد‌های صنعتی است.

مجری: یعنی چقدر تسهیلات در نظر گرفتید؟ هم اکنون برای حل این مشکل چه رایزنی‌هایی انجام شده است؟

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی با اشاره به ایکنه در استان آذربایجان شرقی برای اینکه واحد‌های صنعتی بتوانند افزایش ظرفیت داشته باشند نیازمند ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات هستند افزود: در سفر رئیس جمهور به استان در بخش صنعت، ۱۱ و نیم هزار میلیارد تومان تسهیلات مصوب شده که در مرحله پیگیری است در زمینه تبصره ۱۸ , هم ۸۰ درصد مصوبات به بانک‌ها ارسال شده بنابراین نیاز است که سیستم مالی و پولی کشور بیشتر از تولید حمایت کند.

پرنیان عمده مشکل واحد‌های تولیدی استان را تأمین سرمایه در گردش، تأمین مواد اولیه، ورود ماشین آلات مناسب برای به روز سازی تولیدات و افزایش کیفیت همچنین در حوزه امور مالیاتی و تأمین اجتماعی، ورود ماشین آلات در گمرک، بشمرد.

وی اضافه کرد: ۲۴۰ مورد از مشکلات را شناسایی کردیم، ضمن اینکه ستاد تسهیل هر هفته با حضور استاندار برگزار می‌شود و درخواستی که دارم اختیارات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بیشتر شود ما خیلی از مصوبات را تصویب می‌کنیم، اما با دستورالعمل‌های داخلی خیلی از دستگاه‌های اجرایی مغایرت دارد و به این بهانه اجرا نمی‌شود بنابراین نیاز است به عنوان اصلی‌ترین محل رفع موانع تولید و تسهیلگری اختیارات ... افزایش پیدا کند.

مجری: عمده مشکل در شهرک‌های صنعتی تأمین زمین است، در حالیکه متقاضیان مخصوصاً در شهر‌های بزرگ در صف دریافت زمین هستند عده‌ای زمین دریافت کرده اند و اجازه می‌دهند در این زمینه توضیح دهید.

آقای رسولیان گفت: هم اکنون بیش از ۱۸ هزار هکتار زمین صنعتی در مناطق مختلف آماده واگذاری داریم، بیش از ۲۴ هزار هکتار هم زمین وجود دارد که ۱۸ هزار هکتار آن صنعتی است بنابراین زمین قابل واگذاری صنعتی که زیرساخت‌های آن مثل، آب، برق و گاز و بقیه زیرساخت‌ها تامین شده، اما در شهر‌های بزرگ مثل تهران به هر میزان که شما زمین اضافه کنید متقاضی وجود دارد یعنی متقاضیان دوست دارند در تهران، مشهد یا تبریز واحد صنعتی ایجاد کنند، ما به دنبال یک عدالت صنعتی هستیم و منابع محدودی که در کشور وجود دارد را باید به کل کشور اختصاص دهیم و زیرساخت‌های لازمه بایددر همه جای کشور تامین شود تا فعالان اقتصادی بتوانند در بقیه مناطق هم سرمایه گذاری کنند.

مجری: و اگر کسی هم از این منابع شما که در اختیارش قرار گرفته به درستی و در جهت تولید کسب و کارش استفاده نکند باید یک اهرم و ابزار نظارتی باشد؟

آقای رسولیان گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت یک طرح آمایش را دارد اجرا می‌کند این طرح ابتکار آقای فاطمی امین است و هدفش این است که ما در تمام استان‌ها و شهرستان‌هایی که ظرفیت صنعتی را دارند، ولی زیرساخت کافی وجود ندارد یا اینکه سرمایه گذاری مناسب انجام نشده ما بیاییم مشوق‌های ویژه به این شهرستان‌های محروم بدهیم چهار منطقه شده بر اساس شهرستان‌ها و ان شاءالله یک بسته سرمایه گذاری بسیار خوبی من فکر می‌کنم از ابتدای مهرماه عملیاتی بشود بسیار می‌تواند کمک کند به اینکه ما در مناطق مختلف کشور سرمایه گذاری کنیم.

