جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 8 خرداد 1398     
راه اندازی تاکسی هوایی در دو مسیر تا پایان سال

به گزارش صنعت نیوز، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی: یکی از بخش‌های مهم صنعت هوانوردی که در کشور مغفول مانده، بخش هوانوردی عمومی است.

 

شهرام آدم نژاد در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه همکاری سه جانبه سازمان هواپیمایی کشوری با شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و ستاد توسعه فناوری‌های فضایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: هم اکنون در بخش هوانوردی تجاری، کشور درگیر مبارزه با تحریم‌های غیرانسانی دشمن است و امیدواریم از این مرحله عبور کنیم، اما با توجه به سابقه طولانی و پیشتاز بودن ایران در بخش هوانوردی تجاری منطقه، یکی از بخش‌هایی که به دلایل عمدتا اقتصادی مغفول مانده است بخش هوانوردی عمومی است.

 

وی افزود: با توجه به وجود انبوهی از امکانات هوانوردی و فرودگاهی در کشور و وجود هزاران دانشجو و فارغ التحصیل در این بخش و ظرفیت خالی فرودگاه‌های کشور، می‌توان با کاستن از موانع موجود و هزینه‌های آن، بخش هوانوردی عمومی را که در تمام کشور‌های دنیا بسیار بزرگتر از هوانوردی تجاری است توسعه داد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ایجاد تاکسی‌های هوایی را یکی از بخش‌های مهم توسعه هوانوردی عمومی دانست و تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تا پایان سال، تاکسی هوایی حداقل در دو مسیر پروازی راه اندازی شود تا موانع و مشکلات این بخش شناسایی شده و برای حل آن‌ها راهکار‌های مناسبی بیاندیشیم.

وی از عزم وزارت راه وشهرسازی برای کاستن از هزینه‌های هوانوردی عمومی در مقایسه با هوانوردی تجاری خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم این هدف را با همکاری شرکت فرودگاه‌ها بزودی محقق کنیم.

آدم نژاد کاهش هزینه‌های ناوبری و هوانوردی عمومی، استفاده از ظرفیت‌های مرکز آموزش هوانوردی، بومی سازی فناوری‌های مورد نیاز بخش هوانوردی عمومی از جمله هواپیما‌های سبک و فوق سبک و واگذاری فعالیت‌های اپراتوری و غیر حاکمیتی به بخش غیر دولتی را از جمله اهداف امضای یادداشت تفاهم همکاری‌های سه جانبه بخش هوایی کشور با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانست و افزود: فرودگاه‌های کشور درسال‌های گذشته توسعه زیادی داشته اند بدون آنکه بتوانیم برای بهره برداری از آن‌ها کار چندانی انجام داده باشیم.

 

آزادسازی نرخ ها، زمینه توسعه هوانوردی عمومی را فراهم کرد

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: هم اکنون با توسعه زیرساخت‌های هوایی و منابع انسانی، زمینه برای توسعه هوانوردی عمومی در کشور به عنوان یکی از شاخه‌های مهم هوانوردی فراهم شده است.

 

علی عابدزاده در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه همکاری سه جانبه سازمان هواپیمایی کشوری با شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و ستاد توسعه فناوری‌های فضایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در اوایل دهه ۶۰، نرخ گذاری تکلیفی دولت وقت برای صنعت هوایی موجب شد حمل و نقل عمومی که همپای حمل و نقل تجاری رشد کرده بود، دیگر مقرون به صرفه نباشد و این بخش که بیش از یکصد فروند هواپیما در اختیار داشت غروب کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با اعمال سیاست آزادسازی نرخ‌ها در صنعت هوایی، زمینه مناسبی برای توسعه هواپیما‌های فوق سبک در کشور ایجاد شده است و با توجه به اینکه هوانوردی عمومی پایه و اساس توسعه حمل و نقل تجاری است با امضای این تفاهمنامه سه جانبه امروز تلاش کردیم این بخش را فعالتر از قبل کنیم.

وی با اشاره به فعال شدن بیش از پیش فرودگاه‌های کشور، گفت: بر اساس یادداشت تفاهم امروز، بخشی از آن که مربوط به فعالیت تاکسی‌های هوایی است، تا پایان سال اجرایی می‌شود چراکه در این بخش حدود ۱۰۰ فروند هواپیما در کشور داریم.

وی افزود: از نظر مقررات نیز، با توجه به تفاوت‌های ماهوی دو بخش عمومی و تجاری و لزوم ساده سازی مقررات برای بخش عمومی، دفتری متناظر با سازمان هواپیمایی کشوری، اما زیر نظر این سازمان فعال خواهد شد که مقررات و دستورالعمل‌های امنیت و ایمنی هوانوردی عمومی را تدوین و ابلاغ خواهد کرد.

