لغو مجوز بیش از ۳۰ هزار آموزشگاه
تاريخ :
بيست و پنجم تير 1404 ساعت 11:00
|
|
کد : 316087
|
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از لغو مجوز بیش از ۳۰ هزار آموزشگاه فنیوحرفهای آزاد تا پایان هفته خبر داد و بر لزوم جایگزینی آموزشهای مهارتی پیشرفته و اقتصاد دیجیتال به جای مهارتهای خدماتی تاکید کرد.
به گزارش ایسنا، غلامحسین محمدی از سازمان فنی و حرفهای به عنوان یکی از بازوهای اصلی تغییر و تحول در بازار اشتغال نام برد و گفت: در پی اقدامات تسهیلگرانه برای صدور مجوز پروانه تأسیس، بروکراسی کاهش یافت، اما بر اساس اطلاعات و دادههای پورتال سازمان، ۴۳ درصد از کل مجوزهای صادر شده در ۲سال اخیر، فاقد عملکرد آموزشی هستند و بر همین اساس به منظور کاهش تبعات احتمالی اجتماعی و سیاسی ناشی از تسهیل صدور مجوزها، رویکرد جدید سازمان، اعطای مجوزها با اعمال ضوابط و معیارهای سختگیرانهتر خواهد بود.
وی با بیان اینکه بخش خصوصی در کنار بخش دولتی در تمام حوزههای تصمیمسازی و سیاستهای تحولی سازمان، در نظر گرفته میشود، خاطرنشان کرد: این آمارها موجب ایجاد درک درست و تصمیمگیریهای سازنده از وضعیت آموزشگاههای آزاد در بخش دولتی، شدهاست و تنظیمگری بازار را به دنبال دارد که به نفع آموزشگاهها با سطح آموزشی باکیفیت میباشد.
معاون وزیر کار با تأکید بر جایگزینی ارایه آموزشهای مهارتی پیشرفته و اقتصاد دیجیتال به جای مهارتهای خدماتی، تصریح کرد: سیاست این سازمان در بخش خصوصی و همچنین توسعه زیرساختهای بخش عمومی، تقاضامحوری، تنظیمگری، مشارکتجویی است و ۹۲ میلیون شغل بین سالهای ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ از بین میرود اما در این بازار ناچار به آیندهنگری در ارایه آموزشهای مهارتی هستیم.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به رهگیریهای انجام شده، ۴۶ درصد مهارتآموختگان، کارجو هستند و بهطور میانگین در استانها ۶۰ درصد این جمعیت، اشتغال یافتهاند، اما تنها ۳۵ درصد از آنها متناسب با آموزشهای کسب شده، وارد بازار کسب و کار شدند و این مبین آن است که ارایهی آموزشها باید بر اساس زیست بوم جغرافیایی، تنظیمگری و مشارکتجویی، انجام شود.
محمدی ضمن دعوت از مؤسسات کارآموزی آزاد به شرکت در کنسرسیوم مهارت استانها، افزود: این سازمان با رعایت مقررات مناقصه، یکصد فرصت سرمایهگذاری در بخش دولتی با اولویت واگذاری مراکز به آموزشگاههای آزاد را در اختیار بخشخصوصی قرار دادهاست.
وی مشارکتجویی در ارایه آموزشهای مهارتی را تضمینی برای پویایی آموزشها برشمرد و گفت: صندلیهای خالی در آموزشگاههای آزاد، ارتباط مستقیمی با تعدد آنها ندارد و دلیل اصلی آن، عدم مشارکت آموزشگاهها با بنگاههای اقتصادی، صنعتی و خدماتی و عرضه آموزشهایی است که منجر به ایجاد و ارتقای مهارتها، نبوده است.
وی در نظر گرفتن شریک و دخیل کردن مشاغل و توانمندیهای آینده در آموزشها را ضروری برشمرد و توصیههایی را پیرامون پویایی در آموزشهای مهارتی، مشارکتجویی و خود تنظیمگری در بازار، رتبهبندی و رقابتپذیری ارایه کرد.
رییس سازمان آموزش فنیوحرفهای در خصوص دریافت تعرفه خدمات آموزشی این سازمان، اعلام کرد: بر اساس آییننامه اجرایی بند (خ) تبصره ۸ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور توسط هیئت وزیران، تعرفه جدید خدمات آموزشی به میزان مشخص شده، از تمامی کارآموزانی که در دهک ۶ تا ۱۰ قرار دارند، اخذ میشود و با توجه به دغدغههای آموزشگاههای آزاد، این سازمان داوطلبانه از دولت، جدول تخفیفاتی برای بخش غیردولتی در نظر گرفتهاست.
محمدی با بیان اینکه مسائل و مشکلات انباشته با سرعت، قابل حل نیست و اولویت اول سازمان، تغییر مدل کسبوکار آموزشهای مهارتی در کشور است، خواستار مشارکت مؤسسات کارآموزی آزاد در طرحهای همآفرینی سازمان آموزش فنیوحرفهای، نظیر کنسرسیوم مهارت، یکصد فرصت مشارکت و سرمایهگذاری، توسعه زیرساختهای آموزشی مراکز آموزش فنیوحرفهای سراسر کشور، طرح همنوا، امکانسنجی و ایجاد مراکز ملی سنجش مهارت، تربیت نیروی ماهر در حوزه اقتصاد دیجیتال، کارافَن و میثاق مهارت، شد.
در این نشست همچنین سیدجمیل احمدی - معاون آموزش سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور گفت: ۴۱ درصد مؤسسات کارآموزی آزاد دارای مجوز سازمان آموزش فنیوحرفهای، فاقد عملکرد آموزشی هستند.
وی با اشاره به وجود بیش از ۶۳ هزار آموزشگاه آزاد دارای پروانه، گفت: با توجه به اینکه ۴۱ درصد از این آموزشگاهها، فاقد عملکرد آموزشی هستند، مجوز مؤسساتی که در دو سال اخیر فاقد فعالیت آموزشی باشند از سوی سازمان آموزش فنیوحرفهای لغو میشود.
معاون آموزش سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور به تبیین راهبردها و سیاستهای این سازمان با محوریت مشارکتجویی، تنظیمگری و تقاضامحوری پرداخت و افزود: استقرار نظام کیفیتبخشی آموزشهای مهارتی، کاهش تصدیگری سازمان، اجرای سیستمهای نوین آموزشی، بهرهگیری از ظرفیتهای ملی و بینالمللی و ذینفعان و شرکای سازمان، ارتقای فرآیندهای آموزشی با استفاده از فناوریهای نوین، توسعه آموزشهای مهارتی مبتنی بر تقاضاسنجی و نیازسنجی از سیاستهای راهبردی تقاضامحوری و از برنامههای تحولی ـ آموزشی است که در این سازمان دنبال میشود.
به گزارش ایسنا، در این نشست، مدیران کل دفاتر سنجش مهارت و صلاحیت حرفهای، امور مسابقات ملی و بینالمللی مهارت و پژوهش، طرح و برنامهریزی درسی به بیان برنامههای فناورانه و نوآورانه دفاتر مربوطه پرداختند. همچنین چالشها، درخواستها، نقطهنظرات و پیشنهادات رؤسای کانونهای آموزشگاههای فنیوحرفهای آزاد و اعضای هیأت مدیره کانونهای کشوری در راستای بهبود امور و تسهیل در فرآیندهای آموزشگاههای فنیوحرفهای آزاد مورد بررسی قرار گرفت.
|