شنبه 29 ارديبهشت 1403

انجام فاز نخست تغيير كاربري حمام تاريخي لامرد فارس به موزه

  تاريخ:پنجم دی 1387 ساعت 10:38   |     کد : 13211   |     مشاهده: 271
به گزارش صنعت نیوز، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان فارس گفت: با صرف 140 ميليون ريال اعتبار، فاز نخست تغيير كاربري حمام اشكنان لامرد فارس به موزه مردم شناسي، به انجام رسيد.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان فارس گفت: با صرف 140 ميليون ريال اعتبار، فاز نخست تغيير كاربري حمام اشكنان لامرد فارس به موزه مردم شناسي، به انجام رسيد.

 

محمدرضا بذرگر افزود: در فاز نخست عمليات مرمت اين حمام تاريخي كه متعلق به دروه قاجاريه است، تعميرات گچي بدنه و سقف اين حمام كه آسيب جدي ديده بود آن انجام شد و همچنين تعميراتي در بخش خزينه و سنگ ازاره آن صورت گرفت.

وي گفت: عمليات فاز دوم مرمت اين بناي تاريخي كه به زودي از محل اعتبارات سال جاري اين سازمان آغاز خواهد شد شامل اجراي كاتل رفع نم در پيرامون بنا، اجراي اندود كاهگل پشت بام، تعميرات نماي خارجي بنا در همه اضلاع، تعميرات گچي داخل بنا، در بخش‌هاي مورد نياز و نصب فواره‌هاي سنگي حوض، است.

بذرگر افزود: مرمت اين بناي تاريخي امسال به پايان خواهد رسيد و پس از آن اين بنا به امكانات موزه‌اي براي راه‌اندازي موزه مردم‌شناسي از جمله ويترين، نورپردازي و استقرار اشياي موزه‌اي مجهز خواهد شد.

اين مقام مسئول گفت: هدف از راه‌اندازي موزه مردم شناسي در شهرستان لامرد، معرفي فرهنگ قومي و محلي، پوشاك، آداب و رسوم، ابزار و نحوه زندگي مردم منطقه از ادوار پيشين، به گردشگران داخلي و خارجي و همچنين تلاش براي توسعه و رونق گردشگري اين شهرستان با توجه به توانمندي‌هاي گردشگري اين منطقه است.

براساس اين گزارش حمام اشكنان لامرد از يادمان‌هاي برجاي مانده از دوره قاجاريه است كه به لحاظ سبك و معماري شباهت بسياري با حمام وكيل شيراز متعلق به دوره زنديه دارد و از سه قسمت اصلي شامل سربينه، گرمخانه و خزينه تشكيل شده است.

قسمت سربينه(رختكن) اين حمام، سقفي گنبدي شكل دارد كه نورگيرهايي در آن تعبيه شده و داراي چهارستون سنگي مارپيچ مقرنس كاري است و پوشش كف و ازاره (قسمت پايين بدنه ديوارها) از سنگ‌هاي حجاري شده و منقوش تشكيل يافته و بدنه ديوار آن با آهك پوشش داده شده و مزين به نقوش آهك‌بري است.

گرمخانه اين حمام كه بخش اصلي حمام را تشكيل مي‌دهد بر چهار ستون ستگي مارپيچ استوار و يك حوض زيبا در وسط ان تعبيه شده كه براي مراحل اوليه شست و شو مورد استفاده بوده است.

خزينه آب گرم سومين بخش اصلي حمام است، در قسمت كف اين بخش يك ديگ بزرگ قرار دارد كه آب درون خزينه با افروختن آتش در فضاي زير ديگ (تون) گرم مي‌شده است.

از قسمت تون، كانال‌هايي به سطح زيرين كف حمام تعبيه شده كه اين كانال‌ها را اصطلاحا گربه رو مي‌ناميدند و موجب انتقال حرارت از قسمت تون به كف حمام و در نتيجه گرم شدن كف حمام مي شده است.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/13211
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است