بدون ارتقای کیفیت، ورود به بازارهای جهانی ممکن نیست
تاريخ : هجدهم آبان 1404 ساعت 15:58   کد : 403723
رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه توسعه صادرات و حضور پایدار در بازارهای جهانی بدون ارتقای کیفیت ممکن نیست، گفت: در شرایط پیچیده امروز اقتصاد بین‌الملل، نهضت ملی ارتقای کیفیت تنها مسیر اعتمادسازی برای برند ایرانی و گسترش تجارت جهانی است.

به گزارش ایسنا، به نقل از اتاق ایران ، صمد حسن‌زاده - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران - در پیامی با گرامیداشت فرا رسیدن روز ملی کیفیت، نوشت: امروز در شرایط پیچیده بین‌المللی، چنانچه به دنبال راهکاری برای توسعه تجارت بین‌الملل، گسترش ورود به بازارهای جهانی و صادرات پایدار هستیم، باید بدانیم که شاهراه ورود و توسعه بازار محصولات ایرانی و ارتقای اعتماد به برند ملی، ایجاد نهضت ارتقای کیفیت است.

متن پیام رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به شرح زیر است:

روز ملی کیفیت، فرصتی است تا ضمن نگاهی نو به مقوله کیفیت، به اندیشه‌ای بپردازیم که ریشه پایداری کیفیت در عرصه تولید و خدمات است. کیفیت در تفکر جامعه فعالان اقتصادی و بازرگانان، یک رکن اصلی اخلاق تجارت، رقابت‌پذیری اقتصادی و پایداری توسعه ملی محسوب می‌شود.

اگر باور داریم که صداقت، احترام و مسئولیت‌پذیری، جوهره یک ارتباط سالم و اعتمادآفرین را تشکیل می‌دهند، آنگاه اخلاق در تجارت نیز به عنوان پایه اعتماد در روابط اقتصادی، امری قطعی و مسلم محسوب می‌شود. در این چارچوب فکری، کیفیت به مثابه تجلی اعتماد و اخلاق در عرصه تولید و خدمت، قابل درک و فهم خواهد بود.

وقتی کیفیت را به عنوان یک ارزش مورد توجه قرار می‌دهیم و در کنار آن به بررسی ارزش‌های کارآفرینان و تولیدکنندگان متعهد می‌پردازیم، قادر خواهیم بود علاوه بر جنبه‌های فنی کیفیت، به آثار اجتماعی و فرهنگی آن نیز پی ببریم. با این رویکرد، کیفیت واقعی از درون اندیشه و رفتار کارآفرینانِ متعهد، متولد می‌شود.

امروز در شرایط پیچیده بین‌المللی، چنانچه به دنبال راهکاری برای توسعه تجارت بین‌الملل، گسترش ورود به بازارهای جهانی و صادرات پایدار می‌باشیم، باید بدانیم که شاهراه ورود و توسعه بازار محصولات ایرانی و ارتقای اعتماد به برند ملی، ایجاد نهضت ارتقای کیفیت است.

در جهانی که کیفیت بر پایه فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی شکل می‌گیرد، عقب‌ماندن از جریان نوآوری، فاصله‌ای عمیق میان صنعت ایران با اقتصاد جهانی ایجاد خواهد کرد. بنابراین ارتقای کیفیت، نه تنها نیازمند اراده‌ای راسخ در میان تولیدکنندگان و کارآفرینان است؛ بلکه مستلزم بهره‌گیری از فناوری‌های نوین برای کنترل و بهبود کیفیت می‌باشد.

روی دیگر سکه ارتقای کیفیت محصولات و خدمات، ناظر بر تدبیر سیاستگذاران و مدیران ارشد کشور می‌باشد. چراکه در صورت پیش‌بینی مشوق‌های صادراتی و مالیاتی برای تولیدکنندگان باکیفیت و همچنین اصلاح در نظام حکمرانی اقتصادی می‌توان به گام‌های موثرتر برای ترغیب به سوی کیفیت امیدوار بود.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز ماموریت‌هایی نظیر تاثیرگذاری در مقررات مربوط به کیفیت و بهبود استانداردها از طریق کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران، تسهیل ورود شرکت‌های ایرانی به زنجیره‌های ارزش جهانی، حمایت از استارتاپ‌های فعال در حوزه فناوری‌های ارتقای کیفیت و تشویق اعضای اتاق‌های بازرگانی برای استقرار سیستم‌های مدیریت کیفیت را از اهم مسئولیت‌های خود می‌داند و برای پیشبرد آنها تلاش می‌نماید.

همچنین از انجمن مدیریت کیفیت ایران انتظار می‌رود با راهکارهایی، به یاری اقتصاد ایران بیاید که برخی موارد آن را شامل محورها می‌دانیم:

* توانمندسازی تشکل‌ها و بنگاه‌ها در مسیر بهبود مستمر و استقرار نظام‌های مدیریتی نوین؛

* توسعه کلینیک‌های کیفیت و بهره‌وری در اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور به‌منظور انتقال تجربه و ارائه خدمات مشاوره‌ای به بنگاه‌های کوچک و متوسط؛

* انجام پژوهش‌های کاربردی و آینده‌نگر در حوزه کیفیت، نوآوری، و اقتصاد هوشمند؛

* ایجاد شبکه‌ای از همکاری میان کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران و انجمن مدیریت کیفیت ایران برای هم‌افزایی در سیاست‌گذاری و ارائه راهکارهای علمی برای ارتقای عملکرد اقتصادی کشور.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران روز ملی کیفیت را به همه ملت ایران که در جایگاه‌ تولیدکننده یا مصرف‌کننده، به نوعی مخاطب امر کیفیت هستند، تبریک عرض می‌نماید و تاکید دارد که امروز گفتمان کیفیت ملی باید در صدر موضوعات اقتصادی کشور قرار گیرد؛ چراکه باور داریم که بدون کیفیت، توسعه اقتصادی ممکن نیست.