شنبه 29 ارديبهشت 1403

ابلاغ رویه پرداخت تسهیلات مسکن مهر به بانک ها

  تاريخ:بيست و ششم دی 1387 ساعت 10:06   |     کد : 14454   |     مشاهده: 707
به گزارش صنعت نیوز، بانک مرکزی شیوه نامه تسهیلات آماده سازی زمین ویژه طرح مسکن مهر (اجاره 99ساله زمین ) را به بانک های ملی ایران ، صادرات ایران، تجارت، ملت ،رفاه کارگران ومسکن ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار گروه راه و ساختمان صنعت نیوز، بانک مرکزی شیوه نامه تسهیلات آماده سازی زمین ویژه طرح مسکن مهر (اجاره 99ساله زمین ) را به بانک های ملی ایران ، صادرات ایران، تجارت، ملت ،رفاه کارگران ومسکن ابلاغ کرد.

براساس این شیوه نامه‌پرداخت تسهیلات آماده سازی زمین طرح مسکن مهر ( اجاره 99 ساله زمین) در مرحله نخست اداره کل تعاون استان موظف به پالایش و سازماندهی متقاضیان مسکن مهر در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه است.

هم چنین تأسیس شرکت تعاونی مسکن حتی الامکان به صورت شرکت های تعاونی کارمندی ، کارگری و محله ای و معرفی متقاضیان به سازمان مسکن و شهرسازی استان جهت دریافت زمین با مدارک ذیل:

• تصویر اساسنامه شرکت تعاونی مسکن ممهور به مهر اداره تعاون همراه با کد اقتصادی اداره مذکور

• تصویر آگهی ثبت شرکت تعاونی

• تصویر آگهی آخرین تغییرات ( در صورت وجود )

و فهرست اسامی اعضای واجد شرایط شرکت تعاونی با مشخصات کامل از دیگر وظایف ادارات کل تعاونی استان می باشد.

هم چنین مقرر شدکمیته ای به مسئولیت سازمان مسکن و شهرسازی با حضور اداره کل تعاون و بانک یا بانک های عامل در استان تشکیل و طرح ها پس تکمیل مدارک در این کمیته به بانک ابلاغ شود .

در صورت وجود نواقص احتمالی مدارک،بانک بدون عودت پرونده مراتب را برای رفع نقص به کمیته منعکس می‌کند.

درمرحله دوم ، سازمان مسکن و شهرسازی استان پس از دریافت معرفی نامه اداره کل تعاون به انضمام مدارک مربوطه نسبت به تشخیص عدم استفاده متقاضی از زمین و مسکن دولتی و تسهیلات یارانه ای از طریق اطلاعات زمین و مسکن اقدام خواهد کرد.

سازمان مسکن و شهرسازی در صورت عدم تطبیق مدارک و یا استفاه از زمین و مسکن دولتی و نواقص احتمالی مدارک متقاضیان، حداکثر در مدت یک هفته پرونده متقاضیان را با ذکر دلیل به اداره تعاون مسترد می‌کند.

در غیر این صورت زمین اجاره ای به متقاضیان تحویل و تفاهم نامه ای بین وزارت مسکن و شهرسازی و متقاضی تنظیم می شود.

در این مرحله شرکت تعاونی مسکن موظف به تهیه طرح و نقشه آماده سازی زمین و تصویب آن در سازمان مسکن و شهرسازی می باشد.

پس از اطمینان از قابلیت ترهین زمین تحویلی به شرکت تعاونی توسط بانک عامل ؛ زمین تحویل یافته باید دارای یکی از شرایط ذیل باشد:

• دارای سند مالکیت باشد

• دارای قرارداد واگذاری زمین شهری به صورت اجاره بلند مدت 99 ساله با حدود اربعه مشخص باشد (مورد قبول اداره ثبت مبنی بر رهن آن )

• دارای سند اجاره بلند مدت اعم از دولتی یا اوقافی باشد.

