جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 2 آذر 1395     
سودهای کلان خودروسازان در دهه 80 به جریان توسعه محصول وارد نشد

به گزارش صنعت نیوز، مشاور خودرویی وزیر صنعت ، معدن و تجارت عدم توجه و سرمایه گذاری در حوزه توسعه و طراحی محصول را مشکل صنعت خودرو ایران می داند و می گوید : در صورتی که جریان توسعه محصول در خودروسازی ایران دنبال می گردید امروز صنعت خودرو کشور کمتر دچار مشکلات کیفی در خودروهای داخلی بود.

سعید مدنی اظهار داشت : در دهه 80 علی رغم سودهای کلان و درآمدهای بسیار خوب خودروسازان، متاسفانه در حوزه توسعه محصول اقدام چندانی صورت نگرفت به طوری که با آغاز دهه 90 صنعت خودرو با مشکلاتی در این زمینه مواجه گردید.

وی تصریح کرد : مدیریت های صنعت خودرو در دهه 80 باید پاسخ دهند که چرا در زمانی که تحریم ها شدت چندانی نداشت در بخش طراحی و توسعه سرمایه گذاری صورت نگرفت ؟

وی اظهار داشت : امروز مشکل نمره منفی برخی از خودروهای داخلی ، عمدتا ناشی از وجود پلت فرم های قدیمی است و مسلما با تولید خودرو بر روی پلت فرم های جدید ، روند کاهش نمره منفی در خودروهای داخلی رخ خواهد داد این در حالی است که ارتباط با خودروسازان معتبر جهانی نیز به این جریان کمک خواهد کرد.

وی گفت : البته در شرایط کنونی می توان خودروهای خوب و با کیفیت را با توجه به توانمندی ها و ظرفیت موجود در ایران تولید کرد منتهی سیستم مدیریت کیفی حاکم ، نقش بسیار مهمی در این جریان دارد.

مشاور وزیر صنعت و معدن اظهار داشت : خودروهایی مانند پژو و پراید با وجود اینکه خودروهایی قدیمی هستند اما مشکل کیفی ندارند هر چند زمان طراحی و ساخت آن متعلق به 20 ، 30 سال قبل است اما در این سالها تغییراتی در این خودروها با توجه به امکانات داخلی صورت گرفته است.

مدنی افزود : این خودروها زمانی که در ایران تولید شدند ابتدا کاربراتوری بودند اما پس از مدتی تبدیل به انژکتوری شدند و بسیاری از الزامات قانونی مانند ایربگ ، ای بی اس و سیستم های  الکترونیکی بر روی این خودروها نصب گردید طبعا این اقدامات در صورتی که مشکلات تحریم وجود نداشت در کیفیت این خودروها تاثیر گذارتر بود.

وی گفت : متاسفانه در جریان تحریم ها بسیاری از قطعات حساس و ایمنی مانند سنسورها ، ایربگ و ای بی اس که برای ارتقاء ایمنی و کیفی این خودروها ضرورت داشت ، به دلیل عدم قابلیت تولید در کشور و از سویی تیراژ پایین و عدم امکان سرمایه گذاری مدتی از منابع غیراصلی خریداری شد که این طبعا در جریان کیفی این خودروها نقش موثری داشت.

وی همچنین به تاثیر روند خدمات پس از فروش بر کسب رضایت مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی پرداخت و اظهار داشت :  در صورتی که در حوزه خدمات پس از فروش توجه بیشتری صورت گیرد و رفتارها با مشتریان معقول تر شود قطعا مشتریان همچنان خودروهای داخلی را خریداری خواهند کرد.

وی وجود نزدیک به 2 هزار مرکز فروش و خدمات پس از فروش در  سراسر ایران را  مزیت نسبی در این بخش عنوان کرد و گفت :  چنانچه بر روی فرهنگ مشتری مداری و ارائه خدمات پس از فروش و آموزش پرسنل نمایندگی ها اقدامات جدی تری صورت گیرد مطمئنا مشتریان نیز وجود برخی عیوب در قطعات و جریان مونتاژ را تحمل خواهند کرد.

وی تصریح کرد : امروز مشکل کیفی خودروهای داخلی ارتباطی به درصد ساخت داخل ندارد بلکه عمده مشکلات در این بخش به پلت فرم های قدیمی در صنعت خودرو ایران باز می گردد.

وی گفت : در صورتی که از ابتدا بر روی قطعاتی که قرار است داخلی سازی شوند کنترل های لازم صورت گیرد و پس از دریافت استانداردها و مشخصه های فنی وارد تولید شوند مشکلی در کیفیت خودروها بوجود نخواهد آمد این در حالی است که گاهی اوقات به دلیل وجود برخی فشارها ، پیش از آنکه این قطعات وارد پروسه تایید شوند به جریان تولید وارد می شوند که البته این جریان پس از رفع تحریم ها و ارتباطاتی که با خودروسازان و قطعه سازان در دنیا صورت گرفت حل گردید و روز به روز نیز این مشکلات کمتر می شود.

 

 

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: