جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 22 شهريور 1396     
تهدید صنایع دستی ایران اینبار توسط هند

خبرگزاری میزان: مسگری شاید یکی از معدود رشته ھای صنایع دستی است که به علت ارتباط مستقیم با زندگی مردم و از سوی دیگر قدمت کهن از گذشته مورد توجه مردم بوده است.
 
با این حال در گذشت زمان ظروف مسی در برابر ظروف نوظھوری  کمر خم کرد و جایگاه خود را به عنوان تنھا تأمین کننده ظروف خانوارھا به یک کالای دکوری و نمادین از دست داد.
 
واقعیت این است که سالهاست از رونق بازارھای مسگری کاسته شده و تعداد مسگرھا در شھرھا به تعداد انگشتان دست می‌رسد.
 
در کنار کاهش رونق تولید، واردات به عنوان معضلی در این صنعت تبدیل شده و عواملی چون قیمت کمتر و اشکال به روزتر ظروف به گونه ای است که تهدیدی برای تولیدات ایرانی به شمار می رود.
 
در همین راستا عبدالله اقبالی رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان مصنوعات فلزی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان در رابطه با وضعیت فروش ظروف مسی و استقبال مردم از این بازار اظهار کرد: درحال حاضر وضعیت بازار مس فروش ها نسبت به سال های گذشته شرایط بهتری پیدا کرده و مردم به دلیل فواید استفاده از این ظروف برای پخت و پز و دیگر مصارف از آن استفاده می کنند.
 
وی افزود: امروزه تولید ظروف مسی نسبت به قبل پیشرفته تر شده و از این رو ظروف با کیفیت بهتری تولید می شود.
 
اقبالی در ارتباط با مشکلات این صنف و خطرهایی که این صنعت را تهدید می کند خاطرنشان کرد:در درجه اول گرانی خود فلز مس مطرح بوده و چون این فلز تابع قیمت جهانی است مانند دیگر فلزات گرانبها با رشد قیمت مواجه می‌شود.
 
وی افزود:یکی از مشکلات مهم در این صنف بحث مالیات است که، چون هزینه و قیمت تمام شده کالا بالاست، نسبت به قیمت نهایی مالیات بر اساس قیمت کل به آن تعلق می‌گیرد که برای تولیدکننده رقم بالایی است.
 
رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان مصنوعات فلزی در خصوص واردات ظروف مسی به کشور گفت: برخی از این ظروف به طور رسمی وارد کشور می‌شود و چون برخی از طرح‌های ارائه شده با سلیقه مردم مطابقت دارد به همین دلیل به سرعت گسترش پیدا کرده است.
 
وی افزود: بیش‌تر ظروف مسی وارداتی برای تزیین و دکور استفاده می‌شود و ظروف ایرانی با توجه به کیفیت و ساختار برای پخت و پز مناسب است.
 
اقبالی در ادامه خاطرنشان کرد: در این میان برخی از بازرگانان که سرشته‌ای از تولید مس در کشور ندارند، سفارشاتی را به کشور‌های مختلف از جمله چین می‌دهند و اجناس را با برند ایرانی به فروش می‌رساند از طرفی، چون هزینه تمام شده در برخی کشور‌ها نسبت به ایران کمتر است با سود کلان اجناس را به فروش می‌رسانند.
 
وی با بیان اینکه کشور‌های مختلف در زمینه مس پیشرفت خوبی داشته اند اظهار کرد: کشور‌های مختلف جهان با تجهیزات روز تولید را انجام می‌دهند و صنعت روبه رشدی دارند و اگر ما بخواهیم پیشرفت قابل توجهی داشته باشیم نیاز به حمایت داریم.
 
رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان مصنوعات فلزی بیان کرد: باید به تولیدکنندگان در این صنعت تسهیلات ارزان قیمت داده شود تا بتوانند تولید را با جدیت دنبال کنند.
 
اقبالی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از فلزاتی که در هنگام تولید ظروف مسی استفاده می‌شود قلع است که ۳ برابر مس قیمت دارد و اگر از فلز ارزان قیمتی چون سرب در روکش مس‌ها استفاده شود تهدیدی برای سلامت افراد به شمار می‌رود.
 
وی افزود: تاکید اتحادیه بر این است که برای قلمدود کردن مس از قلع استفاده شود، ولی از طرفی برخی تولید کنندگان برای کاهش هزینه‌های تولید از فلزات ارزان استفاده می‌کنند که این اقدام طبعات خطرناکی به همراه دارد.
 
رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان مصنوعات فلزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه‌ای برای بروز کردن تولید در ظروف مسی وجود دارد یا خیر عنوان کرد: برخی از تولیدات نسبت به گذشته ظاهر زیبا و متفاوتی پیدا کرده که مطابق با سلیقه مردم است، اما نکته حائز اهمیت این است که حمایتی در این زمینه از تولیدکنندگان صورت نمی‌گیرد تا از تجهیزات به روز استفاده کنند.
 
اقبالی با بیان اینکه تولیدکننده باید برای تولید محصول به روز انگیزه داشته باشد خاطرنشان کرد: به خاطر هزینه‌های تولید و مالیات، سود زیادی به تولیدکننده نمی‌رسد و از این رو انگیزه برای تولید را  از دست می دهد.
 
وی در ادامه به قیمت انواع محصولات مسی در بازار اشاره کرد و گفت: در حال حاضر قیمت عمده ظروف مسی ساده کیلویی ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان است که در بازار خرده فروش‌ها با قیمت ۴۵ تا ۵۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.
 
رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان مصنوعات فلزی در ادامه افزود: در صورتی که محصول کار دست باشد و به صورت سفارشی قلم زنی شده باشد قیمت هرکیلو ظرف مسی به ۷۰ هزار تومان هم می‌رسد.
 
اقبالی با اشاره به رکود در تولید ظروف مسی خاطرنشان کرد: با وجود رکود حاکم بر تولید، این مساله طبیعی است که از ظرفیت ۱۰۰ درصدی در بازار مسگر‌ها بین ۳۰ تا ۴۰ درصد فعالیت کاری داشته باشند و از تمام ظرفیت به طور کامل استفاده نشود.
 
وی در انتها تاکید کرد: ما می‌توانیم در بحث صادرات ظروف مسی مانند کشور هند پیشرفت کنیم، اما باید برای تولیدکننده مشوق‌های صادراتی درنظر گرفته شود و حمایت را در دستور کار قرار داد تا انگیزه تولید بیشتر شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: