شنبه 29 ارديبهشت 1403

آغاز کاوش باستان شناسي در قبرستان تاريخي هلوج ايلام

  تاريخ:بيست و يکم آبان 1387 ساعت 14:36   |     کد : 10831   |     مشاهده: 1351
به گزارش صنعت نیوز، نخستين فصل کاوش باستان شناسي در قبرستان هلوج واقع در منطقه زرنه از توابع شهرستان ايوان استان ايلام آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، نخستين فصل کاوش باستان شناسي در قبرستان هلوج واقع در منطقه زرنه از توابع شهرستان ايوان استان ايلام آغاز شد.

فريدون محمدي،رئيس سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان ايلام با بيان مطلب فوق گفت: کاوش باستان شناسي در اين قبرستان تاريخي به منظور تعيين عرصه و حريم اين منطقه انجام مي شود.

وي افزود: اين قبرستان در کنار تپه تاريخي قلا زرنه واقع شده است که به منظور تعيين حريم مجوزي از پژوهشکده باستان شناسي گرفته شد و در حال حاضر عمليات کاوش باستان شناسي به سرپرستي محمد جواد خانزادي آغاز شده است.

محمدي گفت: بر اساس روايات موجود، در گذشته عده اي از اقوام يهود در اين منطقه زندگي مي کرده‌اند که بزرگ آنها فردي به نام هلوج بوده که پس از وفات در محل قبرستان فعلي دفن شده است.

خاطر نشان مي شود؛قبرستان هلوج درشهرستان ايوان و در سمت راست ورودي بخش زرنه قرار دارد. اين قبرستان در فاصله 200 متري شمال شرقي تپه تاريخي قلا زرنه واقع شده است. نوع بافت خاک زمين‌هاي اطراف، رسي آبرفتي و زراعي است.

اين محوطه تاريخي حدود 5/3 هکتار و ارتفاع آن نيز 150 سانتي متر است.مواد فرهنگي از قبيل سفال درسطح محوطه به وفور ديده مي شود. سفال‌هاي اين قبرستان چرخ ساز با پخت کافي بوده و داراي تکنيک خوب ساخت است. خميره سفالها بيشتر نخودي و نيز قرمز که روي برخي از قطعات سفال، پوشش گلي قرمز پوشانده است.

با بررسي سفال‌هاي موجود در سطح قبرستان، اين منطقه مربوط به اوايل دوره تاريخي بوده که با دوره سکونت بر روي تپه زرنه هم دوره است.با توجه به بررسي مواد فرهنگي به دست آمده مي توان اين دوره تاريخي را با لايه پنجم شوش مقايسه کرد.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/10831
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است