شنبه 29 ارديبهشت 1403

افزايش حقوق معلمان با بازنشستگي

  تاريخ:دوازدهم آبان 1387 ساعت 15:18   |     کد : 10256   |     مشاهده: 1405
به گزارش صنعت نیوز، عليرضا علي احمدي وزير آموزش و پرورش گفت: توصيه من اين است که اگر همکاري به 20 سال خدمت رسيده و فعاليت مفيد تعريف شده اي هم برايش وجود ندارد از فرصت بازنشستگي استفاده کند که در اين صورت حقوق بيشتري هم مي گيرد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی صنعت نیوز، عليرضا علي احمدي وزير آموزش و پرورش گفت: توصيه من اين است که اگر همکاري به 20 سال خدمت رسيده و فعاليت مفيد تعريف شده اي هم برايش وجود ندارد از فرصت بازنشستگي استفاده کند که در اين صورت حقوق بيشتري هم مي گيرد.

وزير آموزش و پرورش در حاشيه انتخابات شوراهاي دانش آموزي که در دبيرستان دخترانه شهيد محمود زاده منطقه 11 برگزار شد با معلمان اين مدرسه نشست صميمانه اي داشت.

در اين نشست معلمان از هر دري سخن گفتند و دغدغه هايشان را با وزير آموزش و پرورش در ميان گذاشتند. عدم پرداخت معوقه ها، چگونگي حل مشکلات مربوط به کسري ساعات موظف فرهنگيان، کلاسهاي شلوغ و پرجمعيت و...از جمله سوالات معلمان اين مدرسه بود که شايد بتوان گفت سوال بسياري از فرهنگيان شاغل در آموزش و پرورش باشد.

در ابتداي اين نشست معلمي وضعيت معلمان مازاد را عنوان کرد و گفت: در مورد معلمان مازاد بهتر نيست به جاي اينکه اين افراد در دفتر بنشينند به آنها کاري واگذار شود تا هم کمکي به نظام آموزشي باشد و هم اينکه حقوقي را که نسبت به همکاران ديگر از وي کسر مي گردد جبران شود.

علي احمدي در پاسخ به اين معلم گفت: حقوق بازنشستگي ترميم شده و حقوقي را که همکاران بازنشسته ما از اين ماه مي گيرند به طور متوسط حدود 400 هزار تومان است و حالا يکي کمتر و يکي بيشتر و در واقع حدود 200 هزار تومان به حقوق هرکدام آنها اضافه شده است.

وزير آموزش و پرورش اضافه کرد: اولين توصيه من اين است که اگر همکاري به 20 سال خدمت رسيده و الان فعاليت مفيد تعريف شده اي برايش وجود ندارد از فرصت بازنشستگي استفاده کند که در اين صورت هم حقوق بيشتري مي گيرد و هم وقت بيشتري براي رسيدن به فعاليتهاي خانه، تفريحات و عقب افتادگيهاي گذشته دارد. ضمن اينکه در نوزدهم شهريور ماه بخشنامه اي را مبني بر ارائه ماموريتهاي تعريف شده ديگري به معلمان در مدارس به دنبال آخرين دستورالعمل ساماندهي نيروي انساني به مدارس ارسال کرديم تا دفترنشين نداشته باشيم.

وي افزود: حتي اعلام شد که اگر در مدرسه ماموريتي هست که معلمان در روال عادي نبايد انجام دهند ولي کمبود نيرو در انجام آن داريم همان حقوق معلمي را به معلمان مازاد بدهيم و مزاياي وي را حفظ کنيم ولي ماموريتهايي همچون دفترداري، نظارت در آزمايشگاه، کتابخانه، سايت رايانه و... را برعهده بگيرد که ما حتي شرح وظايف اين ماموريتها را نيز تعريف کرده ايم که در اختيارتان مي گذاريم.

علي احمدي خطاب به معلمان گفت: راجع به نقل و انتقالات در آموزش و پرورش راهکاري ارائه دهيد تا بتوانيم مشکل فرهنگياني را که منزل آنها دور است و بايد مسافت زيادي را از خانه به مدرسه طي کنند را حل کنيم. براي حل اين موضوع مسابقه اي را در نشريه نگاه ( نشريه داخلي وزارت آموزش و پرورش) تهيه مي کنيم و با توجه به نظام پيشنهادات جايزه اي را نيز براي آن در نظر مي گيريم. هر فرهنگي که بتواند راهکاري را براي حل اين موضوع ارائه دهد، خوشحال مي شويم.

نمي توانم نسخه واحدي بپيچم

معلم ديگري سئوالي را درباره کسري ساعت موظفي معلمان که با اجراي دستورالعمل ساماندهي نيروي انساني به يک معضل تبديل شده است پرسيد و گفت: به طورمثال براي من دو ساعت کسري ساعات موظفي به وجود آمده که نتوانستم اين مشکل را حل کنم .

