چهارشنبه 30 خرداد 1403

150ميليون تومان به قلعه رودخان گيلان اختصاص يافت

  تاريخ:نهم بهمن 1387 ساعت 16:33   |     کد : 15387   |     مشاهده: 1109
به گزاش صنعت نیوز، براساس پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته مبلغي بالغ بر 150ميليون تومان براي انجام اقدامات مطالعاتي و اجرايي به قلعه رودخان واقع در استان گيلان اختصاص يافت.

به گزاش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، براساس پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته مبلغي بالغ بر 150ميليون تومان براي انجام اقدامات مطالعاتي و اجرايي به قلعه رودخان واقع در استان گيلان اختصاص يافت.

مدير کل دفتر حفظ و احياي بناها و محوطه‌هاي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ضمن بيان اين مطلب افزود: براساس هماهنگي‌هاي انجام شده در سال جاري مبلغ 70 ميليون تومان به منظور انجام اقدامات مطالعاتي و 80 ميليون تومان براي انجام کارهاي اجرايي به محوطه تاريخي قلعه رودخان واقع در استان گيلان اختصاص يافت.

سياوش صابري کاخکي در ادامه خاطرنشان کرد: تهيه طرح حفاظتي اين محوطه تاريخي با تخصيص اعتبار مطالعاتي تا سي و يکم تير ماه سال آينده نهايي خواهد شد.

به گفته اين مقام مسوول در سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري: در بخش طرح‌هاي جامع حفاظت و مرمت و ساماندهي، طرح‌هاي تعدادي از باغ‌هاي تاريخي نظير باغ فين کاشان، باغ و عمارت رحيم آباد و باغ اکبريه بيرجند، باغ نشاط لار، باغ‌هاي صفوي بهشهر، چشمه علي دامغان و باغ شازده و نيز طرح‌هاي مربوط به قنوات يزد و کرمان، پل‌هاي تاريخي لرستان، قلعه رودخان، قلعه ايرج ورامين مورد بررسي قرار گرفته‌اند.

بنا به ضرورت، عمليات مرمت و استحکام بخشي بناي قلعه در دستور کار قرار گرفته است اما باتوجه به شواهد موجود، بناي قلعه از رويش گياهان هرز و ريشه درختان خودرو، بيشترين صدمه را متحمل شده؛ به همين منظور گياه زدايي داخل قلعه و قطع درختاني که برج‌ها و ديوارها را در معرض خطر جدي قرار مي‌دهند، طي چند مرحله انجام شده است، ولي با توجه به وسعت زياد قلعه و شرايط اقليمي منطقه، اين اقدام بايد کماکان ادامه داشته باشد.

قلعه رودخان نام قلعه‌اي تاريخي در بيست کيلومتري جنوب غربي شهر فومن در استان گيلان در ارتفاعي بين ۶۶۵ تا ۷۱۵ متر از سطح دريا واقع شده ‌است . برخي از کارشناسان، ساخت قلعه را در دوران ساسانيان دانسته‌اند. اين قلعه با ۲٫۶ هکتار مساحت بر فراز ارتفاعات روستاي رودخان قرار دارد.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/15387
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است