جمعه 28 ارديبهشت 1403

10 اولويت مهم معاونت نظارت بر بورس‌ها اعلام شد

  تاريخ:بيست و دوم ارديبهشت 1387 ساعت 17:43   |     کد : 124   |     مشاهده: 2207
به گزارش صنعت نيوز: معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار اولويت‌هاي مهم اين معاونت را در سال 87 تشريح كرد.

به گزارش صنعت نيوز: معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار اولويت‌هاي مهم اين معاونت را در سال 87 تشريح كرد.

  

 سيد علي حسيني گفت: اين معاونت براساس نمودار و شرح وظائف سازماني خود، ماموريت‌هاي گسترده‌اي را در سه حوزه نظارت بر بورس‌ها، نظارت بر بازار اوليه و نظارت بر ناشران اوراق بهادار بر عهده دارد.

وي پياده ‌سازي دستورالعمل پذيرش در بورس كالاي ايران، اجرايي‌شدن معاملات قراردادهاي آتي در بورس كالا و راه‌اندازي بازار خارج از بورس ((OTC را از اولويت‌هاي كاري اين معاونت در حوزه نظارت بر بورس‌ها اعلام كرد.

حسيني تصويب دستورالعمل پذيرش در بورس كالاي ايران را بسيار حائز اهميت خواند و گفت: با تصويب اين دستورالعمل، شرايط براي ورود كالاهاي جديد در اين بورس فراهم شده است.

وي درخصوص زمان اجرايي‌شدن معاملات قراردادهاي آتي در بورس كالاي ايران گفت: فعاليت بازار معاملات قراردادهاي آتي به زودي با وضع برخي رويه‌ها و مقررات در هيات مديره بورس كالا آغاز خواهد گرديد.

معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اينكه مراحل ثبت قانوني شركت بازار خارج از بورس تا پايان نيمه نخست امسال انجام خواهد شد، افزود: اين بازار در راستاي حمايت قانوني از سهامداران شركت‌هاي سهامي عامي كه شرايط لازم را براي پذيرش در بورس اوراق بهادار تهران ندارند، تشكيل خواهد شد.

وي اجرايي‌كردن دستورالعمل نحوه گزارش‌دهي دارندگان اطلاعات نهاني را از ديگر برنامه‌هاي مهم اين معاونت در سال 87 اعلام كرد و اظهار داشت: براساس اين دستورالعمل افرادي كه در شركت‌هاي ثبت‌شده نزد سازمان به اطلاعات مهم و تاثيرگذار بر قيمت سهم دسترسي دارند، موظفند آن بخش از معاملات اوراق بهادار خود را كه مبتني بر اطلاعات نهاني نباشد، ظرف پانزده روز پس از انجام معامله، به سازمان و بورس مربوط گزارش كنند.

حسيني تصويب مقررات لازم براي انتشار اوراق مشاركت رهني و بسترسازي براي دريافت الكترونيكي مستندات بازار اوليه را از اولويت‌هاي كاري اين معاونت در حوزه نظارت بر بازار اوليه عنوان كرد.

وي با اشاره به اينكه هم‌اكنون درخواست‌هايي براي انتشار اوراق مشاركت رهني از سوي چند متقاضي به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شده است، افزود: ضوابط تكميلي براي انتشار اين اوراق پيش‌بيني شده است كه به زودي عملياتي خواهد شد.

حسيني با بيان اينكه بسترسازي لازم براي دريافت الكترونيكي مستندات بازار اوليه از جمله بيانيه ثبت، گزارش‌هاي توجيهي و گزارش‌هاي حسابرسي انجام شده است، گفت: اميدواريم شرايطي فراهم شود تا تمامي شركت‌هاي ثبت‌شده نزد سازمان تا پايان سال بتوانند اطلاعات مربوط به افزايش سرمايه خود را از اين طريق ارسال كنند.