علي احمدي در پاسخ به اين معلم عنوان کرد: در تهران و شهرهاي بزرگ نبايد مشکلي در اين زمينه باشد. معلمان مي توانند اين دو ساعت را در مدرسه ديگري تدريس کنند.

اين معلم نيز در پاسخ به پيشنهاد وزير افزود: درسي را که من تدريس مي کنم به تدريس بيش از دو ساعت نياز دارد و نمي توان دو ساعت از آن را من تدريس کنم و ادامه آن را معلم ديگري براي دانش آموزان دنبال کند.

وزيرآموزش و پرورش نيز راهکار خود را در قبال پرسش اين معلم تغيير داد و اظهار داشت: اين مشکل را بايد از طريق ساعتهاي حق التدريس حل کرد يعني چند ساعتي را که شما اضافه درس مي دهيد پرداختتان به صورت حق التدريس ارائه شود.

همين معلم دوباره عنوان کرد: در صورت اجراي پيشنهاد شما به خاطر دو ساعت تدريس بايد هر روز در راه مدرسه و خانه باشم!

علي احمدي هم پاسخ داد: خوب بالاخره اين مسئله هم مثل نمره اي مي ماند که من و شما به دانش آموزان مي دهيم . اگر دانش آموزان ما معدلشان به حدي نرسيد تجديد يا مردود مي شود. اين موضوع هم مشابه اين مثال است. اگر شما يک ساعت موظفي داريد که پر نمي شود تبعاتي دارد که بايد آن را بپذيريد ضمن اينکه راه جبران آن نيز وجود دارد.

وزير آموزش و پرورش افزود: براي دو ساعتي هم که اضافه مي شود يک نيمروز به مدرسه مي آييد و سه ساعت هم حق التدريس مي گيريد البته اين را به طور مثال مي گويم و راههاي اينچنيني براي همه معلمان که با اين مشکل مواجهند وجود دارد.

معلم نيز گفت: يعني راههاي اينچنيني در آموزش و پرورش پيش بيني شده است؟

علي احمدي اظهار داشت: بله. البته حسن تدبير مي خواهد. اگر چه در آموزش و پرورش قواعدي وجود دارد که دست من را مي بندد، يعني اگر در اين وزارتخانه کاري را براي فرد خاصي که مشکل حادي دارد انجام دهم اين شبهه به وجود مي آيد که پارتي بازي شده و فرد مورد نظر متهم به دخترخاله يا پسرخاله بودن مي شود که البته اين موارد در فرهنگ ما هميشه وجود داشته است.

معلم ديگري عنوان کرد: من نيز دچار کسري سه ساعت موظفي هستم ولي آيا با داشتن فرزند کوچک انصاف است که هر روز در راه مدرسه و خانه باشم؟

وزير آموزش و پرورش نيز گفت: بايد به صورت خاص و استثنايي در چنين مواردي تصميمگيري شود و اين موضوعي نيست که من به صورت واحد براي آن نسخه بپيچم.

روساي مناطق در قفس قوانين گير کرده اند

علي احمدي از روساي مناطق و ادارات آموزش و پرورش انتقاد کرد و افزود: من از صحبت اين دو معلم برداشت مي کنم که ادارات ما عادت کرده اند که در چارچوب قوانين خود را مقيد سازند، در حالي که مدير موفق بايد در کلان اين چارچوب موارد را حل و فصل کند و کارمندان آن نيز بايد اين فرهنگ را داشته باشند که بعد از حل يک وضعيت خاص و ويژه همه صف نکشند که پس مشکل من چي؟ اين فرهنگ در آموزش و پرورش وجود ندارد.

وزير آموزش و پرورش اظهار داشت: موارد اينچنيني خيلي زياد براي من اتفاق افتاده است که دوست داشتم براي آن فرد کاري انجام بدهم و با وجود اينکه اختيارات قانوني آن را هم دارم ولي مي ترسم در صورت انجام چنين کارهايي صف طولاني جلو در وزارتخانه تشکيل شود که مشکل ما چرا حل نمي شود.

وي تاکيد کرد: ما بايد براي فرهنگيان زن که تربيت فرزندان، خريد خانه، تميز کردن منزل و اکثر مسئوليتهاي خانه را برعهده دارند تسهيلاتي را ايجاد کنيم تا مشکلاتشان حل شود.

