شنبه 29 ارديبهشت 1403

پيگيري ثبت جهاني غار اسپهبد خورشيد

  تاريخ:چهارم دی 1387 ساعت 12:37   |     کد : 13165   |     مشاهده: 993
به گزارش صنعت نیوز، مدير پايگاه پژوهشي غارهاي باستاني استان مازندران گفت: قراردادي به منظور ثبت جهاني غار اسپهبد خورشيد تنظيم شده است و اين طرح از سوي مجري مربوطه پيگيري مي‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، مدير پايگاه پژوهشي غارهاي باستاني استان مازندران گفت: قراردادي به منظور ثبت جهاني غار اسپهبد خورشيد تنظيم شده است و اين طرح از سوي مجري مربوطه پيگيري مي‌شود.

علي ماهفروزي، مدير پايگاه پژوهشي غارهاي باستاني استان مازندران با بيان مطلب فوق گفت:بيش از 50 غار در حوزه مازندران مرکزي شناسايي شد .

وي به غار اسپهبد خورشيد اشاره کرد و افزود:آخرين بازماندگان ساسانيان به عنوان اسپهبد خورشيد در آخرين مکاني که توانسته سنگر بگيرد اين غار بوده است و پس از آن اين سلسله براي هميشه از بين مي‌رود.

ماهفروزي اين اثر تاريخي را از جمله آثار با ارزش تاريخي و معماري شگفت انگيز معرفي کرد و افزود: غار اسپهبد خورشيد از جمله بلندترين و بزرگترين طاق طبيعي در جهان است.

مدير پايگاه پژوهشي غارهاي باستاني استان مازندران اظهار داشت: اميدواريم با دريافت اعتبارات و همکاري ngo ها اين غار را به سرعت به ثبت جهاني برسانيم.

خاطرنشان مي شود؛غار اسپهبد خورشيد در ارتفاعات حاشيه شرقي جاده سراسري سوادکوه و تنگه دوآب قرار دارد و در سال 1335 توسط غارشناسان کشف شد. عده اي از مورخان و محققان اين اثر زيبائي طبيعي را با نام دژ افسانه اي مي شناسد. آثار باستاني مکشوفه در اين محل بيانگر اين امر است که اينجا احتمالا از مراکز مهم دفاعي و پناهگاه اسپهبدان مازندران بوده است.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/13165
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است