شنبه 29 ارديبهشت 1403

آغاز عمليات تعيين حريم ارگ باباقاسم نهاوند

  تاريخ:شانزدهم آبان 1387 ساعت 13:52   |     کد : 10568   |     مشاهده: 1331
به گزارش صنعت نیوز، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان همدان گفت: عمليات گمانه‌زني و تعيين حريم تپه باستاني ارگ باباقاسم نهاوند به‌زودي آغاز مي‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان همدان گفت: عمليات گمانه‌زني و تعيين حريم تپه باستاني ارگ باباقاسم نهاوند به‌زودي آغاز مي‌شود.

صنايع دستي و گردشگري استان همدان، اسدالله بيات اظهار داشت: اواخر آبان ماه جاري عمليات گمانه‌زني تپه باستاني بابا قاسم از توابع بخش مركزي در فاصله 15 كيلومتر جنوب شرقي نهاوند، توسط معاونت ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي انجام مي‌شود.

وي افزود: ارگ بابا قاسم با ابعاد 150 در 150 متر و ارتفاع 25 متري از سطح زمين‌هاي اطراف، داراي بريدگي‌هاي متعدد كه نشانگر بقاياي قلعه‌اي كهن است، در كنار روستايي به همين نام قرار گرفته است.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي همدان اضافه كرد: شواهد و نتايج بررسي داده‌هاي سفالي پراكنده بر روي اين تپه باستاني و اطراف آن حاكي از پيشينه‌اي قديمي از زندگي و استقرار انسانهايي در اين مكان دارد كه طيفي از ادوار پيش از تاريخ و تاريخي را شامل مي‌شود.

وي با اشاره به لزوم توجه به جلوگيري از ساخت و ساز روستاها و تعيين حريم اثر افزود: تهويه‌هاي بالقوه و بالفعل انساني ناشي از مجاورت اثر با روستاها و گسترش ساخت و سازهاي روستا ايجاب مي‌كرد تا حريم اين اثر باستاني و مهم به روش علمي باستان‌شناسي تعيين گردد تا در آينده از خطرات احتمالي مصون باشد.

بيات گفت: با اين اقدام ضمن كسب اطلاعات علمي نسبت به گستره آثار، مالكيت‌‌هاي واقع در عرصه و حريم اثر مشخص شده و در آينده نيز ضمن حفاظت مؤثر از اين تپه باستاني، كاوش‌هاي علمي و پژوهشي متناسب انجام خواهد شد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي همدان تصريح كرد: با تشخيص اعتبارات استاني و كسب مجوز از پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي به منظور تعين حريم تپه ‌باستاني بابا قاسم برنامه گمانه‌زني با تشكيل هيئتي مركب از باستان‌شناسان و كارشناسان متخصص مرتبط به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.

وي گفت: با توجه به وضعيت زيست محيطي اثر و وجود شاخه‌اي از رودخانه گاماسياب كه از نزديكي آن مي‌گذرد، تپه فوق را مي‌توان به عنوان يكي از محوطه‌ها استقراري حوضه اين رودخانه محسوب كرد.

بيات خاطر‌نشان كرد: اعتبار پيش‌بيني شده پروژه نزديك به 75 ميليون ريال است و عمليات تعيين حريم در اواخر آبان ماه امسال آغاز مي‌شود.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/10568
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است