حضور ایران در نشست گردشگری سبز کشورهای آسیایی
به گزارش صنعت نیوز،ایران با هدف معرفی دستاوردها و ظرفیت‌های خود در حوزه گردشگری پایدار، در نشست ‏تخصصی گردشگری سبز کشورهای آسیایی در باکو حضور می‌یابد‎.‎
تاريخ : اول تير 1405 ساعت 13:26   کد : 440222
به گزارش صنعت نیوز،ایران با هدف معرفی دستاوردها و ظرفیت‌های خود در حوزه گردشگری پایدار، در نشست ‏تخصصی گردشگری سبز کشورهای آسیایی در باکو حضور می‌یابد‎.‎

تفاهم‌نامه همکاری در حوزه توسعه گردشگری سبز و حمایت از احداث و بهسازی تأسیسات گردشگری پایدار، با ‏حضور دکتر انوشیروان محسنی بندپی معاون گردشگری کشور و با مشارکت اداره‌کل توسعه گردشگری داخلی، جامعه ‏حرفه‌ای کشوری مجتمع‌های گردشگری رفاهی، تفریحی و پذیرایی و شرکت تپش توسعه پایدار شهر سبز به عنوان ‏مشاور تخصصی این حوزه، منعقد شد‎.‎

محمد جهانشاهی، دبیر کمیته ملی طبیعت‌گردی و گردشگری سبز و تسهیل‌گر این تفاهم‌نامه، با اعلام این خبر اظهار ‏کرد: هدف اصلی از انعقاد این تفاهم‌نامه، ایجاد سازوکارهای مؤثر برای توسعه گردشگری سبز در کشور از طریق ‏حمایت از احداث، بهسازی و نوسازی تأسیسات گردشگری مبتنی بر اصول پایداری، بهره‌وری منابع و حفاظت از محیط ‏زیست است‎.‎

وی با اشاره به روند رو به رشد توجه جهانی به موضوعاتی همچون مدیریت بهینه مصرف انرژی و آب، استفاده از ‏انرژی‌های تجدیدپذیر، مدیریت پسماند و کاهش آثار زیست‌محیطی فعالیت‌های اقتصادی افزود: با وجود اهمیت ‏روزافزون این موضوعات، هنوز ارتباط منسجم و نظام‌مند میان فعالان صنعت ساختمان، سرمایه‌گذاران، بهره‌برداران و ‏مدیران تأسیسات گردشگری در کشور شکل نگرفته است. نبود دسترسی کافی به دانش فنی تخصصی و چالش‌های ‏مرتبط با توجیه اقتصادی اجرای ساختمان‌ها و تأسیسات سبز، از مهم‌ترین موانع توسعه این رویکرد به شمار می‌رود‎.‎

جهانشاهی ادامه داد: یکی از محورهای مهم این تفاهم‌نامه، اجرای برنامه‌های آموزشی، ترویجی و اطلاع‌رسانی ‏برای مجموعه‌های گردشگری کشور به‌ویژه مجتمع‌های گردشگری بین‌راهی است که بیش از سه هزار و دویست واحد ‏کوچک و بزرگ را در بر می‌گیرد. این برنامه‌ها با هدف ارتقای آگاهی، انتقال تجربیات موفق و تسهیل بهره‌گیری از ‏فناوری‌ها و راهکارهای نوین در حوزه گردشگری پایدار اجرا خواهد شد‎.‎

وی تصریح کرد: در الگوی گردشگری سبز، شاخص‌هایی نظیر بهره‌وری انرژی، مدیریت مصرف آب، استفاده از انرژی‌های ‏تجدیدپذیر، مدیریت پسماند از مبدأ، بازچرخانی فاضلاب، ارتقای کیفیت محیط داخلی و خارجی ساختمان، بهره‌گیری ‏از مصالح پایدار و مدیریت یکپارچه مجموعه‌ها مورد توجه قرار دارد. در همین راستا، جامعه حرفه‌ای مجتمع‌های ‏گردشگری کشور با بهره‌گیری از ظرفیت‌های تخصصی و مشاوره‌ای شرکت تپش توسعه پایدار شهر سبز، مسیر توسعه ‏این استانداردها را دنبال خواهد کرد‎.‎

دبیر کمیته ملی طبیعت‌گردی و گردشگری سبز، ضمن قدردانی از نگاه آینده‌نگرانه جامعه حرفه‌ای مجتمع‌های ‏گردشگری، این تفاهم‌نامه را نمونه‌ای موفق از هم‌افزایی میان بخش خصوصی و دستگاه‌های حاکمیتی در مسیر ‏تحقق توسعه پایدار دانست و گفت: اداره‌کل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‏دستی به عنوان ناظر، حامی و تسهیل‌گر اجرای این تفاهم‌نامه، زمینه تحقق اهداف پیش‌بینی شده را فراهم خواهد ‏کرد‎.‎

وی همچنین با اشاره به اجرای طرح‌های ملی در حوزه گردشگری پایدار اظهار داشت: پروژه «برق سبز گردشگری» با ‏هدف توسعه استفاده از انرژی خورشیدی در تأسیسات گردشگری کشور و همچنین برگزاری دومین دوره «نشان هتل ‏سبز ایران» از جمله برنامه‌های مهمی هستند که همسو با اهداف این تفاهم‌نامه در حال پیگیری و اجرا هستند‎.‎

جهانشاهی در پایان خاطرنشان کرد: پس از نهایی شدن فرآیند انعقاد این تفاهم‌نامه، به نمایندگی از جمهوری ‏اسلامی ایران در نشست تخصصی گردشگری سبز کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا‎ (CICA) ‎حضور خواهد یافت. این نشست در روزهای دوم و سوم تیرماه به میزبانی شهر باکو در جمهوری آذربایجان برگزار ‏می‌شود و فرصتی برای تبادل تجربیات و معرفی ظرفیت‌های کشور در حوزه گردشگری پایدار خواهد بود‎.‎