وي با اشاره به اينكه تاكنون فرم‌هاي استانداردي براي دريافت اطلاعات ادواري شركت ها پس از اخذ مجوز افزايش سرمايه آنها وجود نداشته است، اظهار داشت: معاونت نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در تلاش است با طراحي فرم‌هاي استانداردي جهت گزارشگري پيشرفت طرح‌ها و پروژه‌هايي كه به اتكاي آنها مجوز افزايش سرمايه گرفته شده است، اطلاعات بيشتري را براي سهامداران و سرمايه‌گذاران فراهم نمايد.

عضو هيات مديره سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در اين فرم ها از شركت‌ها خواسته شده است كه پس از اخذ مجوز افزايش سرمايه، اطلاعات مربوط به پيشرفت مالي و فيزيكي پروژه‌ها به همراه موانع و مشكلات موجود در اجراي طرح‌هاي خود را به صورت ادواري (هر شش ماه يكبار) به سازمان ارائه دهند تا سازمان بورس پس از بررسي‌هاي لازم، اين اطلاعات را در اختيار استفاده‌كنندگان قرار دهد.

وي بكارگيري سيستم انتشار الكترونيكي اطلاعات توسط شركت‌هاي بورسي، تصويب و اجرايي‌شدن دستورالعمل نحوه برگزاري مجامع عمومي شركت‌هاي ثبت شده نزد سازمان، تصويب نمونه گزارش فعاليت هيات مديره به مجامع و برگزاري جلسات تخصصي با شركا و مديران موسسات حسابرسي معتمد سازمان را از مهم‌ترين اولويت‌هاي اين معاونت در حوزه نظارت بر ناشران در سال 1387 اعلام كرد.

حسيني اظهار داشت: هم اكنون 59 شركت بورسي آموزش‌هاي لازم را براي ارسال اطلاعات خود از طريق سامانه الكترونيكي انتشار اطلاعات ديده‌اند كه اميدواريم تا پايان امسال اكثر شركت‌هاي بزرگ بورسي بتوانند اطلاعات خود را از طريق اين سامانه به سازمان و بازار منعكس كنند.

وي درمورد تصويب دستورالعمل نحوه برگزاري مجامع عمومي شركت‌ها گفت: در قانون تجارت فعلي برخي موارد مربوط به برگزاري مجامع عمومي مسكوت مانده كه سعي شده در دستورالعمل مذكور به آن پرداخته شود تا فضاي شفاف‌تري بر مجامع عمومي شركت‌ها حاكم گردد.

عضو هيات مديره سازمان بورس و اوراق بهادار، گزارش فعاليت هيات مديره به مجامع را براي سهامداران بسيار با اهميت خواند و افزود: در اين گزارش، اطلاعات مهمي درخصوص عملكرد جاري و آتي واحد تجاري، ماهيت، اهداف و استراتژي‌هاي واحد تجاري، ريسك‌ها و موارد عدم اطمينان مربوط به فضاي كسب و كار شركت به استفاده‌كنندگان ارائه مي شود.

وي ادامه داد: تجربه نشان داده است كه هيات مديره شركت ها توجه كافي به محتواي اطلاعاتي گزارش فعاليت خود به مجامع ندارند كه اين امر مي‌تواند مانع از تصميم‌گيري صحيح‌ شده و يا حتي در برخي موارد موجب گمراهي سهامداران و سرمايه‌گذاران شود.

معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار اميدواري كرد نمونه گزارش هيات مديره شركت‌ها به مجامع تا پايان سال 87 تصويب و اجرايي شود تا از اين طريق اطلاعات بيشتر و باكيفيت‌تري در اختيار استفاده‌كنندگان قرار گيرد.

حسيني با بيان اينكه سازمان بورس و اوراق بهادار در سال 86 جلسات زيادي را با مديران ارشد تمامي شركت‌هاي بورسي برگزار و بسياري از موضوعات مهم (نحوه اطلاع‌رساني، چگونگي اخذ مجوزها و ...) را براي آنان تشريح نموده است، افزود: در سالجاري نيز جلساتي با حضور تمامي شركا و مديران موسسات حسابرسي معتمد سازمان در جهت تعامل بيشتر و ارتقاي كيفي خدمات اين موسسات به بازار سرمايه برگزار خواهد شد كه اميدواريم شركا و مديران موسسات حسابرسي حضور فعالي در اين نشست‌ها داشته باشند.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/124
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است