شنبه 29 ارديبهشت 1403

جشنواره ملي آش و آشپزي ايراني در زنجان برگزار مي شود

  تاريخ:دوازدهم آبان 1387 ساعت 13:26   |     کد : 10228   |     مشاهده: 1231
به گزارش صنعت نیوز، جشنواره ملي آش و آشپزي ايراني براي چهارمين بار در زنجان برگزار مي شود. اين جشنواره از روز 14 آبان ماه سال جاري به مدت يک هفته در پارک ملت برپا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، جشنواره ملي آش و آشپزي ايراني براي چهارمين بار در زنجان برگزار مي شود. اين جشنواره از روز 14 آبان ماه سال جاري به مدت يک هفته در پارک ملت برپا خواهد شد.

کريمي دبير اين جشنواره اظهار داشت : زنجان براي چهارمين بار ميزبان رقابت آشپزهاي سراسر کشور در جشنواره ملي آش و آشپزي ايراني است. در سال جاري جشنواره با يک ساختار جديد با همکاري موسسه فرهنگي و هنري طريقت نور اشراق ٬ سازمان ميراث فرهنگي ٬ صنايع دستي و گردشگري و شهرداري زنجان برپا مي شود ، به طوري که شرکت کنندگان مي توانند در دو بخش آزاد و موضوعي با هم به رقابت بپردازند. در بخش اول آشپزها در منزل اقدام به طبخ نموده و در ساعتي معين در محل جشنواره حضور پيدا مي کنند. اما در بخش موضوعي ٬ مواد لازم جهت پخت آش توسط دبيرخانه به آنها ارائه مي شود و آنها 200 دقيقه فرصت دارند تا غذا را آماده کنند .

وي در ادامه گفت:روز اول پس از برپايي مراسم افتتاحيه در بخش آش شله قلمکار و آشپزي ، کوفته و سبزي مهيا مي شود. روزهاي بعدي به ترتيب آش ماست و کشک ، رشته ، ترش ، شلغم و گندم براي بخش آش و ماهي و سبزي پلو ، آبگوشت و ديزي ، دلمه و کوکو ، چلوکباب و جوجه کباب و خورشت قيمه و قليه براي بخش آشپزي پخته خواهد شد. روز 20 آبان ماه ، فينال رقابت آشپزهاي برگزيده شش روز برپا مي شود. آنها بايد آش ماست و کشک و يا خوراک و املت و نيمرو طبخ کنند.

دبير جشنواره ملي آش و آشپزي ايراني از وجود برنامه هاي جنبي در جشنواره ملي آش و آشپزي ايراني خبر داد و افزود : 225 غرفه در محل برگزاري جشنواره برپا خواهد شد. از اين تعداد 160 غرفه براي ارائه صنايع دستي استان هاي مختلف در نظر گرفته شده تا سوغات محلي و صنايع غذايي در معرض نمايش و فروش گذاشته شود.

اين غرفه ها بر خلاف سالهاي گذشته شامل صنايع دستي مختص ايران است. همچنين در 25 غرفه آش پخته و به فروش مي رسد. 10 غرفه براي مسابقات آشپزي ، 5 غرفه جهت ارائه مجلات مربوط به غذا و آشپزي است و 25 غرفه نيز در اختيار سازمان هاي ميراث فرهنگي قرار گرفته است .

به گفته وي برنامه برپايي اين جشنواره روزانه از شبکه جهاني جام جم پخش مي شود . همچنين در زمان برگزاري ، تهيه کننده و گزارشگر اجتماعي آذربايجان حضور خواهند داشت تا ضمن تهيه گزارش ، تشابهات فرهنگي ايران و آذربايجان را به تصوير بکشد. همچنين با شبکه راديويي جوان رايزني هاي لازم جهت حضور در زمان برگزاري جشنواره به عمل آمده است .

کريمي در ادامه با اشاره به اينکه مراسم افتتاحيه جشنواره روز 14 آبان ماه برپا مي شود، گفت : تا کنون 70 آشپز جهت شرکت در چهارمين جشنواره ملي آش و آشپزي ايراني ثبت نام کرده اند .

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/10228
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است