شنبه 29 ارديبهشت 1403

بررسي باستان شناسي و تعيين حريم گسل بم به اتمام رسيد

  تاريخ:هجدهم آذر 1387 ساعت 13:06   |     کد : 12427   |     مشاهده: 1243
به گزارش صنعت نیوز، مدير پروژه نجات بخشي ارگ بم گفت:بررسي باستان شناسي و تعيين حريم گسل بم در محوطه باستاني بيدران و دارزين در محدوده منظر فرهنگي بم به اتمام رسيد.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، مدير پروژه نجات بخشي ارگ بم گفت:بررسي باستان شناسي و تعيين حريم گسل بم در محوطه باستاني بيدران و دارزين در محدوده منظر فرهنگي بم به اتمام رسيد.

اسکندر مختاري طالقاني مدير پروژه نجات بخشي ارگ بم با بيان مطلب فوق گفت: در راستاي تکميل مدارک محدوده ميراث جهاني بم با همکاري پژوهشکده باستان شناسي سازمان ميراث فرهنگي در سال جاري بررسي هاي باستان شناسي در عرصه منظر فرهنگي بم انجام شد و به همين منظور دو محوطه باستاني گسترده مورد مطالعه قرار گرفت.

وي در خصوص نخستين محدوده گفت:محدوده نخست محوطه باستاني واقع در امتداد گسل بم و بروات به طول 12 کيلومتر است که در اين محدوده علاوه بر محوطه هاي باستاني،قديمي ترين قنات هاي باستاني ايران قرار گرفته است.

مختاري طالقاني اضافه کرد: چندين محوطه باستاني در اطراف گسل بم مورد شناسايي قرار گرفته که قديمي ترين آنها محوطه اي است مربوط به دوره هخامنشي که قلعه اي باستاني در کنار اين محوطه قرار گرفته است و باستان شناسان موفق شدند بخشي از قلعه را بر اثر گمانه زني آشکار کنند.

مدير پروژه نجات بخشي ارگ بم خاطرنشان کرد: کل محدوده گسل بم بر روي نقشه يک 25 هزارم تعيين حدود شده است همچنين سفال هاي مکشوفه در حال طبقه بندي هستند و گزارش مطالعات آن در مرحله نهايي شدن است.

وي با اشاره به محدوده دوم گفت:دومين محدوده محوطه باستاني بين بيدران و دارزين به طول هشت کيلومتر است که در قسمت غربي شهر بم قرار دارد و داراي محوطه هاي باستاني دوره پيش از تاريخ تا اسلامي است.

مختاري طالقاني با بيان اينکه اين محدوده گمانه زني شده است،گفت:مشخصات آن روي نقشه يک 25 هزارم لحاظ شده و گزارش مطالعات آن به اتمام رسيده است.

مدير پروژه نجات بخشي ارگ بم تصريح کرد: شهر بم در بين اين دو محوطه باستاني قرار گرفته و ارگ بم به عنوان بخشي از شهر بم در همين محدوده واقع شده است.

وي در خصوص پيشرفت مطالعات ارگ بم گفت: مطالعات گسترده اي در ارگ انجام شده است و در مرحله دوم تمام آثار تاريخي شهر بم شناسايي شدند و امسال حرايم شهر و ارگ بم مورد بررسي و عمليات باستان شناسي قرار گرفته است تا از اين طريق يکي از خواسته هاي اجلاس ميراث جهاني در خصوص انجام بررسي هاي باستان شناسي دقيق در محدوده منظر فرهنگي بم به اجرا برسد.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/12427
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است