جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 13 آذر 1395     
تشکیل کمیته ویژه سانحه‌ قطار هفت‌خوان‌ در مجلس

خبرگزاری فارس: محمد دامادی  درباره آخرین بررسی‌ کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از حادثه برخورد قطارهای مسافری در منطقه هفت‌خوان بیان کرد: روز آینده در کمیسیون عمران مجلس درباره این حادثه و ابعاد آن مباحث جامعی مطرح خواهد شد.

وی با اشاره به بازدید رئیس کمیسیون عمران مجلس از محل وقوع سانحه قطار‌‌های مسافری منطقه هفت‌‌خوان بیان کرد: در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی کمیته ویژه‌ای برای این موضوع تشکیل خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران با اشاره به اینکه دلایل وقوع سانحه قطار‌های مسافری در مسیر راه‌‌آهن مشهد ‌در کمیسیون عمران بررسی همه‌جانبه می‌شود، گفت: گزارش جامعی از دلایل وقوع سانحه برخورد قطارهای مسافری سمنان - مشهد و تبریز - مشهد در کمیسیون عمران مجلس تهیه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تا به نتیجه رسیدن کامل این موضوع و مشخص شدن مقصران وقوع حادثه کمیسیون عمران بررسی‌های خود را انجام خواهد داد، افزود: باید مشخص شود که به چه دلیل با وجود اجرای سیستم کنترل اتوماتیک قطار ATC ‌این حادثه رخ داده است، به هر حال ظاهراً دستور داده شده است با وجود قرمز بودن چراغ عبور برای قطار سمنان، لکوموتیوران قطار سمنان-مشهد حرکت کند، بنابراین باید دلایل وقوع این مسأله مشخص شود.

دامادی با بیان اینکه از سوی تعداد زیادی از نمایندگان مجلس موضوع استیضاح آخوندی به دلیل وقوع این سانحه مطرح شده است، اضافه کرد: طبق اخبار غیررسمی تا به امروز 70 امضاء برای استیضاح آخوندی در مجلس شورای اسلامی جمع‌آوری شده است.

به گزارش فارس ساعت 07:45 روز جمعه پنجم آذرماه بود که یک رام قطار مسافری مسیر سمنان-مشهد پس از عبور از ایستگاه هفت‌خوان، در کیلومتر 21 پلاک گرداب - هفت‌خوان به واگن انتهایی قطار مسافری تبریز-مشهد که به علت یخ‌زدگی ترمز متوقف بوده است، برخورد کرد.

در این حادثه که منجر به مشتعل شدن واگن‌ها و انحراف لکوموتیو قطار سمنان-مشهد شد، 48 تن جان باختند.

جزئیات اولیه وقوع این سانحه بدین ترتیب است که با توقف قطار تبریز-مشهد پس از ایستگاه هفت‌خوان بین سمنان و دامغان در منطقه راه‌آهن شمال شرق، در سیستم ATC چراغ قرمز اخطار برای قطار بعدی که همان سمنان-مشهد است، روشن می‌شود و بدین ترتیب لکوموتیوران ‌اجازه ورود به ایستگاه هفت‌خوان را نداشته است، اما ظاهرا طی مکالماتی با مسئول CTC ایستگاه سمنان، به لکوموتیوران اعلام می‌شود که مسیر مقابل وی باز است و حرکت کند که پس از امتناع لکوموتیوران از حرکت (به علت روشن بودن چراغ قرمز) به وی از طریق تلفن‌گرام دستور کتبی داده می‌شود که ATC خود را خاموش کرده و حرکت کند.

در این سانحه احتمالاً خطای دوم را لکوموتیوران انجام می‌دهد که طبق قانون‌ باید برای خاموش کردن ATC لکوموتیو خود، از سیستم کنترل اتوماتیک قطار ATC تهران مجوز می‌گرفت‌.

به هر حال قطار سمنان-مشهد حرکت می‌کند و با سرعت 130 کیلومتر بر ساعت پیش می‌رود -حداکثر سرعت مجاز در سیستم ATC این خط‌آهن حدود 140 کیلومتر بر ساعت است- اما چون قطار تبریز-مشهد در پشت تپه‌ای روی ریل متوقف بوده است، لکوموتیوران قطار سمنان متوجه نمی‌شود و به محض دیدن قطار ترمز می‌گیرد، سرعت قطار سمنان-مشهد به 117 کیلومتر بر ساعت کاهش می‌یابد و با همان سرعت به واگن انتهایی قطار تبریز-مشهد برخورد می‌کند.

در این حادثه لکوموتیو قطار سمنان-مشهد از ریل منحرف می‌شود و در ادامه واگن‌های این قطار به واگن انتهایی قطار تبریز-مشهد برخورد می‌کند.

نکته مهم اینجاست که اولین واگن قطار سمنان-مشهد ظاهراً خالی بوده‌ و قرار بود مسافران خود را در دامغان سوار کند، بنابراین خالی بودن این واگن، خود مانعی برای افزایش تعداد جان‌باختگان این سانحه شده است.