وی افزود: البته در شهر‌های بزرگ هم برنامه‌های خوبی داریم ما سال گذشته نزدیک به ۷ هزار هکتار زمین برای صنعت تأمین کردیم یعنی زمین جدید علی رغم اینکه ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین را واگذار کردیم ۷ هزار هکتار را تأمین کردیم که ان شاءالله با این منابعی که داریم اختصاص می‌دهیم این زمین‌ها آماده بهره برداری خواهد شد بخصوص در شهر تهران که حالا جنابعالی فرمودید در پرند ما زمین‌هایی را داریم اضافه می‌کنیم در خود شمس آباد اراضی را داریم اضافه می‌کنیم. حالا شهر‌های بزرگ که خیلی تقاضا وجود دارد و بخش‌های مختلف کشور دارد این اتفاق می‌افتد، ولی اولویت ما با شرکت‌های دانش بنیان است یعنی اگر یک شرکت دانش بنیان در تهران زمین بخواهد ما اول به او می‌دهیم بعد اگر زمینی باشد به بقیه تخصیص پیدا می‌کند ما برای اینکه بعضی‌ها زمین را بلا استفاده رده نکنند ورود جدی کردیم.

رسولیان گفت: در این باره سال گذشته بیش از ۹ هزار و ۹۹۰ هکتار اراضی را از کسانی که ساخت و ساز انجام نداده بودند پس گرفتیم ۷۰۰ هکتار از طریق دستگاه قضائی پس گرفته شد که واقعاً باید تشکر کرد یعنی ما خلع ید کردیم و حدود هزار و حالا خرده‌ای هم از طریق ۲۰۰ و خرده‌ای هم از طریق حالا موافقتی که خود بخش صنعت کرده بود این را پس گرفتیم و به فعالان اقتصادی که قابلیت تولید را دارند می‌توانند واحد را به بهره برداری کنند واگذار کردیم که ۴۵ درصد هم رشد داشت.

مجری: پس به محض اینکه صاحب زمین فعالیت و کسب و کارش را راه نیندازد طی چه مدت زمانی زمین از او پس گرفته می‌شود؟

آقای رسولیان افزود: در قراردادی که ما با شرکت‌ها منعقد می‌کنیم یک بازه زمانی برای ساخت داده شده البته عمده‌ی قرارداد‌ها مربوط به سالیان قبل یعنی قبل از سال ۹۶ بوده، که در حال پیگیری جدی هستم و به بیشتر آن‌ها اخطار داده ایم، اما بعضی‌ها به دلیل شیوع بیماری کرونا محدودیت‌هایی داشتند مسئله تحریم‌ها و موضوعات مالی هم وجود دارد.

وی اضافه کرد: ما راضی نیستیم خدای ناکرده یک فعال اقتصادی را که مشکل داشته خلع ید کنیم، اما این کار را با جدیت داریم انجام می‌دهیم امسال هم در این مدت کوتاه سه ماه اول سال ۱۹۷ هکتار را پس گرفتیم و به بقیه فعالان واجد شرایط واگذار کردیم همین جا هم عرض می‌کنم هر فعال اقتصادی که زمین می‌گیرد باید توانایی ساختش را داشته باشد اگر توانایی ساخت نداشته باشد پس می‌گیریم و به جد هم داریم ورود و با کمک دستگاه‌های قضائی با دلالان هم برخورد می‌کنیم.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: البته روش‌های واگذاری امسال متفاوت و از طریق سامانه الکترونیکی است و در شهر‌های بزرگ هم از طریق مزایده انجام می‌شود ضمن اینکه ارزیابی کیفی هم مد نظر است به این ترتیب دیگر دلالی امکان حضور در اخذ زمین را ندارد یعنی نمی‌تواند در مزایده شرکت کند.