عابدزاده همچنین در پاسخ به سوالی درباره زمینه‌های اجتماعی توسعه این صنعت، گفت: هم اکنون بخش مهمی از ظرفیت‌های فرودگاه‌های اصلی و فرودگاه‌های کوچک کشور با وجود سرمایه گذاری‌های سنگین برای توسعه آن‌ها خالی است و توسعه هوانوردی عمومی منجر به ارتقای درآمد‌های فرودگاه‌ها و بخصوص فرودگاه‌های بخش خصوصی و ایجاد اشتغال برای جوانان تحصیلکرده این بخش خواهد شد.

 

ظرفیت خالی فرودگاهها، به توسعه هوانوردی عمومی اختصاص می‌یابد

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و حمل و نقل هوایی گفت: هم اکنون ۵۰ درصد ظرفیت پروازی فرودگاه‌های کشور خالی است که بخش حمل و نقل عمومی کشور می‌تواند بخش مهمی از آن ظرفیت را به خود اختصاص دهد.

 

سیاوش امیرمکری در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه همکاری سه جانبه سازمان هواپیمایی کشوری با شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و ستاد توسعه فناوری‌های فضایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، افزود: هوانوردی عمومی می‌تواند با ایجاد ترافیک در حمل و نقل هوایی، به صنعت هوانوردی کشور کمک شایانی کند و با هزینه‌ای اندک، سود خوبی عاید کشور می‌شود.

وی با اشاره به وجود خیل انبوهی از فارغ التحصیلان خلبانی و اشتغال به تحصیل سه هزار نفر در کشور به این حرفه گفت: طبیعی است که امکان به کار گیری این جوانان متخصص در بخش هوانوردی تجاری وجود ندارد، اما بخش عمومی، قادر به جذب بخش عمده‌ای از این افراد خواهد بود.

امیرمکری ابراز امیدواری کرد: با همکاری همه دستگاه‌های مسئول در این بخش، تا پایان سال، خبر‌های خوبی به فعالان صنعت هوانوردی داده شود.

وی افزود: هم اکنون در جهان، ۲۸ هزار هواپیمای تجاری وجود دارد درحالیکه بیش از صد هزار هواپیما از انواع مختلف سبک و فوق سبک در سراسر جهان، در بخش هوانوردی عمومی فعالیت می‌کنند و کشور ما که در این بخش، یک ضعف تاریخی دارد با وجود پتانسیل‌های موجود، می‌تواند به سرعت در این بخش پیشرفت کند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها از آمادگی این شرکت و همه فرودگاه‌های کشور برای کمک به توسعه این بخش خبر داد و گفت: کاهش تعرفه‌ها و هزینه‌های خدمات پروازی و همچنین تسهیل قوانین و مقررات این بخش، از مهمترین برنامه‌های ما برای توسعه هوانوردی عمومی است.

 

توسعه هوانوردی عمومی، محور یادداشت تفاهم سه جانبه

یادداشت تفاهم اقدامات اجرایی برای توسعه هوانوردی عمومی بعدازظهر امروز بین سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و ستاد توسعه فناوری های فضایی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضا رسید.

در این یادداشت تفاهم سه جانبه که به امضای آقایان علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی ریاست جمهوری رسید بر اهمیت و ضرورت توسعه هوانوردی عمومی و ظرفیت‌های فراوان موجود آن در کشور با هدف رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال گسترده برای فارغ التحصیلان این بخش تاکید شده است.

در این یادداشت تفاهم، سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به تدوین مقررات و آئین نامه‌های بخش هوانوردی عمومی در زمینه‌های توسعه اقتصادی، ایمنی و امنیت، ایجاد ساختار مستقل نظارتی برای هوانوردی ذیل سازمان هواپیمایی کشوری و طراحی روند ارتقاء همه مجوز‌ها و گواهی نامه‌های رده هوانوردی عمومی به رده تجارتی و همچنین تلاش برای رفع موانع غیراساسی فضای کشور برای پرواز هواپیما‌های فوق سبک و سبک و اصلاح ساختار مدیریت ترافیک پروازی برای این هواپیما‌ها متعهد شد.

کاهش هزینه‌ها و بسترسازی رشد هوانوردی عمومی از جمله کاهش ۳۰ درصدی عوارض فرودگاهی، تسهیل بهره برداری ناوبری هوایی و بهره برداری از ظرفیت‌های خالی فرودگاه‌ها و بخصوص فرودگاه‌های نیمه فعال و مطالعه و شناسایی موانع آموزش در مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی کشور نیز از جمله تعهدات شرکت فرودگاه‌ها در این یادداشت تفاهم سه جانبه است.

همچنین مذاکره با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به منظور توسعه شبکه توزیع سوخت هواپیما‌های بخش هوانوردی عمومی، مذاکره با فرماندهی پلیس فرودگاه‌های کشور برای صدور مجوز‌های بالادستی امنیتی با هدف توسعه هوانوردی عمومی کشور و همچنین کاهش هزینه‌های هوانوردی مرتبط از طریق حذف برخی هزینه‌های مازاد از جمله تعهدات ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.