جمعه 28 ارديبهشت 1403

فاصله اروميه تا تبريز 120 کيلومتر کوتاهتر شد

  تاريخ:بيست و پنجم آبان 1387 ساعت 16:02   |     کد : 11099   |     مشاهده: 809
به گزارش صنعت نیوز، با آماده‌سازي نهايي پل ميانگذر شهيد کلانتري درياچه اروميه و بهره‌برداري آزمايشي از يک باند پل که در آينده نزديک به بهره‌برداري رسمي مي‌رسد، فاصله اروميه تا تبريز 120 کيلومتر کوتاهتر شد.

به گزارش خبرنگار گروه راه و ساختمان صنعت نیوز، با آماده‌سازي نهايي پل ميانگذر شهيد کلانتري درياچه اروميه و بهره‌برداري آزمايشي از يک باند پل که در آينده نزديک به بهره‌برداري رسمي مي‌رسد، فاصله اروميه تا تبريز 120 کيلومتر کوتاهتر شد.

مجري ساخت پل ميانگذر درياچه اروميه در بازديد خبرنگاران از اين پل گفت: ساخت اين پل توسط شرکت صدرا و همکاري ياکوپسن نروژ از بهمن 82 آغاز شد و طبق قرارداد اوليه با 50 ميليارد تومان اعتبار و 3 سال زمان بايد به اتمام مي‌رسيد که با متمم يک ساله و اعتبار 5/46 ميليارد تومان مواجه شد.

جواد توکلي با بيان اينکه با بهره‌برداري از اين پل فاصله اروميه به تبريز حدود 120 کيلومتر کوتاهتر مي‌شود، افزود: اين کوتاه شدن مسير باعث کاهش هزينه‌‏هاي ملي به ميزان متوسط سالانه 26 ميليارد تومان خواهد شد که 6/9 ميليارد تومان در زمان تردد، 6/9 ميليارد تومان در کاهش مصرف سوخت و کاهش آلايندگي محيط زيست، 3/4 ميليارد تومان در ارتقاي سطح ايمني و تردد و کاهش تصادفات با هزينه متوسط 6/4 ميليارد تومان در صرفه‌‏جويي استهلاک خودرو و 8/23 ميليارد تومان نيز کاهش پرداختي بيمه تصادفات صرفه جويي خواهد شد.

وي با بيان اين که کار به صورت EPC ( طراحي، تامين تجهيزات و ساخت) توسط صدرا و همکارش NGI JAKOBSEN انجام شده است، گفت: اين ميان‌‏گذر که قرار بود در ابتدا به صورت يک خط دو بانده احداث شود، پس از مطالعات تکميلي به سه خط عبوري و پنج باند افزايش يافت. اين تغيير خط باعث شد تا هزينه اوليه طرح که 46 ميليارد تومان بود به 5/62 ميليارد تومان و 25 درصد افزايش هزينه معمول پروژه‌‏ها افزايش و در نهايت با لحاظ شدن هزينه‌‏هاي لازم به 120 ميليارد تومان برسد.

مجري طرح شهيد کلانتري درباره تاخير زماني اين پروژه اظهار داشت: قرارداد اوليه اين پل در تاريخ 1/11/81 امضا شد که بايد در تاريخ 30/10/84 کارهاي ساخت اين پل تمام مي‌‏شد اما با توجه به قرارداد متمم که در تاريخ 1/11/84 امضا شد، در نهايت بايد اين پل در تاريخ 31/6/86 تمام مي‌‏شد؛ يعني در حال حاضر عملاً اين پل 10 ماه تاخير داشته است.

توکلي خاطر نشان کرد: کيفيت پل ميانگذر اروميه خيلي بهتر از پروژه‌‏هاي مشابهي است که هم اکنون در کشور در حال انجام است.

در اين نشست علي‌‏اصغر ضميري مسئول اجرايي پروژه ميان‌‏گذر درياچه اروميه با اشاره به سابقه احداث اين پل گفت: در سال 58 کلانتري، مديرکل راه و ترابري استان آذربايجان غربي تصميم گرفت بنا به دلايل سوق‌‏الجيشي مسير بين اروميه تا تبريز را به وسيله ميان‌‏گذر کوتاه کند. به اين جهت از سمت اروميه 12 کيلومتر و ازطرف تبريز 3 کيلومتر خاکريز ايجاد شد و تنها مسير 1500 متري وسط درياچه که داراي عمق بيشتر و شرايط خاص گل و لاي بود باقي ماند؛ به اين جهت براي انتخاب پيمانکاري که بتواند از طريق مناقصه EPC اين قطعه را تمام کند، مناقصه انجام و شرکت صدرا و همکار نروژي آن انتخاب شدند. به اين جهت از بهمن 82 ساخت ميانگذر آغاز شد.

وي تصريح کرد: قرارداد اوليه براي احداث اين ميان‌‏گذر50 ميليارد تومان بود و متمم 46 ميليارد توماني نيز پس از آن به اين قرارداد اضافه شد. قرار بود اين طرح 4 ساله و تا پايان شهريور86 به پايان برسد، بنابراين در حال حاضر ما تنها 10 ماه تاخير داريم نه 20 سال.

ضميري گفت: پس از شروع ساخت اين ميان‌‏گذر، مطالعات مجدد کارشناسان براي گسترش اين ميان‌‏گذر به دو خط عبوري دو طرفه و يک خط عبوري راه‌‏آهن آغاز شد، چرا که تجهيزات موجود در محل کارگاه اين طرح تنها براي اين طرح ايجاد شده‌‏اند و پس از اتمام اين طرح، ايجاد مجدد آن صرفه اقتصادي ندارد؛ بنابرين طرح تعريض خاکريز و مطالعات پنج بانده کردن اين مسير در دست اجرا قرار گرفت.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/11099
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است