يک شنبه 30 ارديبهشت 1403

يونان به فعاليت کشتي اکتشاف نفت در درياي اژه اعتراض کرد

  تاريخ:بيست و ششم آبان 1387 ساعت 15:23   |     کد : 11165   |     مشاهده: 1601
به گزارش صنعت نیوز، وزارت امور خارجه يونان اعلام کرد آتن روز شنبه به حضور يک کشتي تحقيقاتي با پرچم نروژ در درياي اژه که يک ناوچه ترکيه ان را همراهي مي کرد اعتراض کرد.

به گزارش خبرنگار گروه کشتیرانی صنعت نیوز، وزارت امور خارجه يونان اعلام کرد آتن روز شنبه به حضور يک کشتي تحقيقاتي با پرچم نروژ در درياي اژه که يک ناوچه ترکيه ان را همراهي مي کرد اعتراض کرد.

وزارت امور خارجه يونان اعلام کرد، کشتي مالين اوسترفولد قرار بود به سفارش شرکتهاي ترکيه ساختار زمين شناسي اين منطقه را که بخشي از يونان محسوب مي شود مطالعه کند ولي به علت اعتراض يونان،‌ فعاليت خود را متوقف کرد.

جرج کاموتساکوس سخنگوي وزارت امور خارجه يونان در بيانيه اي اعلام کرد يونان اعتراض خود را به اطلاع سفيران نروژ و ترکيه در اتن و همچنين وزارت امور خارجه ترکيه در انکارا رساند.

يک مسئول دفاعي يوناني که خواست ناشناس بماند به خبرگزاري رويترز گفت يک ناوچه يوناني پيش از اين در روز شنبه از اين دو کشتي نروژي و ترکيه اي خواسته بود منطقه را ترک کنند ولي انها از اين اقدام امتناع کردند.

بر اساس بيانيه وزارت امور خارجه يونان،‌ سفير يونان در اسلو با مالکان کشتي نروژي تماس گرفت تا موضع يونان را به اطلاع انان برساند و اندکي بعد از ان کشتي نروژي با ارسال پيامي اعلام کرد فعاليت تحقيقاتي خود را در منطقه متوقف خواهد کرد.

ترکيه و يونان بر سر کنترل بخشهايي از درياي اژه با يکديگر اختلاف دارند و در سال 1996 نزديک بود بر سر يک جزيره کوچک با يکديگر وارد جنگ شوند. يونان تا شعاع شش مايلي اطراف جزاير خود در درياي اژه را که شمار انها به دو هزار جزيره مي رسد، جزء قلمرو دريايي خود مي داند ولي مدعي است حق دارد اين قلمرو را تا شعاع دوازده مايلي گسترش دهد. ترکيه اعلام کرده است چنين اقدامي ممکن است سبب وقوع جنگ شود.

روابط اتن و انکارا در سالهاي اخير تا حد زيادي بهبود يافته است و کاستاس کرامنلس نخست وزير يونان امسال به عنوان نخستين نخست وزير يوناني در پنجاه سال اخير از ترکيه ديدار کرد.

ترکيه در خصوص اکتشاف نفت در درياي مديترانه با قبرس نيز مناقشه دارد. تلاش قبرس براي بهره برداري از ذخاير نفت زيردريايي در شرق درياي مديترانه در سال گذشته موجب خشم همسايه شمالي اين کشور شد.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/11165
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است