فرصت ویژه سرمایه گذاری برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی ۲۰کیلوواتی
به گزارش صنعت نیوز، معاون وزیر صمت از فرصت ویژه سرمایه گذاری برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی ۲۰کیلوواتی بر روی سقف سوله و محوطه‌های در اختیار واحد‌های فعال مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور خبر داد.
تاريخ : دهم بهمن 1401 ساعت 08:59   کد : 273471
به گزارش صنعت نیوز، معاون وزیر صمت از فرصت ویژه سرمایه گذاری برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی ۲۰کیلوواتی بر روی سقف سوله و محوطه‌های در اختیار واحد‌های فعال مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور خبر داد.



علی رسولیان گفت: این موضوع در قالب طرحی حمایت گرانه از سوی صندوق ملی محیط زیست در راستای تامین مالی نیروگاه‌های خورشیدی ۲۰کیلو واتی به صورت ویژه برای واحد‌های مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و با هدف ایجاد نیروگاه‌های انرژی خورشیدی کوچک مقیاس بر روی سقف سوله و محوطه در اختیار این واحد‌ها اجراء می‌شود.

وی افزود: در این طرح علاوه بر انعقاد قرارداد خرید تضمینی ۲۰ساله از سوی ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق) تسهیلات کم بهره جهت احداث نیروگاه‌های مذکور از سوی صندوق ملی محیط زیست به متقاضیان واجد شرایط ارائه می‌شود.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ادامه داد: این طرح که در راستای کاهش آلاینده‌ها و جلوگیری از تخریب محیط زیست برنامه ریزی شده است، با همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) و بانک توسعه تعاون به مرحله اجرا در می‌آید.

رسولیان، با اشاره به مزایای اطرح یادشده تصریح کرد: قرارداد خرید تضمینی ۲۰ساله با ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق) و درآمدزایی مطمئن و بلندمدت، تامین ۸۰درصد سرمایه گذاری مورد نیاز از طریق صندوق ملی محیط زیست تا سقف ۴۰۰میلیون تومان و تسهیلات کم بهره حداکثر ۱۴درصد با اقساط ۵ساله از مهمترین مزایای این طرح خواهد بود.

وی، همچنین خاطرنشان کرد: متقاضیان طرح یادشده، واحد‌های فعال مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور، دارای انشعاب برق و حداقل ۲۰۰مترمربع فضای سقف سوله رو به جنوب می‌باشند که اعتبار سنجی لازم در نظام بانکی برای ارائه تسهیلات به آن‌ها نیز انجام خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در طرح حاضر به منظور سهولت و استانداردسازی فرآیندها، تسهیلات صندوق ملی محیط زیست فقط به نیروگاه‌های ۲۰کیلووات تعلق می‌گیرد، اما در صورت عدم تمایل به استفاده از این تسهیلات، امکان نصب نیروگاه در سایر مقیاس‌ها طبق شرایط اعلامی در سامانه مهرسان (وزارت نیرو) نیز وجود دارد.

رسولیان، افزود: در حال حاضر فرض بر تزریق برق تولیدی به شبکه و قرارداد خرید تضمینی مطابق ماده (۶۱) قانون اصلاح الگوی مصرف است، اما در صورت عدم تمایل به استفاده از تسهیلات نیز سازوکار برق بر اساس تفاهم نامه میان ساتبا و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران مد نظر قرار می‌گیرد و یکی از وثایق طرح نیز قرارداد خرید تضمینی با ساتبا است.