شنبه 29 ارديبهشت 1403

باور نادرست در شناخت و تعريف رشته‌هاي صنايع دستي از ميان مي‌رود

  تاريخ:بيستم آبان 1387 ساعت 10:56   |     کد : 10728   |     مشاهده: 1201
به گزارش صنعت نیوز، بررسي وضعيت 357 رشته بومي صنايع دستي و هنرهاي سنتي کشور به منظور شناخت وضعيت موجود اين رشته‌ها و رسيدگي به اين وضعيت صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، بررسي وضعيت 357 رشته بومي صنايع دستي و هنرهاي سنتي کشور به منظور شناخت وضعيت موجود اين رشته‌ها و رسيدگي به اين وضعيت صورت گرفته است.

مدير کل حفظ و احياء معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي کشور، با بيان اين مطلب گفت: يکي از نيازهاي صنايع دستي و هنرهاي سنتي کشور در حال حاضر مشخص شدن وضعيت موجود اين رشته‌ها در کشور است.

يحيي رحمتي با اشاره به اينکه اين طرح تحقيقاتي نزديک به شش ماه به طول انجاميده است، اظهار داشت: در اين بررسي که بر روي سي استان کشور انجام شده مواردي چون وضعيت رشته‌ها، صنعتگران، کارگاه‌هاي توليدي، حجم توليدات و فعاليت در بخش صنايع دستي مورد بررسي قرار گرفته است.

وي تصريح کرد: اين کار که گاه وضعيت رشته‌هاي فعال را در استان‌هاي مختلف تکرار مي‌شوند به طور دقيق مورد بررسي قرار داده است، مي‌تواند سر لوحه بسياري از تحقيقات در اداره کل حفظ و احياء معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي قرار مي‌گيرد.

مدير کل حفظ و احياء اين معاونت با بيان اينکه اطلاعات خوبي به دليل همکاري مناسب استان‌هاي کشور به دست آمده است، گفت: اين اطلاعات مي‌تواند فعاليت براي رشته‌هاي در حال فراموشي و رشته‌هايي که از وضعيت مناسبي برخوردار نيستند، را در الويت قرار مي‌دهد.

رحمتي ادامه داد: فاز اول تحقيق روي اين رشته‌ها با به پايان رسيدن مرحله اطلاعات آماري، نهايي شده و در حال حاضر منتظر ابلاغ اعتبار مورد نياز هستيم تا بحث احياء را آغاز کنيم.

وي همچنين در خصوص تدوين دستورالعمل تعيين و تشخيص رشته‌هاي صنايع‌دستي که از مدتي پيش در اين اداره کل صورت گرفته است، افزود: يکي از مشکلات و معضلاتي که پيشروي صنايع دستي به خصوص در استان‌ها وجود دارد نبود تعريف مشخص از رشته‌هاي صنايع دستي است.

مدير کل حفظ و احياء معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي خاطرنشان کرد: بسياري از اين مشکلات در اين زمينه متوجه اين است که رشته‌هايي که جزء هنرهاي دستي به حساب مي آيند نيز در زمره هنرهاي سنتي و صنايع دستي تعريف شده اند.

يحيي رحمتي در ادامه اظهار داشت: با اجراي اين دستورالعمل که به استان‌ها ارسال شده است به زودي شاهد رفع اين مشکل خواهيم بود.

وي يادآور شد: به اين طريق بسياري از پيشه‌ها که به دليل باور اشتباه در زمره صنايع دستي تعريف مي‌شوند ار اين تقسيم بندي جدا مي‌شوند.

رحمتي گفت: لفظ صنايع دستي براي رشته‌هايي قابل کاربرد است که در کنار دست ساز بودن بيان کننده هويت تاريخي، فرهنگ و تمدن محل توليد نيز باشد.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/10728
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است