شنبه 29 ارديبهشت 1403

مستندنگاري 3 پل تاريخي در شوشتر

  تاريخ:پنجم آذر 1387 ساعت 14:16   |     کد : 11787   |     مشاهده: 1141
به گزارش صنعت نیوز، مستندنگاري سه پل تاريخي از مجموعه بناهاي آبي تاريخي شوشتر يکي از برنامه‌هاي پايگاه سازه هاي آبي شوشتر در سال جاري است.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، مستندنگاري سه پل تاريخي از مجموعه بناهاي آبي تاريخي شوشتر يکي از برنامه‌هاي پايگاه سازه هاي آبي شوشتر در سال جاري است.

محمد حسين ارسطو زاده،مدير پايگاه سازه هاي آبي شوشتر با بيان مطلب فوق به ميراث آريا(chtn) گفت: با توجه به پايش(مانيتورينگ) که در مجموعه سازه هاي آبي شوشتر انجام شده است اين آثار نياز دارند که به صورت مستمر مستند نگاري شوند.

وي افزود: بنابراين به منظور ثبت اين تغييرات درصدد مستند نگاري و نقشه نگاري پل بند ميزان،پل بند لشکر و پل بند شادروان به شيوه فتوگرامتري هستيم.

ارسطو زاده مستندنگاري را اصول کار در محوطه آثار تاريخي دانست و افزود: با انجام اين کار هر گونه تغيير و دخالت در اثر به دقت ثبت مي شود.

پل بند لشکر يک بنا از مجموعه بناهاي آبي تاريخي شوشتر است. پيشينه ساخت اين پل همانند ديگر بناهاي آبي تاريخي شوشتر، به دوره ساسانيان باز مي گردد و آبي که از زير آن عبور مي کند، نهر رقط نام دارد.

پل بند ميزان سدي است در شوشتر و ساخته دست انسان مربوط به دوره ساسانيان که تا امروز پابرجا است. ساختن بند ميزان شوشتر را به شاپور اول ساساني نسبت مي دهند.

پل بند شادروان مربوط به دوران ساساني است. شاپور اول شرط آزادي قيصر روم را از اسارت، ساخت چند بناي عظيم از جمله پل شادروان مي گذارد. اين پل بند داراي ۴۴ دهانه بوده که در حال حاضر تعداد ۳۷ دهانه آن موجود است.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/11787
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است