علاوه بر این؛ تشریح روند ، نحوه و ضوابط اخذ تسهیلات آماده سازی جهت آشنایی مسئولین شرکت تعاونی ؛ تشکیل جلسه با حضور نمایندگان مدیر کل تعاون استان، رئیس سازمان مسکن و شهرسازی و بانک عامل جهت بررسی اولیه از وظایف سازمان مسکن و شهرسازی است.

در این مرحله معرفی شرکت تعاونی به بانک عامل همراه با مدارک ذیل الزامی است:

• معرفی نامه فرم درخواست تسهیلات (فرم 2-4) ( قید موضوع حداکثر مدت اعتبار معرفی نامه از تاریخ صدور یک ماه می باشد در معرفی نامه های صادره ضروریست )

• تصویر اساسنامه ، آگهی ثبت شرکت آگهی خرید تغییرات و فهرست اسامی اعضاء

• سند مالکیت زمین ، قرارداد واگذاری یا سند اجاره بلند مدت اعم از دولتی یا اوقافی

• طرح آماده سازی زمین مصوب سازمان مسکن وشهرسازی (بر اساس آئین نامه اجرایی بند "د" تبصره 6 قانون بودجه سال 86 ).

*درمرحله سوم بر اساس این شیوه نامه سازمان مسکن وشهرسازی معرفی نامه ای به انضمام فرم تسهیلات ، مدارک مربوط به شرکت تعاونی ، مستندات مالکیت عرصه قرارداد واگذاری اجاره‌ای بلند مدت (99 ساله ) معرفی نامه سازمان مسکن و شهرسازی ، نقشه آماده سازی تصویب شده را به بانک عامل ارسال می کند.

بانک نیز حداکثر 15 روز پس از تکمیل مدارک و اعلام کمیته اقدامات لازم جهت بررسی و در صورت تأیید، قراردادی با تعاونی منعقد و در صورت عدم موافقت مراتب را به سازمان مسکن وشهرسازی اعلام می کند .

در شیوه نامه بانک مرکزی خاطر نشان شده است در صورت وجود مغایرت و عدم امکان انعقاد قرارداد به علت نقص مدارک ، انصراف متقاضی ، عدم امکان ترهین پلاک به علت مشکلات ثبتی یا وجود معارض ، عدم انطباق با ضوابط و مقررات بانکی ، معرفی نامه به سازمان مسکن و شهرسازی با ذکر دلایل عودت داده خواهد شد .

چنانچه طرح تصویب شود بانک عامل مراتب را به تعاونی مسکن جهت واریز مبلغ 5 میلیون ریال سهم هر یک از اعضاء به حساب شرکت تعاونی نزد بانک عامل اعلام می کند.

در صورتی که متقاضی سهم خود را هزینه کرده باشد و سازمان مسکن و شهرسازی آن را تأیید کتبی کند نیاز به واریز این مبلغ نیست.

بانک عامل موظف است پس از احراز شرایط قراردادی جهت پرداخت تسهیلات آماده سازی به ازاء هر واحد 10 میلیون ریال منعقد و سپس کل تسهیلات آماده سازی زمین و سهم الشراکه شریک ( موجود در حساب جاری ) را به حساب مشترک مشارکت مدنی واریز کند.

برداشت مبالغ از حساب مشترک و واریز به حساب تعاونی با درخواست کتبی تعاونی مسکن و شهرسازی و تأیید اداره کل تعاون و سازمان مسکن شهرسازی متناسب با پیشرفت کار امکان پذیر خواهد بود.

در مرحله چهارم سازمان مسکن و شهرسازی نظارت عالیه بر روند اجرایی عملیات آماده سازی و اعلام پیشرفت فیزیکی پروژه را به بانک عامل به عهده دارد.

هم چنین این سازمان مقدمات انعقاد قرارداد اجاره 99 ساله زمین را فراهم و شرکت تعاونی را به بانک عامل جهت دریافت تسهیلات ساخت پروژه معرفی می کند.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/14454
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است