راه‌اندازی نسخه آنلاین صدای مشاور ۱۴۸۰
تاريخ : بيست و هفتم مهر 1404 ساعت 11:56   کد : 402397
مدیرکل دفتر مشاوره و امور روان‌شناختی سازمان بهزیستی کشور از برنامه یکپارچه‌سازی خطوط تلفن سامانه ۱۴۸۰ جهت استفاده از فناوری‌های جدید و راه‌اندازی نسخه آنلاین این سامانه خبر داد.

ابراهیم غفاری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به سامانه صدای مشاور۱۴۸۰، اظهار کرد: این سامانه جهت مشاوره غیرحضوری و تلفنی از سوی سازمان بهزیستی در نظر گرفته شده است که همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۲۴ شب به صورت رایگان مشاوره روان‌شناسی به تماس‌گیرندگان ارائه می‌دهد.

ضرورت ارائه مشاوره جهت کاهش افسردگی و اضطراب در کشور

وی با بیان اینکه بیشترین تماس‌ها با این سامانه به دلیل مسائل مربوط به حوزه خانواده، مسئله روابط فرا زناشویی و اختلافات بین فردی، در حوزه کودک، موضوع مهارت‌های فرزندپروری و در حوزه بالینی افسردگی و اضطراب است، گفت: بیشترین میزان تماس با سامانه در ویژگی‌های جمعیت‌شناختی مربوط به زنان است که نزدیک به ۸۰ درصد در گروه سنی ۳۵ تا ۳۹ سال بوده و متاهل هستند. با توجه به نوع تماس‌ها با سامانه ۱۴۸۰ دریافت مشاوره جهت کاهش افسردگی و اضطراب و ... به عنوان یکی از نیازهای روانی در جامعه ایرانی بیش از دیگر مسائل احساس می‌شود.

مدیرکل دفتر مشاوره و امور روان‌شناختی سازمان بهزیستی کشور در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا موضوعات تماس‌ها با سامانه ۱۴۸۰ نسبت به سال‌های گذشته تغییر قابل توجهی داشته‌اند؟، یادآور شد: نوع تماس‌ها در مقاطع زمانی مختلف یا در زمان بحران‌ها متفاوت می‌شود مثلا در دوره همه گیری کرونا موضوع اضطراب و در زمان جنگ استرس بحران جنگ بیشتر بود.

کمبود نیروی مشاور و روانشناس از چالش‌های سامانه ۱۴۸۰

یکپارچه‌سازی خطوط تلفن جهت استفاده از فناوری‌های جدید

غفاری در ادامه به کمبود نیروی مشاوران و روانشناسان به عنوان یکی از چالش‌های سامانه ۱۴۸۰ اشاره کرد و گفت: به دلیل کمبود اعتبارات، به صورت محدودی در استان‌هایی که با کمبود شدید مواجه بودند، افزایش نیرو داشتیم، همچنین برای چند استان که از نظر زیرساختی دچار مشکل بودند، سرورهای جدید خریداری شد.

وی همچنین از برنامه یکپارچه‌سازی خطوط تلفن جهت استفاده از فناوری‌های جدید خبر داد و افزود: راه‌اندازی نسخه آنلاین سامانه ۱۴۸۰ در دست اقدام است.