مجری: آقای رسولیان برویم استان البرز ببینیم که مدیرکل استان صنعت، معدن و تجارت استان البرز از شاخص‌های کار‌ها در صنعت‌های شهرکی شان چه برای ما خواهند گفت و عمده مشکلاتشان چی هست؟

در ادامه برنامه آقای رامین ربیعی مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز در ارتباط تلفنی از شهر کرج با این برنامه گفت: استان البرز بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی کوچک و بزرگ دارد و بیش از ۱۵۰ نشان تجاری ملی در استان البرز وجود دارد خوشبختانه با برنامه‌هایی که وزارت صمت دارد این سامانه جدید که به صورت الکترونیکی درآمده امکان نظارت را بر در واقع واگذاری زمین‌ها و در واقع پرداخت تسهیلات به وجود آورده و خیلی کار‌ها را راحت‌تر کرده ما در سه سال گذشته اینقدر در استان البرز در واقع هم بانک‌ها هم سامانه استانداری هم خود سازمان خوب عمل کرده که ما سه سال پیاپی است رشد اول پرداخت تسهیلات کشوری را داریم و همین طور در مورد رفع مشکلات واحد‌های صنعتی هر هفته با ریاست استاندار محترم و در واقع تیم استان، ما ستاد تسهیل را داریم خوشبختانه با پیگیری که در ستاد تسهیل و بیش از ۹۳ درصد مصوبات اجرایی شده و مشکلات واحد‌های صنعتی خدا را شکر در صنایع کوچک و بزرگ استان و شهرک‌های صنعتی به خوبی حل می‌شود.

مجری: مجموع احیای واحد‌های راکدی که در استان شما اتفاق افتاده از مجموعه احیای واحد‌های راکدی که در استان‌های مختلف است به چه میزان و در چه بازه زمانی است؟ برنامه هایتان را در این باره بفرمایید.

آقای ربیعی پاسخ داد: ما با توجه به پایشی که طی دو سال گذشته انجام دادیم همین سال گذشته تعداد ۱۳۹ تا واحد را با کمک همه دستگاه‌ها به چرخه تولید برگرداندیم. علاقمندی سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در استان البرز به این علت است که اینجا حوزه‌ای راهبردی است و راه‌های مواصلاتی دقیقاً در استان البرز است.

وی گفت:، چون مشکلات سرمایه گذاری نداریم واحد‌های راکد هم زیاد نیستند ۶۹ تا ۷۰ تا واحد داریم که راکد هستند البته واحد‌های نیمه فعال داریم مشکل اساسی شان هم کمبود نقدینگی است با وجود اینکه رتبه اول کشور را در بخش پرداخت تسهیلات داشتیم، ولی همچنان ما نیازمند نقدینگی هستیم به خاطر اینکه مواد اولیه قیمتش گران شده و ما این نیمه فعال به فعال را لازم داریم که با تزریق پول در واقع بتوانیم فعالترشان بکنیم.

در ادامه برنامه آقای خلیل قاسمی مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان در ارتباط تلفنی از بندرعباس گفت: استان هرمزگان‏، استان تجاری بود الآن وارد فضای صنعتی شده و در یک سال گذشته با سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و سیاست‌هایی که جناب آقای دکتر رسولیان و آقای وزیر داشت توانستیم در مناطق محروم استان شهرک‌های جدید و تخصصی با زیرساخت‌هایی که مورد نیاز بود ایجاد کنیم که خوشبختانه در همین ایام هفته دولت هم در محروم‌ترین شهرستان کشور شهرستان بشاگرد و در شهرستان بندر لنگه بهره برداری از ناحیه صنعتی را آغاز خواهیم کرد، عمده مشکلی که ما در استان‌های جنوبی با آن روبرو هستیم بحث گاز و برق است. خوشبختانه در یک سال گذشته در استان هرمزگان بیش از ۵۰۰ هکتار واگذاری جدید در حوزه صنایع کوچک ما داشتیم. در حوزه فناوری امیدواریم کمک کنند و بتوانیم مجوز شهرک فناوری را هم برای حوزه شیلاتی و صنایع نفت و گازی که در استان وجود دارند اخذ کنیم.