ارائه فرمول بازخريد شدن معلمان مازاد

معلم ديگري معضل معلمان مازاد در برخي از رشته ها را در حضور وزير آموزش و پرورش عنوان کرد و پرسيد: در بعضي از شاخه هاي درسي که تعداد معلمان زياد است چه بايد کرد؟

علي احمدي پاسخ داد: توصيه مي کنم که معلمان ما به بازنشسته شدن فکر کنند. قانون بازخريدي نيز به تازگي پيش بيني شده است که قابل اجراست و در اين صورت افرادي که مسند خاصي در آموزش و پرورش ندارند و مدرسه هم نتوانسته ماموريت مفيدي براي آنها فراهم کند مي توانند سوابق خدمتشان را حتي اگر 20 سال هم نشده باشد به ما بفروشند و بيمه شان را هم خوشان پرداخت کنند تا در آينده به موقع بازنشسته شوند.

وي تاکيد کرد: از اين فرمولها در آموزش و پرورش زياد است که تا کنون از آن استفاده نشده است.

معلمي به معضل کلاسهاي شلوغ در مدارس اشاره کرد و گفت: برخي از کلاسهاي مدرسه ما بين 30 تا 36 دانش آموز دارد در حالي که شما استاندارد دانش آموزان در يک کلاس درس را بين 20 تا 30 نفر عنوان مي کنيد.

وي انتقاد کرد: کلاسهاي ما به قدري شلوغ است که ما بايد مانند مبصر با دانش آموزان برخورد کنيم و نمي توانيم با آرامش تدريس خود را دنبال کنيم در حالي که در اين مدرسه کلاس خالي وجود دارد و از طرفي معلم مازاد نيز در دفتر مدرسه نشسته است.

علي احمدي پاسخ داد: اين مورد بايد توسط رئيس آموزش و پرورش شهر تهران و رئيس منطقه حل شود. استانداردي را که ما براي تشکيل کلاسها به مدارس عنوان کرده ايم از 20 و چند دانش آموز تا 30 و چند دانش آموز در پايه هاي مختلف است که البته مناطق روستايي در کشور وجود دارد که تعداد دانش آموزان آنها کمتر است و گاهي اوقات حتي به کمتر از 15 دانش آموز نيز مي رسد که آنها استانداردهاي ما را بر هم مي زند.

معلم ديگري در خصوص مطالبات و کسري بودجه آموزش و پرورش پرسيد و سئوال خود را اين گونه مطرح کرد که چرا قبل از اينکه مجلات، روزنامه ها، سايتها و .... خبر از پرداخت مطالبات فرهنگيان را منتشر مي کنند و صدها فرهنگي در پي آن خبر راهي اداره ها و معطل شدن در آنجا شوند پرداختها را منظم نمي کنيد و چرا پرداختها غيرنقدي است در حالي که پول نقد براي ما مفيدتر است.

علي احمدي پاسخ داد: با وزير بازرگاني صحبت مي کردم که آيا نمي شود بني را که به فرهنگيان مي دهيم نقدي باشد که ميرکاظمي عنوان کرد پرداخت بن هاي غير نقدي براي کنترل تورم است چرا که اگر پول نقد در اختيار مردم بگذاريم تورم بيشتر مي شود.

وي افزود: از طرفي اگر يارانه ها را حذف کنيم ... چون خبرنگارخبرگزاري مهر اينجاست ادامه صحبتم را نمي گويم چرا که عنوان کردن اين موضوع در حضور خبرنگاران تبعات دارد. ضمن اينکه اين بن ها در آموزش و پرورش موفق تر از سازمانها و اداره هاي ديگر توزيع مي شود.

وزير آموزش و پرورش با تاکيد بر اينکه پيگير مشکلات مربوط به چگونگي پرداخت مزاياي معلمان است ، گفت: تا آنجا که اجازه دهند مزايا را به شکل نقدي پرداخت مي کنيم.

وي تصريح كرد: در خصوص بوق و کرنا کردن مطالبات، حقوق و مزايا نيز به خدا قسم پي برده ام که مسائل مادي را نبايد بگوييم ولي اين خبرنگاران که دوستدار آموزش و پرورش هستند ميکروفنهايشان را بيخ گلوي من مي گذارند و مي گويند بدهي چه شد؟ کسري چه شد؟ مطالبات چه شد؟

همان معلم اظهار داشت: زماني شما مطالبات را پرداخت مي کنيد که فرهنگي طلبکار مرده است و پول آن را بايد خرج کفن و دفنش کنند.

علي احمدي نيز گفت: اين هم استثنايي بوده و خداوند آن فرهنگي را رحمت کند.

يکي از مسئولان وزارت آموزش و پرورش در قسمتي از سخنان علي احمدي وي را از قرار گرفتن ضبط صوت خبرنگار مهر ، مطلع کرد که وزير آموزش و پرورش نيز با صداي بلند گفت: «اشکال ندارد هيچ راز مگويي در آموزش و پرورش نداريم».

در اين مراسم برخي مسئولان آموزش و پرورش شهر تهران تلاش قابل توجهي براي قانع کردن معلمان به منظور عدم طرح مشکلات و مسائل خود در برابر وزير به کار مي بستند.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/10256
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است