جمعه 28 ارديبهشت 1403

سکوى حفارى نيمه شناور ايران البرز آماده بهره بردارى

  تاريخ:بيست و يکم ارديبهشت 1387 ساعت 15:39   |     کد : 106   |     مشاهده: 3087
به گزارش صنعت نيوز، سکوى حفارى نيمه شناور ايران البرز به منظور انجام عمليات اکتشافى و حفارى نفت در آب هاى درياى مازندران تا عمق 1000 متر و حفارى از کف دريا تا عمق 6 هزار متر توسط متخصصين ايرانى در شرکت صنعتى دريايى ايران طراحى و ساخته شد.

به گزارش صنعت نيوز، سکوى حفارى نيمه شناور ايران البرز به منظور انجام عمليات اکتشافى و حفارى نفت در آب هاى درياى مازندران تا عمق 1000 متر و حفارى از کف دريا تا عمق 6 هزار متر توسط متخصصين ايرانى در شرکت صنعتى دريايى ايران طراحى و ساخته شد.
مخازن نفتى ايران در بخش هاى ساحلى، جنوبى و جنوب غربى درياى مازندران قرار دارد که داراى آب هاى عميق 700 الى 1000 متر است. بهره بردارى از مخازن موجود دربستر اين آب هانياز به فن آورى حفارى در آب هاى عميق داشت از اينرو سکوى ايران البرز به منظور حفارى در اين آب ها طراحى و ساخته شد. البته در طراحى اين سکو توانايى حفارى در آب هاى با عمق کمتر نيز بکار گرفته شده است.
• توانمندى نيروهاى داخلى و انتقال دانش
ساخت سکوى حفارى نيمه شناور علاوه بر امکان بهره بردارى از مخازن نفتى دريايى مازندران زمينه رشد دانش صنعت دريايى را فراهم آورد چنانکه با ساخت سکوى ايران البرز ايران توانست به تکنولوژى ساخت سکوهاى فوق مدرن نيمه شناور دست يابد و جز معدود کشورهاى منطقه به شمار آيد که از اين تکنولوژى بهره مند هستند.
شرکت صدرا عهده دارمهندسى تفصيلى، مهندسى کارگاهى و ساخت،خريد، تامين مواد، تجهيزات و ماشين آلات ساخت سکو،آزمايش و راه اندازى بود.
مسئوليت طراحى پايه پروژه بر عهده شرکت سوئدى بود سپس مهندسى تفصيلى آن در کارخانه مجتمع درياى خزر توسط مهندسين متخصص و جوان بومى منطقه انجام گرفت همچنين ساخت و به آب اندازى قسمت عمده آزمايش تجهيزات سکوى ايران البرز به دست نيروهاى فنى و متخصص توسط گروه صدرا با امکانات و تجهيزاتى که در مجتمع درياى خزر وجود داشت تهيه و تامين گرديد و موجب اشتغال هزاران نيروى انسانى متخصص را فراهم آورد.
• توانمندى سازندگان داخلى
شرکت صدرا در بخش تجهيز سکوى حفارى نيمه شناور از توانمندى هاى و قابليت هاى توليد کنندگان داخلى همچون ساخت جرثقيل هاى دريايى، انواع تابلوهاى توزيع برق، رنگ ، تانک ها و سيلوهاى تحت فشار و... بهره گرفت.
خريد کليه تجهيزات، تامين مواد و ماشين آلات پروژه توسط تيمى مجرب انجام گرفت که شامل مجموعه تجهيزات دکل و حفارى سکو،تجهيزات توليد( نيروگاه اصلي) و سيستم کنترل و توزيع برق، سيستم لنگراندازى و مهار لنگر ها ، ماشين آلات و مصالح فولادى بود.
• مشخصات سکو
سکوى نيمه شناور ايران البرز 14 هزار تن وزن دارد که از اين مقدار 9200 تن وزن سازه آن و 4800 تن وزن نصب تجهيزات و ماشين آلات است.
اجزا اصلى سکو شامل عرشه ، دو پانتون براى تامين شناورى سکو و چهار ستون جهت اتصال پانتون ها به عرشه اصلى است اين سکو همچنين به وسيله سيستم لنگر(هشت عدد)در محل حفارى مهار و تثبيت خواهد شد.
تجهيزات فوق مدرن حفارى همچون TOPDRIVE،DRAW WORKS وMUD PUMP در سکو نصب شده است که امکان حفارى چاه ها را در عمق 1000 مترى آب به صورت اتو ماتيک از اتاق کنترل حفارى و مشاهده مانيتور و دوربين هاى متعدد فراهم مى آورد.در اين سکو همچنين تجهيزات خاصى نصب گرديده است تا حرکت هاى افقى و عمودى امواج دريا را که در حين حفارى در سکو ايجاد مى شود به حداقل رسيده تا از آسيب ديدگى لوله هاى حفارى جلو گيرى شود.
• حفارى
شرايط جغرافيايى درياى خزر ، ريسک بالاى حفارى و نيز استفاده از تکنولوژى هزينه بر حفارى در آب هاى عميق دارد که سکوى ايران البرز ماموريت حفارى و استخراج نفت از اين دريا را دارد.
با توجه به اينکه سکوى ايران البرز قابليت آن را دارد که در آب هاى با عمق کمتر نيز به حفارى بپردازد.
حفارى در آب هاى تا عمق 300 الى 400 متر بدين ترتيب است سکو ازطريق لنگر اندازى مستقيم مهار شده درحفارى اعماق بيشتر سيستم پيش لنگر اندازى (Pre Laid Mooring System) بکار گرفته مى شود. اين سيستم بدين ترتيب است که لنگر در عمق بيش از 400 متر به آب انداخته مى شود و انتهاى آن به وسيله بويه به شناور متصل گردد و محل استقرار لنگر نيز با بويه به سيم بکسل فولادى به سر لنگر وصل مى شود.
• جابه جايى سکو با سه فروند شناور پشتيبانى چند منظوره
براى جابه جايى و عمليات لنگر اندازى سکو سه فروند شناور يدک کش چند منظوره پشتيبانى پيش بينى شده است طراحى اين شناور ها توسط شرکت نروژى انجام شده و از پيشرفته ترين کشتى ها ى نوع خود در دنيا است که به منظور خدمات دهى به سکوى حفارى نيمه شناور ايران البرز در دست ساخت است.
هريک از اين شناورها داراى 74 متر طول و 16 متر عرض و 5/6 متر آبخور و از 13 گره سرعت دريايى برخورداراست.
قدرت هر فروند شناور با دو موتور 16 هزار اسب بخار و توان کششى 180 تن توان انجام عمليات لنگر اندازى و لنگر بردارى تا عمق 100 متر را داراست.
اين شناور ها همچنين از قابليت هاى ديگرى نظير استفاده از وينچ هايى با ظرفيت 350 تن، اطفا حريق، جابه جايى و تدارکاتى پشتيبانى سکوهاى نيمه شناور برخوردار است.
دو شناور از سه شناور مذکور داراى مشخصات برابر و فروند سوم آن به دليل تغييرات عمده در افزايش کار آيى درعمليات غواصى، هلى بردى، لنگر اندازى داراى تجهيزات ويژه از جمله باند فرود چرخبال،Mon Pool براى دسترسى به دريا از داخل کشتى و A- Frame براى لنگر اندازى است.

http://www.sanatnews.ir/News/1/106
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است