مجری: حالا وجود مشکلاتی مثل زیرساخت‌ها مثل گاز، آب، تلفن و موضوعاتی که از این قبیل است تأکید مکرری هم در قانون برنامه ششم توسعه داریم هم در قوانین بودجه داریم که زیرساخت‌ها را در شهرک‌های صنعتی حتماً تأمین بشود، ولی داریم شهرک‌هایی که الآن فعال هستند و شهرک‌های بنامی هم هستند، ولی مشکل زیرساخت‌ها را دارند.

رسولیان افزود: تأمین زیرساخت فقط وظیفه وزارت صنعت نیست می‌دانید که برابر ماده ۵۴ احکام دائمی و ماده ۸۲ قانون برنامه تأمین زیرساخت‌ها در درب شهرک‌های صنعتی و نواحی صنعتی توسط دستگاه‌های خدماتی انجام بشود یعنی وزارت نیرو، وزارت نفت و بقیه دستگاه‌ها باید این کار را انجام بدهند و خب آن‌ها هم مشکلاتی در جهت تأمین مالی داند که نمی‌توانند به تنهایی نسبت به ایجاد زیرساخت اقدام کنند بنابراین یک کار مشارکتی را ما شروع کردیم این را می‌خواستند.

وی اضافه کرد: ما به یک اجماع جدی برای اجرایی شدن در بین دستگاه‌های مختلف نیاز داریم تا بتوانیم زیرساخت‌ها را تأمین کنیم که برنامه‌هایی که الآن در دولت دارد اتفاق می‌افتد بیش از ۹۳ پست را الان ما داریم با وزارت نیرو مشارکت کردیم برای ایجاد بلکه من فکر می‌کنم در یکی دو سال آینده موضوع بعد دیگر مشکل ما نخواهد بود یعنی ما زیرساخت‌ها در حوزه برق کامل می‌کنیم البته بخشی امسال تکمیل می‌شود.

مجری: مثلاً الآن حالا موردی برویم مشکل تلفن در شهرک صنعتی قرچک ورامین.

آقای رسولیان: من فکر نمی‌کنم الآن مشکل تأمین تلفن را داشته باشیم البته خب حالا حتماً پیگیری می‌کنند.

مجری: آب در شهرک صنعتی عباس آباد.

آقای رسولیان: اصلاً ما در شهرک صنعتی عباس آباد مشکل آب نداریم ما در شهرک صنعتی عباس آباد مواجه با مازاد آب هستیم این آب تأمین شده علی رغم اینکه مدیریت شهرک وقتی که شهرک واگذار می‌شود با خود فعالان اقتصادی هست ما امسال تأمین آب را انجام دادیم پست‌های برق افتتاح شد خوشبختانه، در بسیاری از شهرک‌های دیگر هم دارد این اتفاق می‌افتد.
مجری: پس این کار جمعی با قوت در حال انجام هست؟

آقای رسولیان: اتفاقاتی در یکی دو سال گذشته افتاده و برنامه‌هایی دارد اتفاق می‌افتد برنامه‌های بسیار خوبی است الآن من می‌توانم خدمت شما عرض کنم.

در ادامه برنامه آقای رضا صفاری مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان قزوین در ارتباط تلفنی از قزوین با این برنامه گفت: شهرک‌های صنعتی دو موضوع اصلی همان طور که آقای دکتر فرمودند در دستور کار است بحث احداث زیرساخت‌ها و زمینه اجرای طرح‌های صنعتی و حمایت از صنایع کوچک موضوعات مربوط به زیرساخت‌ها خب با توجه به اینکه هزینه‌های ایجاد زیرساخت‌ها بالا رفته این موضوع تأکید سازمان است که هزینه‌های سرمایه گذاری را در شهرک‌های صنعتی کاهش بدهد.

مجری: الآن در شهرک‌های استان قزوین ما مشکل داریم به لحاظ زیرساخت ها؟

آقای صفاری گفت: حوزه برق مشکل داشتیم که با سفر آقای رئیس جمهور، با مشارکت پست‌های فوق توزیع تا سال آینده نواقص در شهرک‌ها را تکمیل می‌کنیم. منابع مورد نیاز واحد‌های صنعتی نیز در قالب تسهیلات چند بهره که بتوانند واحد‌های صنعتی با ظرفیت بالا به چرخه تولید برگردند تامین می‌کنیم.