شنبه 29 ارديبهشت 1403

بازديدکنندگان موزه‌هاي کشور 8 درصد افزايش داشت

  تاريخ:پنجم آذر 1387 ساعت 14:20   |     کد : 11788   |     مشاهده: 1125
به گزارش صنعت نیوز، معاون فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: در سه سال اخير، تعداد بازديدکنندگان موزه‌هاي کشور، هشت درصد افزايش يافته است.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، معاون فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: در سه سال اخير، تعداد بازديدکنندگان موزه‌هاي کشور، هشت درصد افزايش يافته است.

حسين جعفري با اعلام اين خبر گفت: بر اساس ارزيابي‌هاي انجام شده،‌ تعداد بازديدکنندگان از موزه ها، در سه سال گذشته در مقايسه با سال‌هاي قبل هشت درصد افزايش يافته است .

وي تصريح کرد: در شش ماه اول سال جاري، 10 ميليون نفر از موزه هاي سراسر کشور بازديد کرده‌اند که از اين تعداد 8 ميليون نفر داخلي و دو ميليون بازديدکننده خارجي بودند.

معاون امور فرهنگي و ارتباطات گفت: پيش‌بيني مي‌شود که تا پايان سال جاري و در ايام نوروز آمار بازديدکنندگان از اين مقدار هم بيشتر شود.

جعفري با بيان اين که، اين آمار مربوط به فروش بليط بازديد از موزه ها است و آمار تعداد افرادي که به صورت رايگان از موزه‌ها بازديد کردند، در آن منظور نشده است، تصريح کرد: به اين ترتيب مي‌توان گفت تعداد بازديدکننده ها بيش از اين آمار است.

معاون امور فرهنگي و ارتباطات سازمان گفت: اين مساله نشان از علاقمندي مردم به آشنايي با گذشته خود و اثرگذاري موزه ها در مساله هويت ملي و ديني افراد جامعه دارد.

وي توضيح داد: آمار بازديدکنندگان موزه‌ها در سال 1386 در سراسر کشور، 12 ميليون و 800 هزار نفر بوده است که از اين تعداد 12 ميليون و 300 هزار نفر بازديدکننده داخلي و 500 هزار نفر بازديدکننده خارجي بودند.

جعفري همچنين به ساماندهي موزه‌ها و اشياء تاريخي اشاره کرد و گفت: در دولت نهم و تا اسفند ماه سال 1386، تعداد 450 هزار شي موزه اي ساماندهي شده است.

وي با بيان اين که بيش از يک ميليون و 500 هزار شي تاريخي ثبت شده و يا ثبت نشده در ويترين‌ها و انبارهاي موزه هاي سراسر کشور وجود دارد، افزود: سازمان ميراث فرهنگي تلاش دارد تا پايان سال جاري بخش عمده اي از اشيا موزه‌اي را ساماندهي کند و در همين راستا نرم افزاري نيز طراحي شده است.

جعفري اظهار داشت: ساماندهي اشيا تاريخي، شامل ثبت آثار ثبت نشده در انبار موزه‌ها، شناسنامه‌دار کردن آنها، نورپردازي، حفاظت الکترونيک، ويترين آرايي و چيدمان ويترين مي‌شود.

وي افزود: همچنين در طرح ساماندهي، نرم افزاري به نام "گنجينه" طراحي شده که از طريق آن بازديدکنندگان موزه‌ها به خصوص پژوهشگران و دانشجويان مي‌توانند به اطلاعات مربوط به اشياء موزه‌اي دسترسي يابند.

جعفري با بيان اين که ساماندهي باعث افزايش تعداد بازديدکنندگان مي‌شود، اظهار داشت: ساماندهي با هدف بالا بردن سطح معلومات بازديدکنندگان، اثرگذاري بيشتر ميراث تاريخي در هويت ديني و ملي مردم و افزايش ظريب حفاظتي موزه‌ها انجام مي‌شود.

وي گفت: همچنين در ساماندهي اشياء موزه‌اي بخش از گنجينه موزه‌ها که در انبارها نگهداري مي‌شود، به صورت چرخشي براي نمايش به سالن موزه‌ها آورده مي‌شود.

جعفري افزود: به اين طريق براي مخاطب ايجاد انگيزه مي‌شود و با ثبت و شناسنامه‌دار شدن اشياء احتمال سرقت نيز از بين مي‌برد.

معاون فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي در پايان اظهار داشت: 200 هزار شي ثبت نشده در انبار موزه ملي ايران که حدود 50 سال در بسته بندي‌هاي اوليه خود باقي مانده بود نيز، به تازگي ثبت و ساماندهي شده است.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/11788
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است