يک شنبه 30 ارديبهشت 1403

راهها ، زيرساخت راهبردي توسعه چابهار

  تاريخ:چهاردهم آبان 1387 ساعت 09:52   |     کد : 10341   |     مشاهده: 1753
به گزارش صنعت نیوز، بندر چابهار در جنوب استان سيستان و بلوچستان از دير باز كانون داد و ستد ، تجارت و دريانوردي بوده است .

به گزارش خبرنگار گروه کشتیرانی صنعت نیوز، بندر چابهار در جنوب استان سيستان و بلوچستان از دير باز كانون داد و ستد ، تجارت و دريانوردي بوده است .

شهرستان چابهار با مساحتي حدود 17155 کيلومتر مربع در منتهي اليه جنوب شرقي ايران در کنار آب هاي گرم درياي عمان و اقيانوس هند قرار گرفته است .

شهرستان چابهار به عنوان تنها بندر اقيانوسي کشور با توانمندي هاي ويژه و راهبردي در جنوب شرقي ايران به لقب مرواريد شرق مشهور است .

اين شهرستان از شمال به شهرستان هاي ايران شهر و نيك شهر ، از جنوب به درياي عمان ، از شرق به پاکستان و از غرب به استان هاي کرمان و هرمزگان محدود است.

فاصله هوايي بندرچابهار تا تهران 1456 کيلومتر و فاصله زميني اش با تهران از طريق جاده ايران شهر به كرمان 1961 کيلومتراست .

شهرستان چابهار با 300 کيلومتر مرز آبي با درياي عمان در مدخل ورودي اين دريا و خارج از تنگه پرالتهاب هرمز قرار دارد .

بارگيري نفت در سواحل و جزاير خليج فارس ، درياي عمان را به معبر خروج نفت تبديل کرده و براي همين بندر چابهار با اشرافي که بر سواحل درياي عمان دارد نقش ويژه اي پيدا کرده است .

وجود منطقه آزاد تجاري صنعتي چابهار هم باعث شده شهرستان چابهار اهميت ويژه اي پيدا کند .

اما براي توسعه شهرستان چابهار و خروج آن از بن بست بايد زيرساخت هاي اين بندر در حوزه راه و ترابري سريع تر اجرا و آماده بهره برداري شود .

بندر چابهار در مسيرترانزيتي شرق - غرب قرار گرفته است و کوتاه ترين مسير ترانزيتي کالا به کشورهاي آسياي ميانه به شمار مي رود .

بي ترديد با ايجاد زيرساخت هاي راه و ترابري در چابهار ، کشورهاي آسياي ميانه ، افغانستان ، پاکستان و روسيه که به درياي آزاد دسترسي ندارند تمايل خواهند داشت بيشتر نيازهاي ترانزيت ، صادرات و واردات کالاي خود را از اين بندر انجام دهند .

طرح وصل بندر چابهار به شبکه راه آهن کشور که به تصويب دولت رسيده است بايد با سرعت شروع شود تا اين شهرستان به سرعت جايگاه اقتصادي خود را در منطقه پيدا کند .

منطقه آزاد تجاري - صنعتي چابهار هم ساخت فرودگاه چابهار را در دستور کار خود قرار داده است .

اين فرودگاه قرار است مطابق با آخرين استانداردهاي سازمان هوايي بين المللي (ICAO) ساخته و براي جابجايي سالانه 250 هزار مسافر تجهيز شود .

درصورت ايجاد اين زيرساخت ها و ساخت راه شوسه ، راه آهن و فرودگاه ، سهم بندر چابهار در بازرگاني داخلي و خارجي و ترانزيت کالا رونق چشمگيري خواهد يافت .

گفتني است با اين که کشورهايي چون آمريکا و چين در بندر گوادر پاکستان ( در نزديکي چابهار ) در حال سرمايه گذاري هستند اما بايد توجه داشت که در صورت توسعه و سرمايه گذاري در اين بندر ، جاده هاي دسترسي مناسبي در اين کشور براي سرمايه گذران بندر گوادر فراهم نيست .

کارشناسان معتقدند حال که مديرعامل منطقه آزاد چابهار با اعطاي تسهيلات ويژه از جمله زمين ، معافيت از ماليات و انبار رايگان تلاش مي کند سرمايه گذاران داخلي و خارجي را به اين منطقه فراخواند بايد ساخت فرودگاه ، جاده و راه آهن در اين منطقه سرعت يابد .

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/10341
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است