شنبه 29 ارديبهشت 1403

استحکام بخشي نارين قلعه ميبد

  تاريخ:سی ام آذر 1387 ساعت 12:40   |     کد : 12799   |     مشاهده: 1189
به گزارش صنعت نیوز، تا يک ماه آينده عمليات کف سازي مسير و استحکام بخشي ديوارها و باروهاي نارين قلعه ميبد آغاز مي‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، تا يک ماه آينده عمليات کف سازي مسير و استحکام بخشي ديوارها و باروهاي نارين قلعه ميبد آغاز مي‌شود.

عضو پژوهشکده حفاظت و مرمت از آثار تاريخي و فرهنگي ضمن بيان اين مطلب افزود: براساس هماهنگي‌هاي صورت گرفته، در يک ماه آينده قرار است عمليات ساماندهي بدنه‌ها، بهسازي پشت بام‌ها و حاشيه معابر،‌ ازاره سازي و کف سازي معبر کوچه‌هاي شهر قديم ميبد انجام شود.

ذات اله نيکزاد در ادامه خاطرنشان کرد: نارين قلعه در مرتفع‌ترين ناحيه شهر با ارتفاعي حدود 25 متر نه تنها برتمامي محلات ميبد اشراف دارد، بلکه نقاط فراتر از آن مانند اردکان نيز از بالاي آن قابل رويت است.

به گفته اين کارشناس ارشد معماري: اين ارگ به شکل يک بيضي نامنظم و در مساحتي بالغ بر چهار هکتار داراي اشکوب و محصور در ديوارهاي تودرتو است و بخش‌هاي مختلف قلعه را از هم جدا مي‌کند.

وي با اشاره به اين که ساختار کلي حاکم بر معماري آن به صورت حلزوني است و خود از بخش‌هاي مختلف تشکيل شده اظهار داشت: به نظر مي‌رسد در روزگاران بسيار دور، اين قلعه مانند يک شهر يا آبادي بوده است.

نيکزاد با بيان اين که بر اساس تازه‌ ترين کاوش‌هاي باستان‌شناسي به عمل آمده، قدمت اين قلعه، قبل از هزاره سوم پيش از ميلاد ارزيابي شده تصريح کرد: اين مساله نشان مي‌دهد کهن‌ترين استقرار و سکونت نه تنها در ميبد بلکه در تمامي استان يزد وجود داشته بنابراين نطفه اصلي و هسته اوليه پيدايش و سکونت در ميبد را بايد در اندام کهن نارين قلعه ميبد جستجو کرد.

عضو پژوهشکده حفاظت و مرمت از آثار تاريخي و فرهنگي در پايان تاکيد کرد: کشف مجسمه گلين عيلامي (با بدن انسان و سر حيوان)، خرده سفالينه‌هاي مختلف پيش از تاريخ، مهر منقوش گلي ساساني از جمله مستندات تاريخي هستند که در نارين قلعه ميبد يافت شده اند.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/12799
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است