شنبه 29 ارديبهشت 1403

اختصاص تسهيلات خارجى به طرح تامين آب قم

  تاريخ:بيست و يکم آبان 1387 ساعت 11:10   |     کد : 10807   |     مشاهده: 1191
به گزارش صنعت نیوز، دولت با اختصاص معادل بيش از 1697ميليارد ريال اعتبار به طرح تامين آب شهر قم با استفاده از تسهيلات بانك توسعه اسلامي موافقت كرد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی صنعت نیوز، دولت با اختصاص معادل بيش از 1697ميليارد ريال اعتبار به طرح تامين آب شهر قم با استفاده از تسهيلات بانك توسعه اسلامي موافقت كرد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دولت، با تاييد توجيه فني – اقتصادي طرح تامين آب شهر قم شامل اجراي تصفيه‌خانه آب و خريد لوله انتقال، كميسيون اقتصاد دولت بنا به پيشنهاد معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي و به استناد جزء (1) بند «ج» ماده 13 قانون برنامه چهارم،‌ با اختصاص تسهيلات مالي خارجي از محل تسهيلات بانك توسعه اسلامي به اين طرح موافقت كرد.

بر اساس اين مصوبه، حداكثر معادل ارزي 1145ميليارد و 324 ميليون و 400 هزار ريال تسهيلات به صورت خالص از محل تسهيلات بند (6) ماده واحده قانون بودجه سال 1387 كل كشور به اين طرح اختصاص خواهد يافت.

اين تسهيلات در 11 قسط مساوي و درسال‌هاي 1391 تا 1401 بازپرداخت خواهد شد. همچنين 551 ميلياردو997ميليون ريال نيز هزينه هاي تبعي اين تسهيلات خواهد بود.

بر اساس مصوبه دولت، اختصاص اين تسهيلات به طرح تامين آب شهر قم منوط به اخذ تاييديه سازمان حفاظت محيط زيست، خريد لوله مربوط به طرح آبرساني از داخل كشور، رعايت مفاد قانون حداكثر استفاده از توان فني و مهندسي توليدي و صنعتي و اجرايي كشور در اجراي پروژه‌ها و ارائه گزارش پيشرفت كار در مقاطع شش ماه از سوي وزارت نيرو به معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري است.

اين مصوبه را 15 ابان 87 معاون اول رئيس‌جمهور جهت اجرا ابلاغ کرده است.

طرح آبرساني به شهر قم از سد كوچري كه هفته گذشته عمليات اجرايي آن با حضور رئيس‌جمهور آغاز شد، با هدف انتقال 120 ميليون مترمكعب آب از سد كوچري به تصفيه‌خانه‌هاي شهر قم در دودهك و از آنجا به شهر قم اجرا مي‌شود كه علاوه بر تامين آب شهر قم، ايجاد اشتغال، ‌افزايش رفاه شهروندان و جلوگيري از مهاجرت‌هاي ناشي از كمبود آب و مشكلات ناشي از آن را نيز در پي دارد.

انتقال آب از سد كوچري به شهر قم با هدف تامين ساليانه 120 ميليون مترمكعب جهت مصرف جمعيت برآورد شده در سال 1410 اين شهر زيارتي اجرا مي‌شود. علاوه بر اين با احداث اين طرح، امكان آب‌رساني به تعدادي از شهرها و روستاهاي مسير نيز فراهم مي‌شود. اين طرح شامل 3 بخش اصلي خط انتقال از سد كوچري به تصفيه‌خانه به طول 108 كيلومتر، تصفيه‌خانه به ظرفيت 3300 ليتر در ثانيه و خط انتقال از تصفيه‌خانه به شهر قم به طول 67 كيلومتر است.

شهر قم به لحاظ قرار گرفتن مرقد حضرت معصومه (س) به عنوان يكي از مهمترين شهرهاي زيارتي ايران، همه ساله پذيراي صدها هزار زائر خارجي و داخلي است و تامين آب بهداشتي و تصفيه شده براي مجاوران و زائران آن، بزرگترين دستاورد اين پروژه است.

مدت اجراي اين پروژه 4 سال از امسال‌ تا سال 1390 پيش‌بيني شده است.

محدوده طرح آب‌رساني از سد كوچري به تصفيه‌خانه قم، از سد كوچري واقع در 4 كيلومتري جنوب غربي شهر گلپايگان آغاز و به تصفيه‌خانه قم واقع در 20 كيلومتري دليجان و در مجاورت جاده قم – اصفهان ختم مي‌شود.

خط لوله در طول مسير خود از مجاورت شهرهاي گلپايگان، محلات و باقرآباد عبور مي‌كند.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/10807
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است